۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۵۸۳۰۲
پاپسا گزارش می دهد
اینستاگرام بستر جنگ شناختی ادراکی ترکیبی دشمن است، تصویر سازی غلط و بمباران اطلاعاتی از روش‌های دشمنان بر ضد انقلاب اسلامی در این جنگ شناختی است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پاپسا، اینستاگرام  Instagram شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ ، توسط کوین سیستروم و مایک کرایگر بنیان گذاری شده است. اینستاگرام این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند. 

اینستاگرام یک نرم‌افزار مالکیتی است و برای آی‌اواس، اندروید و مایکروسافت ویندوز در دسترس است. در مدت زمان بسیار کوتاهی این برنامه توانست سودآوری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. در سال ۲۰۱۲، شرکت فیسبوک، برنامه اینستاگرام را به ارزش یک میلیارد دلار آمریکا (به صورت نقد و سهام) خریداری کرد.

کوین سیستروم، از بنیان‌گذاران اینستاگرام و مدیرعامل شرکت فست می‌گوید: این بزرگ‌ترین موجودیت در جهان خواهد بود.

وضعیت اینستاگرام در ایران

اینستاگرام کمی با تاخیر وارد ایران شد. کم بودن دستگاه‌های آیفون در ایران علت اصلی این تاخیر عنوان شده است. اما رفته‌رفته با زیاد شدن آیفون‌ها و همچنین انتشار این برنامه در سیستم‌عامل اندروید، این برنامه در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. البته هنوز آمار دقیقی از تعداد ایرانیان عضو این شبکه وجود ندارد. بدون شک فیلتر نبودن این شبکه و دسترسی آسان و بی‌دردسر آن در ایران را می‌توان مهم‌ترین دلایل استقبال ایرانی‌ها از این شبکه اجتماعی دانست، اما باید یادآوری کرد که طرح فیلترینگ هوشمند روی آن اجرا می شود با این حال فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و… استقبال مردمی از اینستاگرام را دوچندان کرد. 

گفته می شود اینستاگرام پربازدیدترین شبکه اجتماعی در ایران است و ایران تنها کشوری است که اینستاگرام در آن محبوب‌ترین و پربازدیدترین شبکه اجتماعی بوده‌است.

دلایل محبوبیت اینستاگرام 

سادگی و سهل‌الوصول بودن، بی‌نیازی به فیلترشکن، درک آسان‌تر عکس و ویدئو توسط مخاطبین با هر اندازه سواد، تنوع و گستردگی، اقناع کنجکاوی، کسب درآمد پرسود به عنوان یکی از اساسی‌ترین خصلت‌های بشری و لذت سرک کشیدن در دنیای خصوصی دیگران از مهمترین عوامل همه‌گیر شدن اینستاگرام است.

قابلیت لایو در اینستاگرام

لایو اینستاگرام به پخش زنده ویدیو در برنامه اینستاگرام گفته می‌شود و از طریق بخش Stories اینستاگرام قابل دسترسی است. صاحب هر صفحه در اینستاگرام با استفاده از قابلیت لایو استوری می‌توانید به طور همزمان با فالوورهای خود در ارتباط بوده و به طور زنده پاسخ نظرات آن‌ها را بدهد. لایو استوری امروزه به ساده‌ترین و لذت بخش‌ترین ابزار ضبط و پخش ویدیو به صورت زنده تبدیل شده است.

تاریخچه لایو در ایران

لایو پدیده‌ای است که از زمان تبلیغات سال ۹۶ در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری در سطح کشور رونق گرفت. این ویژگی در میان کاربران و به‌خصوص سلبریتی‌های اینستاگرام بسیار پر‌طرفدار است. مثلاً یک شخصیت معروف می‌تواند وقتی را از قبل مشخص نموده، با طرفدارانش به طور زنده صحبت کند و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد.

ابعاد جدید لایو اینستاگرام 

شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های تردد و تعطیلی‌ها در ایران و جهان باعث شده که توجه‌ها به شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد. همین مسئله موقعیتی را برای چهره‌های مشهود ایجاد کرده که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. در این بین اقبال به اینستاگرام بیش از دیگر برنامه‌هاست. بسیاری از سلبریتی با استفاده از فرصت موجود شب‌ها به صورت زنده در اینستاگرام با مخاطبان خود حرف می‌زنند.

 اینستالایو در موضوع کرونا

اینستالایو در بحث مربوط به کرونا و استقبال بی‌سابقه‌  از آن پدیده‌ای است که بسیار قابل تأمل، توجه و مطالعه است،‌ گفت: یعنی نیازی که رسانه‌های رسمی برآورده نمی‌کنند

در چنین شرایطی که مردم بیکار و در قرنطینه خانگی هستند و نیازشان به سرگرمی و تحلیل خبر مثل خود خبر بسیار بالاست و از آنجا که رسانه‌های رسمی نمی‌توانند این نیازها را برآورده کنند؛ اینستاگرام با نیاز مردم و شرایطی که گفته شد در میان مردم گل می‌کند و کنشگران مختلف هم از آن استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت پرکردن خلأ تحلیل سونامی خبرهای کرونایی و تنوع بخشی به مباحث کارشناسی و همین‌طور دادن فرصت برابر به همه به ویژه کارشناسان گمنام همگی از ویژگی‌های اینستالایو است.


بدترین شبکه اجتماعی دنیا پرطرفدارترین در ایران


در نظرسنجی انجمن سلامت اجتماعی، منفورترین شبکه‌های اجتماعی بر اساس ۱۴ معیار مختلف از جمله اضطراب، تنهایی، افسردگی و خشونت، اینستاگرام به‌عنوان بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ آسیب رسانی به سلامت ذهنی کاربران انتخاب شد. دیگر شبکه‌های اجتماعی این لیست شامل فیسبوک، یوتیوب و اسنپ چت است.

اینستاگرام بستری برای جنگ نرم

اینستاگرام بستر جنگ شناختی ادراکی ترکیبی دشمن است، تصویر سازی غلط و بمباران اطلاعاتی از روش‌های دشمنان بر ضد انقلاب اسلامی در این جنگ شناختی است.

مهمترین عامل در جنگ شناختی جمع آوری BIGDATA توسط ابزار‌های هوشمند و سرویس‌ها و خدمات مرتبط با آن از کشور‌های هدف و تحلیل این داده‌ها برای طراحی عملیات‌های تروریستی رسانه ای،سایبری-حقیقی با موضوعات مختلف مانند اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، بهداشتی و … است.

نوجوانان و جوانان ، قربانیان زندگی پر زرق و برق اینستاگرامی

تاکنون درباره تأثیرات این شبکه مجازی بر روی جوانان و فرهنگ و بافت فرهنگی کشور سخن گفتیم اما با توجه به اینکه در سال های اخیر ، تلفن همراه هوشمند در دست کودکان و نوجوانان نیز قرار می گیرد ، باید در نظر گرفت که به دلیل فیلتر نبودن این شبکه، به راحتی در دسترس مخاطب با هر سنی قرار می گیرد.

نباید از بلایی که در اینستاگرام بر سر کودکان و نوجوانان می‌آید و اهمیت زیادی دارد ؛ غافل شد چرا که  و متاسفانه شاهد تغییر سبک زندگی در این شبکه اجتماعی هستیم و نوجوانان هم با تبعیت از آنچه می بینند.

انتشار اخبار دروغ و کذب

در اینستاگرام ، افراد فارغ از اینکه می توانند در حوزه های مختلف ، کارشناسی کنند و یا اظهار نظر داشته باشند ، به این کار اقدام می کنند و صرفا به دلیل فالوورهای بالا، اخبار جعلی و دروغ آنها دست به دست می‌چرخد و منتشر می شود. 

نمونه آن اظهارات یک مجری سابق که با اظهارات خود مبنی بر آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا و اعمال قرنطینه کامل شهرها، مردم را برای هجوم به فروشگاه ها و خرید مایحتاج خود تشویق کرد.

تغییر سبک زندگی 

یکی از مهمترین مسائل موضوع نفوذ شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام در تغییر ذائقه مردم است. قطعاتی از زندگی در اینستاگرام نمایش داده می شود که مرز بین خرید مایحتاج و نیازهای عادی افراد با تجمل گرایی و چشم و هم چشمی را با ترفندهاو شگردهای تبلیغاتی از بین می برد.

این اتفاق تغییر در نوع و سبک زندگی مردم را البته به صورت کاملا نامحسوس و زیر پوستی رقم می زند به‌طوریکه مخاطب با دیدن عکس هایی از وضعیت زندگی و تفریح کسانی که صفحاتشان را دنبال می کند، استانداردهای شخصی اش را تغییر می دهد تا از قافله دنباله رو های دنیای مد عقب نماند.

تمایل بیشتر به تجمل گرایی و تمرکز بی حد و اندازه بر روی ظاهر، نتیجه فرآیندی است که اینستاگرام به تسریع آن دامن زده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر