۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۷۹۲۸
در حالی که دنیا با ویروس قاتلی به نام کرونا دست و پنجه نرم می کند اما در کشور همسایه یعنی عراق، ترامپ در حال انجام تحرکات خطرناکی است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر این روزها آمریکایی‌ها در سایه شیوع کرونا در حال تحرکاتی خطرناک در عراق هستند؛ به طوری که روز گذشته کتائب حزب الله عراق از طرح خطرناک واشنگتن در عراق پرده برداشت.

گردان‌های حزب الله عراق روز چهارشنبه تهدید کرد هر دستگاه امنیتی عراقی را که در طرح نظامی شرکت داشته باشد که واشنگتن برای آن در عراق مقدمه‌چینی می‌کند، هدف قرار خواهند داد.

زنگ خطری که گردان‌های حزب الله عراق به صدا درآورد

گردان‌های حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در سایه شرایط دشواری که بر عراق می‌گذرد و با به حالت آماده باش درآوردن تمامی امکانات جهت رویارویی با خطر ویروس کرونا – که شخص ترامپ تروریست و دولت جنایتکارش به شیوع آن متهم هستند- و با مشغول بودن گروه‌های مردمی و گروه‌های مقاومت جهت حمایت از تلاش‌های دولتی و تقویت آن از طریق ابتکار عمل‌های ساخت بیمارستان‌های صحرایی و راه اندازی پویش‌های گندزدایی و ضد عفونی کردن و دوشادوشی‌ها برای کمک به مردم؛ که این زیباترین صفحه از جهاد درمانی مقاومت است؛ شاهد تحرکات مشکوک نیروهای آمریکایی و مزدوران آن هستیم که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند تا اهداف مشکوکی را اجرا کرده و برنامه‌های خود را پیش ببرند که از مدت‌ها قبل برای رسیدن به آن تلاش کرده بودند.

در این بیانیه آمده است: طی روزهای اخیر، کمپین‌های رسانه‌ای روانی آمریکا شدت گرفته است که این کمپین‌ها به منزله مقدمه چینی برای یک طرح آمریکایی است که متمرکز بر انجام هلی برن و در کنار آن، حمایت زمینی و پشتیبانی آتشین از سوی جنگنده‌هایشان در حمله به پایگاه‌های دستگاه‌های امنیتی و حشد شعبی و مقاومت اسلامی است که در این اقدام آمریکا، یک دستگاه نظامی عراقی و نیز یک دستگاه امنیتی نیز مشارکت دارد. این طرح آمریکا زیرساخت‌های اساسی کشور عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد و به صلح داخلی آسیب می‌رساند. اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، باعث می‌شود که به صورت جدی با این طرح با توجه به خطرات و پیامدهای آن برخورد کنیم.

گردان‌های حزب الله در این بیانیه اعلام کرد: این اقدام و پیامدهای خطرناکی که در پی دارد، در شرایطی که عراق در بحران درمانی اضطراری به سر می‌برد، اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد و باعث فاجعه انسانی در سطح جامعه می‌شود که نمی‌توان آن را تحت کنترل درآورد. اگر دشمن آمریکایی اشغالگر به اقدام احمقانه خودش مبادرت ورزد، ما را در مقابل گزینه‌های بسیار گسترده‌ای قرار می‌دهد که ما را وادار می‌سازد مراحل بسیاری را برای معادله رویارویی با آن، پشت سر بگذاریم و با تمام توان به تمامی تأسیسات نظامی، امنیتی واقتصادی آن بدون هیچ استثنایی پاسخ خواهیم داد و کاری خواهیم کرد پایگاه‌هایی که آنها برای هدف قرار دادنش برنامه ریزی می‌کنند، تبدیل به گورستان و نیز لکه ننگی برای آنها و طرف‌های همکاری کرده با آنها شود.

گردان‌های حزب الله همچنین با هشدار به هر طرف عراقی که به خودش اجازه دهد در این طرح توطئه‌آمیز شرکت کند، تاکید کرد: این طرف باید این مسئله را لحاظ کند که با آن به عنوان دشمن برخورد خواهد شد و خیانتش مورد بخشش واقع نخواهد شد و جنایتش بخشیده نمی‌شود و به شدت در تمامی سطوح عشایری، حقوقی و مردمی با آن برخورد خواهد شد.

گردان‌های حزب الله بر لزوم آمادگی برادران مجاهد فداکار و ملیِ مخلص از میان گروه‌ها و طرف‌های مردمی از طریق فراهم کردن نیرو و تجهیزات برای برخورد با آن شرارتی که این دشمن ظالم برای آن آماده می‌شود تاکید کرد و اینکه برای مقابله با هر حماقتی که ممکن است دشمن به آن دست بزند و بخواهد عراق را به سمت آن بکشاند، آماده شوند».

از سوی دیگر «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق از «وجود ادله و شواهد» از نیت آمریکا برای نوعی کودتا در عراق از طریق عناصر داعش خبر داد و اعلام کرد: «ادله و قرائنی وجود دارد از طرحی آمریکایی برای توطئه علیه عراق از طریق تلاش برای کودتا. قرائنی که ما به آن دست یافته‌ایم، حاکی از فعال کردن هسته‌های خاموش داعش در سه استان عراق یعنی صلاح الدین، نینوی و دیالی است.

به گفته این نماینده عراقی، آنچه اکنون در رسانه‌های منتسب به کشورهای عربی خلیج فارس مطرح شده مقدمه‌ای است برای این طرح آمریکا. هیچ دودی بدون آتش نیست.یکی از ادله دیگر برای این طرح، تلاش آمریکا و فشار بر دولت عراق برای آزاد کردن زندانیان داعشی به بهانه شیوع ویروس کرونا است».

در همین زمینه، یک روزنامه کویتی، روز یکشنبه به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد، آمریکا برای اجرای یک کودتای نظامی در عراق برای کنترل قدرت برنامه ریزی می‌کند و این موضوع را به متحدان خود در بغداد اطلاع داده است.

روزنامه «الجریدة» کویت آورده است: اطلاعاتی موجود است که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به متحدان خود در بغداد گفته اند، تکیه بر سازمان‌های جامعه مدنی دیگر فایده‌ای ندارد و بدون همراهی با نیروهای مسلح طرفدار واشنگتن موفق نخواهد شد. ترکیب سیاسی موجود در عراق، این اجازه را به آمریکایی‌ها نمی‌دهد که نخست وزیر وابسته به خود را بر سر قدرت بیاورند، مگر در صورتی که کودتایی نظامی طرفدار واشنگتن برای دستیابی به قدرت اتفاق بیفتد. ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی، آغاز تحرکات آمریکا برای حمله به قدرت در عراق است».

همزمان روزنامه القدس العربی به نقل از یک منبع ویژه اعلام کرد: «علت عقب نشینی نیروهای آمریکایی از برخی پایگاه‌ها و تمرکز در برخی پایگاه‌های خاص به علت وجود عملیات‌های نظامی آتی علیه نیروهای آمریکایی است. این نیروها به طور کامل عقب نشینی نکرده اند و برخی مستشاران نظامی و دستگاه‌های خاص را باقی گذاشته اند.

این منبع می‌افزاید: شواهدی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق وجود ندارد زیرا روزانه ادوات و سلاح‌های سنگین با هواپیما وارد می‌شود و نیروهای ویژه حضور دارند. آمریکاییها از طریق استقرار پاتریوت قصد دارند که نیروهای خود را از موشک‌ها در امان بدارند. عراق در حال حاضر به کانون توجه آمریکایی‌ها تبدیل شده است و آنها قصد افزایش نیرو هم دارند. آمریکایی‌ها به دنبال حضور در غرب عراق، اقلیم کردستان و بغداد هستند».

از سوی دیگر رأی الیوم هم در مطلبی آورده است: «انتقام ایرانی-عراقی به خاطر شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گرفته نشده است و این دو یعنی عراق و ایران ساکت نخواهند نشست و سکوت کنونی آنها در راستای آماده شدن خوب و طرح دقیقی است و اینکه انتقامی در حد این دو شهید و رفقایشان باشد.

رای الیوم می‌نویسد: شاید آمریکاییها به متحد خود عدنان الزرفی دلبسته اند اما امیدی به موفقیت آن نمی‌رود و حتی اگر هم موفق شود جرات نقض مصوبه پارلمان در خروج نیروها و پایگاه‌های آمریکایی را ندارد. آمریکا که ۶ تریلیون دلار و ۳۵۰۰ نظامی خود را در عراق از دست داده است به طور قطع شکست خواهد خورد و پایگاه‌های کنونی خود را از دست خواهد داد و نظامیان آمریکایی خوار و ذلیل خارج خواهند شد. عراق حاکمیت خود را باز می‌یابد و انتقام خون شهدایش را خواهد گرفت».

قدر مسلم آن است که شرایط کنونی عراق به مثابه آرامش قبل از طوفان و آتش زیر خاکستر است. اوضاع این کشور طی هفته‌ها و ماههای آتی آبستن تحولات خطرناکی خواهد بود به ویژه که شرایط سیاسی در این کشور باثبات نیست و مشخص نیست که سرنوشت عدنان الزرفی به کجا منتهی خواهد شد و آیا وی می‌تواند که کابینه را تشکیل دهد و در صورت تحقق این ماموریت سخت آیا توان عبور از چالشهای دشوار را خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر