۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۸۳۷۲
رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه در واکنش به اتهام‌زنی‌های واشنگتن به ایران تصریح کرد که پرتاپ ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نبوده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، «کنستانتین کوساچوف» رئیس کمیته امور بین‌الملل در مجلس دومای روسیه روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی به فضا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نبوده است.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اینترفکس»، وی تصریح کرد: «ضروری است که تصریح  کنیم مفهوم «ماهواره نظامی» لزوماً به این معنا نیست که حامل نوعی سلاح است».

این مقام روس سپس توضیح داد که بعد از تأیید توافقات بین‌المللی در زمینه ممنوعیت فرستادن تسلیحات کشتارجمعی به مدار، هدف ماهواره‌های نظامی، ناوبری، ارتباطات و یا شناسایی بوده است.

وی در ادامه افزود که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از ایران درخواست کرده است که موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را طراحی نکند اما این قطعنامه الزام‌آور نیست.

کوساچف تصریح کرد که آنطور که مقام‌های ایرانی گفته‌اند، پرتاب‌های ماهواره‌ای این کشور ارتباطی به قطعنامه مذکور ندارد و تهران حق انجام چنین پرتاب‌هایی را دارد.

این دیپلمات روس در پایان تصریح کرد: «روسیه هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران موشکی را برای حمل تسلیحات هسته‌ای آزمایش کرده،  در اختیار ندارد».

واکنش کوساچف در شرایطی مطرح شده است که «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده  بود که پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده و بنابراین کشورش مسئله پرتاب ماهواره نظامی «نور» توسط ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد داد.

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه (۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره بر ۳ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر