۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۸۳۶۲
سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعیت هلال احمر با حضور روسای دو مجموعه در ساختمان صلح هلال احمر، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ جلسه امضای تفاهم نامه همکاری میان جمعیت هلال احمر و سازمان پدافند غیرعامل با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل و رئیس جمعیت، رئیس سازمان های امداد و نجات و داوطلبان جمعیت هلال احمر، در ساختمان صلح برگزار شد.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در این جلسه با تاکید بر اهمیت آموزش پیشگیری از حوادث و بحران ها گفت: از برگزاری دوره های آموزشی برای آمادگی در برابر بحران ها استقبال می کنیم. در حوزه پدافند غیرعامل، ممکن است در ساعات اول حادثه، میزان مرگ و میر بالا باشد و اگر در این ساعات، امدادگر هلال احمر، بدون آموزش کافی، امکانات و تجهیزات لازم حضور داشته باشد، جانش به خطر خواهد افتاد.

همتی در ادامه افزود: اعتقاد داریم که باید درک مشترکی از موضوع بحران میان تمام مسئولان، استانداران و ... به وجود آید و با تعیین یک چهارچوب مشخص در این زمینه، بتوانیم بحران ها را مدیریت کنیم. اگر امکانات را دپو کنیم و در آموزش ها بیشتر سرمایه گذاری کنیم به راحتی می توانیم بحران ها را مدیریت کنیم و شدت آسیب ها را در حوادث و بحران ها کاهش دهیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه براساس تفاهم نامه میان دو مجموعه و با همدلی و هم افزایی، در حوزه حوادث و بحران ها به پیشرفت های بیشتری برسیم، برای اجرای سه تا چهار مانور بزرگ مشترک با سازمان پدافند غیرعامل در سال جاری اعلام آمادگی کرد.

نگاه اکوسیستمی به موضوعات حوزه پدافند غیرعامل

سردار دکتر جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور نیز در این جلسه بیان کرد: ما به موضوعات مربوط به پدافند غیر عامل به شکل اکوسیستمی نگاه می کنیم. در موضوع هسته ای یکی از بحث ها موضوع درمان مصدومان است که با وزارت بهداشت یک قطب طراحی کردیم که اگر در کشور مصدومیت های هسته ای به وجود بیاید یک ساختار درمانی مشخص داشته باشیم. بنابراین با همکاری وزارت بهداشت، در 5 استان پرخطر در زمینه مخاطرات، اورژانس هسته ای ایجاد شده است. در بوشهر و استان های دیگر، آموزش تخصصی پرسنل بخش پزشکی؛ پرستار، پزشک و ... براساس ساختار از پیش تعیین شده انجام شده است. در حوزه شیمیایی هم دانشگاه بقیه الله به عنوان قطب درمان شیمیایی و آموزش در این زمینه، تعیین شده است.

وی افزود: علاوه بر موضوع آموزش، موضوعات تمرین و تجهیز را نیز دنبال می کنیم که اگر حادثه ای در این زمینه داشتیم بتوانیم پاسخگو باشیم.

سردار دکتر جلالی افزود: در حوزه آموزش، 18 رشته تخصصی را برنامه ریزی و اجرا کردیم. در حوزه شیمیایی، بحث درمان دنبال شده و در حوزه هسته ای؛ موضوعات سایبری و مهندسی و ... را داریم. در حوزه آموزش نیز، هم حوزه مهارتی و هم آموزشی را دنبال می کنیم. بنابراین می توانیم در لایه ها و سطوح مختلفی با هلال احمر همکاری داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در بحث درمان، از ظرفیت نیروهای مسلح به عنوان مکمل وزارت بهداشت استفاده می کنیم. پیشنهاد ما برای بخش درمان جمعیت هلال احمر هم این است که برای پیشگیری از بحث موازی کاری، آنجایی که وزارت بهداشت کمبود دارد، این ظرفیت را در بخش درمان جمعیت هلال احمر ببینیم و در سایر حوزه ها هم به همین شکل عمل کنیم.

وی تاکید کرد: در حوزه جنگ و بحران های اقتصادی نیز یک سیستم و شبکه توزیع امکانات؛ به طور مثال سیستم کوپنی هوشمند باید داشته باشیم که بتوانیم از اقشار ضعیف حمایت کنیم. سازمان پدافند غیرعامل برای تحقق این هدف در حال پیگیری های لازم است.

تشکیل و آموزش تیم‌های هسته‌ای هلال احمر در 5 استان

سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در این جلسه گفت: در طول یک سال و نیم گذشته حرکت خوب و روبه توسعه ای در همکاری با سازمان پدافند غیرعامل داشته ایم. بخصوص سعی کردیم در 5 استان پرخطر، با هماهنگی سازمان پدافند غیر عامل، علاوه بر مربی ها و تیم های تخصصی خود که براساس ساختار سازمانی، 13 تیم عملیاتی هستند، تیم هسته ای را هم تشکیل و آموزش دهیم و سعی کردیم بتوانیم در یک همکاری دوجانبه، هم در بخش آموزش و هم در بخش عملیات، اطلاعات و تجربیات خود را با سازمان پدافند غیرعامل به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: مانور اراک را با تمام ظرفیت و با کامل ترین سناریوی مورد نظر سازمان پدافند غیرعامل تدوین و اجرا کردیم. در مانور بوشهر هم از همان قابلیت استفاده کردیم. آموزش های تخصصی نیز هر کجا همکاران پدافند غیرعامل درخواست کردند؛ اولویت اول ما بود.

سلیمی گفت: این تفاهم نامه با هماهنگی کامل و رعایت تمام نکاتی که دوستان پدافند غیرعامل اشاره کردند آماده شده و در آن، مانورهای مشترک؛ لجستیک، کارگاه های آموزشی، توانمندی ها و حتی ظرفیت های بین المللی که در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارد، دیده شده است.  

برای دوران پساکرونا باید برنامه داشت

نصیری؛ رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز در این جلسه با بیان اینکه بحران کرونا نشان داد که هیچ حادثه و بحرانی محال نیست، نه بحران های شیمیایی، نه هسته ای و ... افزود: هلال احمر یک سازمان امدادی و آموزشی صرف نیست بلکه یک نهاد اجتماعی است که در موضوعات بسیاری می تواند حضور و همکاری موثر داشته باشد. به طور مثال در بحران کرونا 70 هزار نیروی داوطلب هلاال احمر وارد صحنه شدند و برای ارائه خدمات با هلال احمر همکاری کردند. بنابراین در تفاهم نامه با هلال احمر به جز موضوعات امداد و اسکان، لازم است رویکردهای دیگری هم در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط پسا کرونا هم در نظر گرفته شود و برای این دوران هم برنامه داشت، افزود: در حال حاضر باید در حوزه معیشتی افراد، حاشیه نشین های شهرها، قشر کارگر و ... کار بیشتری انجام شود. ما در موضوع مدیریت بحران کرونا و در حوزه درمانی، یک محور و مدیریت (وزارت بهداشت) داشتیم که همه ارگان ها هم از آن تبعیت کردند. آیا برای دوران پسا کرونا هم مدیریت مشخصی داریم؟

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به بحران توزیع امکانات در حوادث و بحران های بزرگ هم اشاره کرد و گفت: ما در حوادث، همیشه با دو بحران مواجه هستیم. یک بحران طبیعی و یک بحران توزیع خدمات. بحران توزیع خدمات در کشور ما، بحرانی جدی است.  ما بزرگترین مشکلمان در تمام بحران ها، حفظ امنیت در توزیع امکانات در روزهای نخست پس از حادثه است.

لازم به ذکر است در این جلسه پیش از امضای تفاهم نامه همکاری، موضوعات آمادگی سازمان پدافند غیر عامل برای آموزش عمومی و تخصصی امدادگران، تعیین سرفصل های آموزشی و تربیت مربیان، حضور هلال احمر در مانورهای تمرینی و آمادگی سازمان پدافند غیر عامل برای تجهیز امدادگران هلال احمر در مواقع بحرانی، مورد بحث قرار گرفت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر