۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۷۷۳۹
با وجود شیوع کرونا در آمریکا، دولت این کشور همچون روال سابق در بیماری آنفولانزای اسپانیایی، از افشای اطلاعات مربوط به تلفات کرونا خودداری می کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، شاید این عادت کره زمین باشد که هر صد سال یک بار به نبرد ساکنانش برود و جان آنها را تهدید کند. عادتی که این روزها زندگی تمام مردم جهان را درگیر خود کرده و سایه ویروس کرونا را بر سر جهانیان انداخته است.

دو ماه پس از ورود کرونا به زندگی مردم سراسر جهان، حال این ویروس ناخوانده به حدود ۱۵۰ کشور جهان قدم گذاشته و جان ۵۰۰۰ هزار نفر را گرفته است.

اما حمله کرونا به کشورهای جهان یادآور شیوع آنفولانزای اسپانیایی است.

این آنفولانزا نیز یک بیماری همه گیر بود که ماه مارس سال ۱۹۱۸ در سطح جهان فراگیر شد و بر اساس آمارها جان حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم را گرفت هرچند که برخی مطالعات از جان باختن ۱۰۰ میلیون نفر بر اثر این بیماری حکایت دارد. این اپیدمی تا سال ۱۹۲۰ ادامه داشت و با مبتلا کردن کردن قریب به یک سوم جمعیت جهان تقریباً به اندازه کشته‌های جنگ جهانی اول، قربانی گرفت.

به گفته بسیاری از محققان و مورخان ریشه اصلی این بیماری از ایالات متحده آمریکا آغاز شد و روند شیوع آن به نحوی ادامه یافت که در نهایت به آنفولانزای اسپانیایی نام گرفت و ریشه آن نیز این کشور محسوب شد! این در حالی است که انداختن تقصیر اپیدمی آنفولانزا بر گردن کشور اسپانیا را می‌توان نتیجه عادت همیشگی آمریکا در پنهان سازی آمارهای خود دانست.

سانسور رسانه‌ای آمریکا و ریشه نام آنفولانزای اسپانیایی

در زمان جنگ جهانی اول و همه‌گیری این بیماری، اسپانیا یکی از کشورهای بی طرف در جنگ بود و آمارهای خود را بدون سانسور در رسانه‌ها منتشر کرد این در حالیست که موارد ابتلاء به آنفولانزا پیش از اسپانیا در فرانسه، آمریکا و حتی آلمان وجود داشت اما این کشورها به پنهان سازی آمارهای خود پرداختند.

فرانسه، آمریکا و انگلیس از جمله کشورهایی بودند که در خلال جنگ جهانی اول و برای عدم تأثیر روانی آمار مبتلایان بر روی سربازان خود، اجازه انتشار هیچ گونه آماری را به مطبوعات نمی‌دادند این در حالی است آمریکا در این بیماری یکی از همه‌گیرترین کشورها بود هرچند که هیچگاه آمار دقیقی از شمار تلفات خود منتشر نکرد.

از سوی دیگر بر اساس یافته‌های تاریخی، بیش از نیمی از سربازان ارتش بریتانیا در جنگ جهانی اول به این بیماری مبتلا و با حرکت کشتی‌های نظامی در سطح جهان، موج شیوع آنفولانزا در فرانسه و آفریقای جنوبی شدت یافت.

در نتیجه سانسور رسانه‌ای کشورهای اروپایی منجر شد تا هیچ آمار دقیقی از مبتلایان آنها اعلام نشود و از سوی دیگر تنها شمار مبتلایان و قربانیان اسپانیایی در سطح جهان منتشر شد. همین عامل نیز منجر به نام گرفتن اپیدمی یک قرن پیش کره زمین به نام آنفولانزای اسپانیایی شد.

ترس آمریکا از افشای تلفات بیماری‌های فراگیر پس از ۱۰۰ سال

عادت همیشگی کشور آمریکا از ۱۰۰ سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکرده و درباره شیوع کرونا نیز داستان آنفولانزا در حال تکرار است.

در حال حاضر ویروس کرونا به اغلب کشورهای جهان نفوذ کرده و قربانیان زیادی را بر جای گذاشته است. علیرغم شیوع این ویروس در آمریکا و اروپا اما همچنان شاهد سانسور رسانه‌ای آمارهای مربوط به مبتلایان و تلفات آن از سوی این دولت‌ها هستیم.

در این میان کشور آمریکا نیز با وجود شیوع گسترده ویروس در بسیاری از ایالت‌های خود و جان باختن شماری از مردم کشورش، از اعلام اخبار و اطلاعات این موضوع خودداری و حتی در روزهای ابتدایی شیوع آن در آمریکا را تکذیب می‌کرد.

در حال حاضر نیز با وجود ابتلای حدود ۲ هزار نفر از مردم این کشور به کرونا و جان باختن بیش از ۴۰ نفر، فشارهای رسانه‌های و جهانی منجر به اعلام قطره چکانی این اطلاعات از سوی ایالات متحده شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر