۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۷۸۸۲
کارشناس سیاسی روس معتقد است شیوع جهانی ویروس کرونا عملیات اطلاعاتی گسترده آمریکا است که توسط آن ظرفیت و پتانسیل پاسخگویی تمام کشورهای جهان در شرایط بحران را مورد مطالعه قرار خواهد داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس «سرگئی کوژمیاکین» تحلیلگر سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار قرار داد، همه‌گیر شدن ویروس کرونا را عملیات اطلاعاتی گسترده آمریکا با هدف تعیین پتانسیل کشورهای جهان برای پاسخگویی نسبت به شرایط بحرانی عنوان کرد.

در این یادداشت آمده است: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا به نظر می رسید که چنین فاجعه‌ای برای آمریکا و سرمایه داران غربی به موقع و همچنین سودآور می باشد. پس از بحران اقتصادی سال 2008، سیستم سرمایه داری جهانی موفق به بازیابی موقعیت خود نشد. نرخ سود شرکت های پیشرو غربی کاهش یافت که این موضوع با یک سری از عوامل و از جمله افزایش نفوذ چین ارتباط داشت.

چین بر خلاف آمریکا و اتحادیه اروپا نه تنها مواجه بحران نشد بلکه با دست یافتن به پیشرفت های بزرگی توانست برای ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین به شریک تجاری مهم و منبع سرمایه گذاری تبدیل شود.

رهبری چین در مرحله بعد با معرفی دکترین «یک کمربند، یک جاده» و «جامعه بشری با سرنوشت مشترک» در حقیقت مدل جایگزین را برابری در  جهان مطرح کرد.

تغییر جهت گیری چین از تولیدات کمّی و با مصرف منابع زیاد به حوزه های دارای فناوری های بالا (برنامه «تولید چین - 2025») نیز یک نوع چالش برای نظم فعلی می باشد که موجب نگرانی غرب شده است. زیرا غرب با تمرکز بر فناوری اطلاعات و توسعه صنایع نوآورانه مانند داروسازی، بیوتکنولوژی، میکروالکترونیک و غیره به دنبال حفظ سلطه خود بر سیستم جهانی تقسیم کار می‌باشد.

این موضوعات همگی بر غیر طبیعی بودن و دخالت انسان در همه گیری ویروس کرونا دلالت می‌کند. سناریوی ایجاد بحران ساختگی و وارد کردن ضربه اصلی به چین و متحدانش، نتیجه منطقی سیاست کلی نخبگان سرمایه داری غرب است که جهت خنثی سازی دولت های نامطلوب برای آنها از «کیت مرگبار» مرکب از تحریم ها، تبلیغات رسانه ای، فشارهای نظامی، خرابکاری و حمایت از گروه های تروریستی استفاده می کنند.

این فرضیات پس از بیانیه «ژائو لی جیان» نماینده وزارت امور خارجه چین تأیید شد. وی از وجود شواهدی مبنی بر اینکه ویروس کرونا توسط نظامیان آمریکایی به چین وارد شده خبر داد.

این دیپلمات چینی همچنین به سخنان «رابرت ردفیلد» رئیس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا استناد کرد که گفته است علائم ویروس کرونا در شهروندان آمریکایی که بر اثر آنفلوانزا درگذشته اند، مشاهده شده است. ضمنا این اتفاق قبل از شیوع ویروس کرونا در «ووهان» رخ داده است.

اما به جای توضیح و پاسخ گفتن، مقامات آمریکایی فشارهای خود علیه چین را شدت بخشیدند که دست داشتن آنها در اشاعه این ویروس را تائید می‌کند.

کارشناسان معتقدند که این ویروس می تواند به‌عنوان یک سلاح بیولوژیک تولید شده باشد.

به عنوان مثال «ایگور نیکولین» عضو سابق کمیسیون سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی سازمان ملل متحد و کارشناس نظامی روس به ماهیت ترکیبی کد ژنتیکی کووید 19 (19-COVID) اشاره می کند.

به اعتقاد وی، فعالیت های مربوطه می تواند در یک یا چند آزمایشگاه بیولوژیکی انجام شود که آمریکا به طور فعال در حال ساخت آنها در سراسر جهان و از جمله در فضای شوروی سابق می باشد.

به عنوان مثال آزمایشگاه «ریچارد لوگار» در گرجستان که از سوی آمریکا ساخته شده است، به دلیل وجود سوء ظن نسبت به انجام آزمایش های مخفی در آن، بارها و بارها سرو صداها و رسوایی ها به همراه داشته است.

در مجموع تا به حال آمریکا بیش از 200 آزمایشگاه بیولوژیک در کشورهای مختلف جهان احداث کرده است که بر اساس اطلاع برخی از منابع، این نوع آزمایشگاه ها همچنین در قزاقستان (در «آلماتی» و «اوتار») نیز فعالیت می‌کنند.

شیوع بی سابقه عفونت ها بحث ارتباط احتمالی این آزمایشگاه ها با همه گیر شدن ویروس کرونا را به میان آورده است. به عنوان مثال در اواخر سال 2019 در قرقیزستان با علائم مشابهی افزایش پنومونی ویروسی در بین کودکان اتفاق افتاد.

نشانه های سرماخوردگی خفیف پس از یک یا دو روز (و گاهی اوقات بعد از چند ساعت) به ذات الریه تبدیل شده و غالباً عوارض جدی به همراه داشت.

به گفته متخصصان اطفال که طی سال های طولانی فعالیت می کنند، چنین شیوع بیماری برای قرقیزستان بی سابقه بوده است.

با گذشت زمان احتمالا پرده از این رمز و راز برداشته شود. اما اکنون هم علائمی وجود دارد که نشان  از انگیزه های مقصر واقعی شیوع این بیماری وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اولاً، اینکه آمریکا و شرکای غربی آن، چین را به عنوان مخالف اصلی نظم جهانی موجود و متحدان آن و از جمله ایران را هدف قرار داده اند. به عبارت دیگر به این کشورها هشدار داده اند که تداوم خط و سیاست های مستقل برای آنها پیامدهای خطرناک دارد.

ثانیاً، شیوع جهانی ویروس کرونا نقش یک عملیات اطلاعاتی گسترده را دارد که امکان می دهد ظرفیت و پتانسیل پاسخگویی تمام کشورهای جهان در شرایط بحرانی را مورد مطالعه قرار داده شود.

خود دولت ها بهتر از هر شبکه جاسوسی نقاط ضعف و قوت، میزان منابع لازم و سرعت بسیج آنها در کشورهایشان را آشکار کردند.

ثالثاً، این بیماری همه گیر (به همراه سقوط قیمت نفت و سایر شوک های اقتصادی) به یکی از ابزارهای بازسازی سیستم جهانی سرمایه داری تبدیل شده است.

شرایط فعلی با وضع جهان در دهه 1920-1930 که سیستم سرمایه داری ضمن مواجهه با بحران سراسری از یک سیستم تجارت آزاد به سمت حمایت گرایی و ناسیونالیسم (از جمله فاشیسم) حرکت کرد، قابل مقایسه می باشد.

اصلاحات «دونالد ترامپ» و سیاست های مشابه دولت های هند، برزیل و چندین کشور بزرگ دیگر نشان می دهد که سرمایه (کاپیتال) تصمیم گرفته است تا به نفع سیستم های شدید ملی و سوء استفاده های مبتنی بر «ارزش های سنتی» و ناسیونالیسم از جهانی سازی لیبرال منصرف شود.

همه گیر شدن ویروس کرونا با تضعیف روابط اقتصادی بین المللی، به تحقق این هدف کمک می‌کند.

در چنین شرایطی کشورهایی که استقلال و حق حاکمیت ملی خود را به طور واقعی حفظ کرده اند، باید جهت غلبه بر این بحران و پیدا کردن الگویی جایگزین برای ساختار جهانی که منجر به کاهش وابستگی به سرمایه جهانی شود، تلاش های هماهنگ انجام دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر