۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۷۹۱۲
حمیدرضا حسینی دانا|استاد دانشگاه
اکنون به خاطر سرعت انتشار بسیار زیاد ویروس کرونا، مراجع بهداشتی و متولیان سلامت کشورها به رعایت فاصلۀ 150 تا 200 سانتی متری افراد از یکدیگر و ممنوعیت ملاقات‌های دو نفره یا گروهی تأکید فراوانی می‌کنند.
به گزارش پایداری ملی، فاصلۀ اجتماعی، عبارتی است که در دو بُعد فرهنگی-اجتماعی و فیزیکی مفاهیم جداگانه‌ای را به ذهن افراد متبادر می کند. این مفهوم در بعد فرهنگی-اجتماعی به تفاوت "ما" و "آنها" اشاره می‌کند. منشإ "ما" به قومیت، مذهب، نژاد، جنسیت و حتی علائق و منافع گروه ها باز می‌گردد.

درحالی که معنای فاصلۀ اجتماعی در بعد فیزیکی به مسافت قرار گرفتن افراد در یک محیط مادی اشاره می‌کند.

در بحران بیماری کووید 19 به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، این فاصلۀ فیزیکی بین دو یا چند فرد دارای مقادیر متفاوتی است. مثلاً در قوم برهمن، افراد به دلایل فرهنگی از دست دادن و لمس دیگری خودداری می‌کنند اما در فرهنگ کشورهایی مانند کرۀ جنوبی یا ایران، دست دادن و زدن به روی شانۀ طرف مقابل نشانۀ احترام و صمیمیت بین آنها است. 

اکنون به خاطر سرعت انتشار بسیار زیاد ویروس کرونا، مراجع بهداشتی و متولیان سلامت کشورها به رعایت فاصلۀ 150 تا 200 سانتی متری افراد از یکدیگر و ممنوعیت ملاقات‌های دو نفره یا گروهی تأکید فراوانی می‌کنند. 

به عنوان مثال پورتال واکنش سریع ریاست‌جمهوری ایالات متحده  ضمن آموزش به مردم آنها را به حفظ فاصلۀ اجتماعی توصیه می‌کند. در این پورتال با ارجاع به سایت فدرال "مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها"، اطلاعات لازم به مراجعه‌کنندگان ارایه شده است تا کیفیت خودمراقبتی شان را افزایش دهند و مانع شیوع بیشتر این بیماری شوند. نکتۀ کلیدی این اطلاعات در اجتناب از حضور در فضاهای عمومی و محدودکردن جابجایی‌های شخصی است.

رعایت فاصلۀ اجتماعی در بحران ویروس کرونا
 
به نموارهای فوق توجه کنید. زمانی که محدودیتی برای رعایت فاصلۀ اجتماعی درنظر گرفته نشده است، منحنی ابتلای شهروندان به بیماری کووید19 با حداکثر رسیده است. قرنطینه هم (همانند آنچه در چین و ایتالیا اتفاق افتاد) به نهایی نتوانست مانع اوج‌گیری منحنی شود. اما با اندکی توجه به رعایت فاصلۀ اجتماعی حتی در درون‌گروه‌ها مشاهده می شود که منحنی ابتلا از نقطۀ اوج خود فاصله گرفته است (فاصلۀ متعادل). همچنین در نموداری که فاصلۀ اجتماعی با حساسیت بیشتری رعایت شده، منحنی ابتلا به بردار افقی نمودار نزدیک شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر