۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۸۲۵۳
در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛
محققان در یک شرکت دانش بنیان دستگاهی برای از بین بردن ویروس های هوا با استفاده از اشعه یو وی ساخته اند که کاربرد خانگی نیز دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر - علی سیف‌پور ابوالحسنی مدیر عامل شرکت دانش بنیان اظهار کرد: با شیوع کرونا در کشور، در صدد برآمدیم تا در این شرکت تجهیزی برای میکروب زدایی و ویروس زدایی از سطوح و هوا برای مقاصد خانگی طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه ما بیش از ۵۰ سال است که کارکرد اشعه یو وی را برای گندزدایی از آب، هوا و سطوح مورد بررسی قرار دادیم، بیان کرد: نمونه‌هایی از این محصولات در اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند که محصولات شرکت ما نیز در اتاق‌های عمل استفاده می‌شود.

مدیر این شرکت دانش بنیان افزود: این دستگاه در سطح خانگی استفاده می‌شود و قیمت پایینی دارد و می‌تواند ویروس‌ها را در هوا که قابل رؤیت نیستند از بین ببرد.

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد تجهیزات این دستگاه ایرانی است، عنوان کرد: این دستگاه برای مکان‌هایی که نمی‌توان شستشو را به صورت کلی انجام داد به کار می‌رود؛ آسانسور، خودپرداز و … از جمله فضاهایی هستند که این دستگاه در آنجا کاربرد دارد.

ابوالحسنی در خصوص ویژگی‌های دستگاه گفت: این دستگاه با استفاده از اشعه UV و نوع UVC با طول موج ۲۸۰ نانو کار می‌کند که برای مقاصد خانگی ساخته شده و میکرو ارگانیسم‌های هوا و سطوح را از بین ببرد. از آنجایی که سطوح را می‌بینیم ولی هوا را نمی‌بینیم از این رو استفاده از این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه ما برای تولید انبوه نیاز داریم که تحقیقات نهایی را مورد بررسی قرار دهیم، گفت: اشعه «یو وی» برای پوست و چشم خطرناک است اما در این محصول مواد ایمنی لحاظ کردیم که خطری برای افراد نداشته باشد.

به گفته وی، این دستگاه در محیط‌های تاریک می‌تواند محیط را به خوبی ضد عفونی کند و در هر زمان که لازم باشد خاموش می‌شود. اما طی آزمایش‌هایی که شده دستگاه طی یک ساعت یک محیط را عاری از هر گونه ویروس و میکروارگانیسم می‌کند.

وی با بیان اینکه ضدعفونی کردن محیط‌های پررفت و آمد مانند آسانسورها، خیابان‌ها، مترو و… با اشعه UV نیازمند برنامه ریزی دقیق است، ادامه داد: زمانی که محیط‌های فوق خالی از انسان است، می‌توان از طریق اشعه به گندزدایی پرداخت تا از اثرات سو اشعه UV جلوگیری کرد.

ابوالحسنی با بیان اینکه این دستگاه در ورودی منازل به کار می‌رود که نمی‌توانیم با مواد شوینده آن را پاکیزه کنیم، گفت: استند UVC برای از بین بردن میکروارگانیسمها به تایمر و سنسور حرکتی مجهز است و در صورت وجود نور مرئی، کارآیی اشعه UV تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اشعه UV برای پوست و چشم مضر است به همین دلیل تمهیدات لازم برای خاموش شدن خودکار تجهیز در زمان حضور افراد در آن دیده شده است.

مدیرعامل شرکت به بخش دوم تحقیقات این شرکت درباره کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت طی تحقیق و بررسی‌هایی متوجه شد که شاید بتوان از طریق ارسال فرکانس‌هایی غیرمضر برای انسان، ارتعاشاتی در ویروس ایجاد کرد و آن را از بین برد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر