۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۷۷۷۴
به دنبال تصمیم بستن درب حرم مطهر حضرت معصومه (س)، یک جریان افراطی به بهانه اعتراض به این اقدام، با تجمع در اطراف حرم دست به اقدامات ساختارشکنانه‌ زدند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی بخشی سورکی: ساعت حوالی ۵ عصر روز دوشنبه، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر بسته شدن درب‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران تا اطلاع ثانوی؛ این تصمیم به منظور کمک به قطع زنجیره بیماری به شدت مسری کرونا و بنا بر درخواست و تأکید ستاد ملی مقابله با این ویروس اتخاذ شد که با انتشار اطلاعیه‌ای با امضای آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، حجت الاسلام محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و بهرام سرمست استاندار قم همراه بود.

پس از بسته شدن درب‌های حرم و خروج زائران، تعداد معدودی از افراد که پیرو جریان خاصی هستند و در قم نیز شناخته شده‌اند علم اعتراض را بلند و در جلوی درب ساعت حرم در خیابان ارم تجمع و از همان دقایق ابتدایی تلاش کردند تا با تحریک احساسات دینی، غائله‌ای به راه بیندازند.

فردی که در مقام لیدر این جریان با سخنانش سعی می‌کرد تا افراد را به تجمع دعوت کند چنین می‌گوید: «در طول تاریخ کسی نتوانسته درب حرم را ببندد، این شهر شیعیان زیادی دارد، مردم مگر قرار است شما را بکشند، امشب بعد از نماز همه باید اینجا تحصن کنیم تا درب حرم را باز کنند و اگر از چهارراه بیمارستان مسیر را بستند از همان جا روی زمین می‌نشینیم.»

در همین حین ویدئویی از فردی منتشر می‌شود که در حال تماس با فرد دیگری است و به آنان می‌گوید که «درب حرم را بستند بیایید اینجا، به هر کسی می‌توانید زنگ بزنید، بیایید اینجا را به آتش بکشیم!»

رفته رفته بر تعداد جمعیت افزوده می‌شود که البته برخی از آنان به واسطه کنجکاوی در محل حضور دارند، همزمان تجمع دیگری در ورودی مسجد اعظم و صحن جواد الائمه (ع) نیز صورت می‌گیرد، گویی تقسیم کار شده و نیروهای جریان تشیع انگلیسی در این مکان ماهیت خود را علنی می‌کنند و در پاسخ به اعتراض برخی از جوانان که نادرست بودن اقدامات آنان را متذکر می‌شوند می‌گویند «شما شیعه درباری هستید!».

این افراد با هجوم به درب ورودی مسجد اعظم با بی‌احترامی به خدام حرم توانستند درب را در این قسمت باز کنند و وارد حرم شوند که پس از دقایقی با کمک نیروهای انتظامی درب‌ها مجدد بسته می‌شود و افرادی که توانستند به حرم ورود کنند به سمت خروجی‌ها هدایت شدند.

دقایقی قبل از اذان مغرب به جمع افراد حلقه اول گردانندگان این تجمع غیرقانونی و ساختار شکنانه در خیابان ارم افزوده می‌شود، این افراد که ظاهراً در یک تشکیلات هستند و همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زدند تلاش می‌کنند با سر دادن شعارهای مذهبی به سمت درب حرم مطهر فشار آورند تا مقاومت خادمان در اثر این فشارها شکسته شود و بتوانند درب حرم را باز کنند.

متأسفانه در این زمان رفتارهای زشت برخی از افراد معلوم الحال شدت می‌یابد و برخی‌ها با لگد زدن بر قسمت پایینی درب حرم در سمت راست، باعث از جا درآمدن این بخش از درب و شکستن آن می‌شوند.

انعکاس تصویری که وضعیت درب شکسته شده حرم را نشان می‌دهد موجب تأثر و ناراحتی بسیاری از متدینین و در عین حال خوراکی برای رسانه‌های معاند فراهم می‌آورد تا از این طریق خط قم هراسی را که به بهانه ورود ویروس کرونا در قم آغاز کرده بودند ادامه دهند.

پس از شکستن درب حرم برخی از گردانندگان این تجمع وقتی به ماهیت رفتار زشت خود پی می‌برند و این شرایط را به نفع خود نمی‌بینند در کنار درب می‌نشینند و اجازه نمی‌دهند کسی از خبرنگاران و یا مردم عادی نزدیک شوند و عکسی بگیرند، چند نفر از عکاسان خبری که مشغول فعالیت بودند نیز توسط این گروه مورد حمله قرار می‌گیرند.

چهره و رفتار برخی از افراد گرداننده این تجمع ساختارشکنانه هیچ سنخیتی با دین و شریعت ندارد؛ یکی از کاسبان اطراف حرم می‌گفت، برخی از این افراد را می‌شناسم که در حالت عادی شاید ماه‌ها به حرم نیایند و نسبت به فرایض و واجبات دینی بی‌توجه هستند، اما اینکه الآن به بهانه بسته شدن درب حرم چنین رفتارهای افراطی از آنان سر می‌زند مشکوک به نظر می‌رسد و آنان به دنبال اهداف دیگری هستند. یکی از این افراد که از عوامل اصلی شکستن درب حرم بود دیشب توسط پلیس شناسایی شد.

همزمان با اذان مغرب، جماعتی که بیشترشان افراد بی حاشیه این تجمع بودند در کنار درب حرم مطهر به نماز جماعت می‌ایستند و دیگران را هم به آرامش دعوت می‌کنند اما بعد از نماز همان جریان افراطی مجدد غائله را دست می‌گیرند.

در بین این افراد اعضای هیئت‌های اصیل قم دیده نمی‌شوند، روز گذشته آیت الله العظمی وحید که همواره بر حضور هیئت‌ها و جوانان در ایام شهادت معصومین عصمت و طهارت تأکید دارند و حتی خود در برخی از مراسم با عزاداران تا حرم مطهر همگام می‌شوند بر ماندن در خانه تأکید می‌کند و می‌گوید، «در شب یا روز ۲۵ ماه رجب، شهادت حضرت موسی بن جعفر (علیهماالسلام) که مصادف با اولین روز سال جدید است، در منازل و در جمع خانواده، متوسل به باب الحوائج (علیه‌السلام) شوید و مصائب آن امام مظلوم را ذکر بنمایید.»

مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به دنبال هتک حرمت حرم حضرت معصومه (س) بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از این بیانیه آمده، بدون شک هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مؤمنین بسته بودن درب این بارگاه سخت و جانکاه است ولی مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مؤمنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود.

انتظار مردم قم از مسئولان انتظامی و امنیتی

اما مردم قم از مسئولان انتظامی و امنیتی استان انتظار دارند تا با رفتارهای این گروه اندک افراطی که به نام دین به دنبال خدشه وارد نمودن به ساحت شریعت و شهر مقدس قم هستند برخورد جدی صورت گیرد.

هر چند که به نظر می‌رسید با توجه به انتشار برخی از فراخوان‌ها در فضای مجازی قم برای تجمع اعتراضی در مقابله با تصمیم بسته شدن درب حرم، تمهیدات میدانی متناسب با آن لحاظ نشده بود و این گروه اندک افراطی توانستند آزادانه اقدامات خود را پیش برند.

سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی استان قم شامگاه دوشنبه با اشاره به آماده‌باش کامل نیروهای انتظامی و پلیس در محوطه بیرون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: شورای تأمین در داخل حرم مطهر تشکیل‌شده است و هرگونه تصمیمی که اتخاذ شود ما مجری آن خواهیم بود و چنانچه به ما ابلاغ شود که با عوامل تحصن‌کننده برخورد کنیم توسط نیروهای حاضر در محل این اقدام را صورت خواهیم داد.

فرمانده انتظامی استان قم تصریح کرد: نیروهای پلیس در آماده‌باش کامل قرار دارند و اجازه هیچ‌گونه هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) را نخواهند داد.

در پی اهانت گروهی معدود به ساحت حرم حضرت معصومه (س) و شکستن بخشی از درب حرم مطهر جمعی از هیئت‌ها و تشکل‌ها مذهبی قم با صدور بیانیه‌هایی این اقدام را حرمت شکنی به محضر اهل بیت (ع) خوانده و آن را محکوم کردند.

در این بیانیه‌ها ضمن تأکید بر تبعیت از تصمیمات تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مسئولان استانی مبنی بر تعطیلی اماکن مقدس به منظور پیشگیری از گسترش بیماری کرونا، بر برخورد قاطع با حرمت شکنان توسط مراجع انتظامی و قضائی تأکید شده است.

اما گلایه‌ای دیگر از مسئولان استان وجود دارد و آن این است که تصمیمات اتخاذ شده از سوی آنان باید دارای ابعاد جامعی باشد تا خدایی نکرده برخی تصمیمات همانند بسته شدن درب حرم مطهر حضرت معصومه (س) موجب سو استفاده فرصت طلبان قرار نگیرد.

اینکه هنوز برخی از فروشگاه‌های بزرگ قم محل رجوع مردم است و یا اینکه ساعات کاری ادارات به حالت عادی بازگشته و نظارتی به برخی از مناطق همچون کوه خضر و پارک‌ها نمی‌شود و نمونه‌ای دیگر اینکه در روزهای اخیر آب در رودخانه قم جاری شده و ممکن است همانند تابستان سال قبل موجب حضور مردم در کنار رودخانه شود، با این تأکید به مردم که «در خانه بمانید تا از کرونا در امان باشید» در تناقض است که مسئولان باید در تصمیم‌گیری‌ها به این موارد توجه لازم را داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر