۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۸۰۱۷
وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای معافیت‌های تحریمی شرکت‌های خارجی فعال در صنعت هسته‌ای ایران را برای یک دوره ۶۰ روزه دیگر تمدید کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از دفاع‌ مقدس، آمریکا بامداد سه‌شنبه به‌وقت تهران، معافیت‌های تحریمی شرکت‌های خارجی فعال در صنعت هسته‌ای ایران را برای یک دوره ۶۰ روزه تمدید کرد. موارد معافیت‌های مزبور چهار مورد هستند.

آخرین بار، واشنگتن در ماه ژانویه معافیت‌های مزبور را برای ۶۰ روز تمدید کرده بود.

پیش از این رسانه‌ها از تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران خبر داده بودند. آنچه در این گزارش‌ها آمده بود حکایت از اختلاف بین دو وزارتخانه خارجه و خزانه‌داری آمریکا بر سر تمدید معافیت‌ها داشت.

بر اساس گزارش‌های مزبور وزارت خزانه‌داری موافق تمدید معافیت‌ها و وزارت خارجه آمریکا مخالف آن بوده است.

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای را در توییتر منتشر کرد که ضمن اعلام این خبر، بار دیگر ادعا‌های آمریکا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرده است. در این بیانیه، اقدام ایالات متحده «تمدید چهار محدودیت برنامه هسته‌ای ایران» توصیف شده است.

در این بیانیه تاکید شده است که آمریکا از نزدیک تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند و هر زمان که لازم بداند این معافیت‌ها را [بر اساس پیگیری تحولات]تطبیق خواهد داد.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بند‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا علی‌رغم خروج یک‌جانبه از برجام در چند دوره همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر