۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۵۸۳۶۶
رئیس انجمن بیوتکنولوژی مطرح کرد
رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه کرونا ساختار پیچیده‌ای ندارد، بیان کرد: در حال حاضر ساختار ژنتیکی این ویروس مشخص شده است.
به گزارش پایداری ملی، دکتر سیروس زینلی درباره مطالعات محققان کشور روی ژنوم ویروس کرونا اظهار کرد: برای ما مهم است که بدانیم اولاً ویروسی که در ایران است تفاوت زیادی با ژنوم ویروس‌های سایر کشورها دارد یا خیر و اینکه اگر این تغییر وجود دارد به چه میزان بوده و چه تاثیری در عملکرد ویروس می‌تواند داشته باشد.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به مطالعات در این شرکت در زمینه ژنوم ویروس کرونا ادامه داد: ما تنها مرکزی هستیم که این نتایج ویروس شناسی را در سایت بین المللی قرار دادیم؛ اما این بدان معنا نیست که فقط در این شرکت ویروس کرونا مورد مطالعه قرار گرفته بلکه محققان دیگری در کشور ما و سایر کشورها این ویروس را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه این تحقیقات برای تولید واکسن و دارو مهم است، بیان کرد: مطالعه ژنوم ویروس کرونا برای ما مهم است؛ ما طبق مطالعه‌ای که داشتیم به نتیجه رسیدیم که این ویروسی که در کشور وجود دارد با ویروسی که در چین یا امریکا و … وجود دارد تفاوتی نمی‌کند و تغییرات زیادی نکرده است.

وی ادامه داد: در واقع تحقیقات ما نشان داد توالی ویروس کرونا در کشورهای دیگر در مقایسه با توالی ویروس ایران تغییرات کمی داشته اما ۵ تغییر بود که می‌تواند عملکرد ویروس را تحت تاثیر قرار دهند.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی بیان کرد: اکنون در حال بررسی هستیم که این تغییرات زیاد است یا خیر.

کرونا حاصل دستکاری ژنتیکی است یا خیر

زینلی در خصوص خبرهایی مبنی بر اینکه ویروس کرونا حاصل دستکاری ژنتیکی است، خاطر نشان کرد: در فضای مجازی مطرح است که ویروس کرونا حاصل دستکاری ژنتیکی است اما دانشمندان این قضیه را تایید نمی‌کنند.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان تاکید کرد: هنوز در مقالات بین المللی این موضوع تایید نشده بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که ویروس کرونا حاصل دستکاری آزمایشگاهی بوده.

کرونا ساختار ژنتیکی مشخصی دارد

وی در خصوص پیچیده بودن ویروس کرونا و تاثیر آن در تولید واکسن و دارو گفت: اتفاقاً این ویروس ساختار ژنتیکی مشخصی دارد و پیچیده نیست اما از طرفی فرایند تولید دارو و واکسن طولانی است که باید در پروسه تایید اثر منفی و مثبت دارو مشخص شود.

به گفته وی، تعداد زیادی پروژه در داخل و خارج از کشور در حال اجرا شدن است که دارو و واکسن کرونا را به تولید برسانند.
منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر