۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۵۷۷۱۹
«پایداری ملی» گزارش می‌دهد
این روزها که شاهد استفاده آتش نشانان از تجهیزات جنگ نوین برای رفع آلودگی از فضاهای عمومی شهرها به منظور مقابله با ویروس کرونا هستیم شاید برای برخی سوال باشد که این تجهیزات از کجا آماده و چگونه در اختیار آتش نشانی‌ها قرار گرفته است؟!

پایداری ملی - سرویس پدافند زیستی

چند سالی است است که با ظهور جنگ‌های نیابتی و پیدایش گروه‌های تروریستی و افزایش روزافزون حملات خشونت بار در نقاط مختلف دنیا لزوم توجه به جنگ‌های نوین مانند حملات بیوتروریستی و شیمیایی بیش از گذشته مورد توجه دولت‌ها واقع شده است. از طرف دیگر جهت امدادرسانی به مصدومینی که در مشاغل خطرناک مانند آتش نشانی، نیروگاه‌های پتروشیمی، نیروگاه‌های اتمی، مراکز تحقیقات زیستی و مانند آن حضور دارند نیاز به آمادگی کامل وجود دارد.

سلاح های مدرن آتش‌نشان‌ها در جنگ با کرونا از کجا آمده است؟!

در حوادثCBRNEمنشاء آلودگی‌ها نامشخص است و ممکن است باعث آلودگی دهها نفر و یا گسترش آن شود. بدین منظور پس از شناسایی عامل و نوع آن، امدادرسانی به موقع و قرنطینه مصدومین تا زمان رسیدن آنها به مراکز درمانی یک اقدام موثر است.

کشورهای مختلفی در دنیا مانند انگلیس و آلمان، برنامه‌های جامعی را جهت مقابله با این حوادث در دستور کار خود قرار داده‌اند. یکی از این برنامه‌ها، تجهیز یا ساخت خودروهای امدادی مخصوص این حملات است که در مواقع حادثه، نقش مهمی را در کنترل شرایط اولیه به عهده دارند. بسیاری از امدادگران و پزشکان در اولین برخوردها با مصدومانCBRNEاطلاعات ناچیزی از نوع تعامل دارند و در نتیجه نیز ممکن است در محافظت از خود و نیز نجات جان مصدومان یا حفاظت‌های مربوط به شیوع عامل دقت چندانی نداشته باشند. بنابراین طراحی ساخت و ارتقاء تجهیزاتCBRNEدر خودروهای آتش‌نشانی به این اقدام به عنوان یک عمل پدافندی می‌تواند در مواقع لزوم به کمک مصدومان خاص و کنترل بهینه شرایط بیانجامد.

بکارگیری تجهیزاتCBRNEدر آتش‌نشانی‌های شهرهای کشوربه همت سازمان پدافند غیرعامل کشور

این روزها شاهد انتشار تصاویری از نیروی خدوم آتش‌نشانی در شهرهای مختلف کشور هستیم که با تجهیزات ویژه مشغول ضدعفونی کردن خیابان‌های هستند. شاید برای بسیاری سوال باشد که این تجهیزات از کجا آماده و چگونه در اختیار آتش نشانی‌ها قرار گرفته است.

تجهیزاتCBRNEکه این روزها در اختیار آتش نشانی ها قرار دارداز جمله تجهیزاتی است که سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری سازمان شهرداری­ها و دهیاری های وزارت کشور و وزارت دفاع در سال 97 در اختیار شهرداری‌ها قرار داده است.اولین خودرو نیز اسفند سال گذشته در اختیار شهرداری مشهد مقدس قرار گرفته است.

سلاح های مدرن آتش‌نشان‌ها در جنگ با کرونا از کجا آمده است؟!

سازمان پدافند غیرعامل کشور و ارتقای تاب آوری ملی در برابر تهدیدات نوین

سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی که وظیفه ارتقای تاب آوری ملی را دارد طی چند سال گذشته تلاش کرده است تا سطح تجهیزات مراکز عملیاتی را در مقابل تهدیدات نوین ارتقا بخشد. یکی از اقدامات مثبت این سازمان، تجهیز نیروهای آتش‌نشانی۴۵شهر پرجمعیت و۵ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران به وسائل مدرن مقابله با تهدیدات نوین بوده است.

کاربردهای تجهیزات تخصصی برای مقابله با تهدیدات نوین

این تجهیزات که در قالب چند خودروی آتش نشانی در اختیار نیروهای عملیاتی قرار گرفته است در حوزه‌های دفاع زیستی، شیمیایی، پرتوی، جنگ نوین و غیره قابلیت عملیاتی شدن را دارد.

همچنین خودروهای آتش نشانی مجهز به تجهیزات پدافند نوین می‌توانند در مجاورت مناطقی که دچار آلودگی میکروبی یا شیمیایی شده‌اند مستقر و برای نمونه‌برداری و آزمایش از مصدومین احتمالی مشغول فعالیت شوند.

سازمان پدافند غیرعامل کشور چه تجهیزاتی را در اختیار آتشنشانی قرار داده است؟

تجهیزات پدافند نوین که از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اختیار آتش نشانی ها قرار گرفته است شامل تجهیزات حفاظت فردی مانند البسه محافظ آلودگی زیستی (فشار مثبت زیستی)، کیت حفاظت فردی بیمارستانی و عملیاتی، ماسک و فیلتر نفسیNBCو ... است.

همچنین در زمینه آشکارسازی، تجهیزاتی از قبیل، کیت آشکارسازی عوامل شیمیایی، ترمومتر محیطی، مجوعه پایش محیطی، دزیمتر پرتوی و کارتTLDدر اختیار آتش نشانان قرار گرفته است.

تجهیزات امداد و انتقال، رفع آلودگی شامل دستگاه، کپسول، پودرها و مایع رفع آلودگی از جمله لوازمی است که آتش نشانی ها به آن مجهز شده‌اند.

سلاح های مدرن آتش‌نشان‌ها در جنگ با کرونا از کجا آمده است؟!

در زمینه تجهیزات امداد و انتقال؛می توان به برانکاردهای حمل بیماران عفونی اشاره کرد. برانکارد ایزوله فضای محصور شده است که برای حمل و نگهداری مصدومان ناشی از حوادث زیستی طراحی و ساخته شده است. فیلترهایNBCدر قسمت بالای سر و پایین پای برانکارد تعبیه شده تا هوای پاک برای تنفس مصدوم داخل برانکارد فراهم شود و همچنین هوای بازدم و هر نوع هوای آلوده داخل برانکارد به صورت فیلتر شده از آن خارج شود.

مجموعه رفع آلودگی از نفراتنیز از تجهیزاتی است که در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است که می‌تواند جهت رفع آلودگی پرسنل درگیر در عملیات استفاده شود.

دستگاه رفع آلودگی بیرونی از تجهیزات (مه­پاش)نیز از جمله تجهیزات مهمی است که جهت رفع آلودگی فضاهای سرپوشیده و همچنین فضاهای محدود محیط می‌توان استفاده کرد در این روزهایی که به واسطه ویروس کرونا، مناطق مختلف شهری از جمله مکان‌های عمومی نیازمند گندزدایی هستند این دستگاه بسیار کاربردی و راهگشاست و اصلی ترین سلاح نیروهای آتش نشان محسوب می شود.

از دیگر تجهیزاتCBRNEکه به ویژه این روزها بسیار کارآمد استکپسول رفع آلودگی 300 میلی لیتریاست. توضیح اینکه ماده موثره این کپسول قادر است طیف وسیعی از عوامل بیماری‌های میکروبی را در کمتر از۵دقیقه از بین برده و ماده موثر این محصول بر اساس استانداردهای بین المللی بر روی عواملی همچون ویروسهای ابولا، آنفلوآنزایH1N1،کرونا و انواع باکتری ها و قارچ ها موثر است.

سلاح های مدرن آتش‌نشان‌ها در جنگ با کرونا از کجا آمده است؟!

سخن پایانی

گرچه شیوع ویروس کرونا در کشور و از دست دادن تعدادی از هم وطنان بسیار آزاردهنده و تاسف آور است با این حال انتظار می رود با این اتفاق تلخ، سطح اولویت پدافند غیرعامل در ذهن مسئولان کشور ارتقا یابد و بیش از پیش این مساله را جدی گیرند و سطح آمادگی های خود را ارتقا دهند.

امروز کشور ما به غیر از تهدیدات طبیعی مانند سیل، زلزله و ... در معرض تهدیدات نوینی همچون حملات بیوتروریستی و... است و اگر امروز فکر چاره نکنیم حتما فردا دچار مشکل خواهیم شد.

متاسفانه در سال های اخیر برای برخی از مسئولان رعایت الزامات پدافند غیرعامل یک هزینه گزاف به حساب آمده است درحالی که تجربه اخیر نشان داد هزینه پیشگیری بسیار کمتر از درمان و وقوع با حوادث تلخ است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر