۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۷۶۵۵
نایب رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر مشهد گفت: ما پیشنهادات خود در زمینه قرنطینه مشهد را طی نامه‌ای محرمانه به استاندار خراسان رضوی داده‌ایم، چون رئیس شورای سلامت استان شخص استاندار است و در آنجا باید در خصوص قرنطینه‌سازی تصمیم‌گیری شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، در حالی که کرونا هر روز افراد بیشتری را مبتلا می‌کند، مشهد به دلیل موقعیت خاص زیارتی و گردشگری‌اش، مقصد سفر خیلی از هموطنان است و همین موضوع نگران‌ها را از بحرانی‌تر شدن این بیماری در مشهد بیشتر و بیشتر می‌کند.

حالا همه جا سخن از لزوم قرنطینه کردن شهر است؛ صف نانوایی یا داخل سوپرمارکت، فرقی نمی‌کند، مردم نگران هستند و از رسانه‌ها می‌خواهند بیشتر به این موضوع بپردازند تا شاید مسوولین هم این ضرورت را متوجه شوند.

یکی از کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر مشهد، که این روزها انتظار می‌رود نقش پررنگ‌تر و فعال‌تری در سیاستگذاری‌های مربوط به بحران کرونا و بحث قرنطینه داشته باشد، کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر است.

شرح وظایف اختصاصی ۱۳ گانه این کمیسیون، دو بند اصلی در مورد شرایط بحرانی دارد؛ بررسی گزارش‌های شناخت معضلات و تهدید شهر و تلاش به منظور رفع این معضلات، ارائه راهکارهایی مفید و اجرایی در قالب طرح به شورای اسلامی شهر، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و برگزاری جلسات هماهنگ با سایر نهادها برای بررسی مسایل مرتبط با کمیسیون به ویژه در شرایط بحرانی، ارائه راهکار برای رفع مشکلات و بهره گیری از تجربه های شهرها و کشورهای دیگر، دو وظیفه مهم این کمیسیون است که اگر در بحران کرونا به ظهور نرسد باید بگوییم هیچ‌وقت دیگر هم به کار نمی‌آید.

به همین منظور به سراغ نایب رییس این کمیسیون رفتیم تا ببینیم این کمیسیون در راستای وظایف خود، چه اقداماتی درباره کرونا و قرنطینه مشهد که این روزها دغدغه شهروندان است، انجام داده است.

شورای شهر مشهد: درباره قرنطینه مشهد نامه محرمانه به استانداری داده‌ایم

علیرضا شهریاری در خصوص قرنطینه مشهد گفت: ما پیشنهادات خود را طی نامه‌ای محرمانه به استاندار خراسان رضوی داده‌ایم، چون رئیس شورای سلامت استان شخص استاندار است و دبیر آن رئیس دانشگاه علوم پزشکی است فعال شده و در آنجا باید در خصوص قرنطینه‌سازی تصمیم‌گیری شود .

نایب رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر مشهد در ادامه سخنانش به نامه محرمانه و پیشنهادات نوشته شده در آن اشاره و تاکید کرد: حتما سفرهای درون شهری کاهش داده شود و مردم باید در خانه‌های خود بمانند و هر کجا که تجمعی وجود دارد این تجمعات کاسته شود مگر در موارد ضروری و واقعا سایر مراکز و فروشگاه‌هایی که ادامه فعالیتشان ضروری نیست بسته شود.

وی با اشاره به سخنان شهردار مشهد مبنی بر قرمز بودن وضعیت شهر مشهد تصریح کرد: دولت مکلف است که بخشی از ضرر و زیان افرادی که کار خود را بخاطر جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل می‌کنند، جبران کند و خیرین و سازمان تامین‌اجتماعی و کمیته امداد در این رابطه باید به دولت یاری رسانند.

پلیس راه: هنوز ابلاغی برای بستن جاده‌ها دریافت نکرده‌ایم

روز شنبه، ۱۷ اسفندماه، جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی، اظهار کرده بود که پلیس راه برای محدودیت تردد وسایل نقلیه منتظر تصمیم شورای تامین استان است؛ حالا بعد از گذشت شش روز، موضوع را از رییس پلیس راه خراسان رضوی جویا شدم تا بدانیم آیا شورای تامین تصمیمی اتخاذ کرده یا نه؟

سرهنگ هادی امیدوار اظهار کرد: در ۱۴ نقطه از مبادی ورودی استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد، پایش سلامت برای وسایل نقلیه انجام می‌شود و مسافران در این مبادی ورودی به لحاظ ابتلا به کرونا چکاپ می‌شوند.

رییس پلیس راه خراسان رضوی متذکر شد: این طرح به صورت رندوم(اتفاقی) و با حسایست بیشتر در مورد پلاک‌های غیربومی که وارد استان می‌شوند، صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح مشترک بین پلیس راه و بهداشت خراسان رضوی است، افزود: اگر در این پایش مشخص شود مسافران به لحاظ ابتلا به کرونا مشکلی دارند به مراکز درمانی و بهداشتی راهنمایی می‌شوند.

امیدوار خاطرنشان کرد: در مورد قرنطینه و محدودیت ورود خودروهای غیر بومی ستاد ویژه مبارزه با کرونا با ریاست استاندار خراسان رضوی تصمیم گیرنده است و هنوز ابلاغی به ما در پلیس راه نشده است.

رییس پلیس راه خراسان رضوی قرنطینه و محدویت ورود وسایل نقلیه غیر بومی به استان را مبتنی بر نظر استانداری دانست و گفت: در ورودی بعضی شهرها مانند نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و مشهد که وضعیت کرونا جدی‌تر است، پایش سلامت با شدت بیشتری انجام می‌شود اما هنوز نهادهای تصمیم گیرنده به اجماعی برای جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به شهرهای خراسان رضوی نرسیده‌اند.

امیدوار با بیان اینکه پلیس راه فقط یک عضو از این ستاد است، اظهار کرد: هنوز در هیچ جای ایران تصمیمی برای قرنطینه صورت نگرفته، به طوری که شما شاهد هستید قم که مرکز و کانون شیوع کرونا است، تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده، ما در مشهد با جمعیت چند برابر و تعداد مبتلایان به کرونای خیلی کمتر چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ هر چیز روالی دارد! در عین حال اگر ابلاغ صورت بگیرد که ورودی و خروجی ها بسته شود ما به عنوان مجری مشکلی برای اجرا نداریم.

وی مهم‌ترین ایستگاه‌های پایش سلامت در محورهای ورودی خراسان رضوی را داورزن، نیشابور، بجستان، گناباد، تربت حیدریه، سرخس، تربت جام، ملک اباد، قوچان،کلات، درگز و مشهد عنوان کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد: شنبه درباره قرنطینه تصمیم‌گیری می‌شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اطلاع دقیقی از محل 14 نقطه پایش سلامت در محورهای خراسان رضوی ندارد، متولی این طرح را بسیج جامعه پزشکی عنوان کرد.

حمیدرضا رحیمی با بیان اینکه پلیس راه برای محدودیت ترددها به خراسان رضوی اعلام آمادگی کرده، گفت: روز شنبه در مورد قرنطینه خراسان رضوی و ممنوعیت ورود و خروج‌ها به این استان در ستاد کرونای خراسان رضوی تصمیم گیری می‌شود.

بسیج جامعه پزشکی: طرح پایش سلامت وسایل نقلیه کاری بیهوده است

مسوول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی هم با رد اینکه بسیج جامعه پزشکی متولی طرح پایش سلامت در محورهای خراسان رضوی است، به خبرنگار فارس گفت: ما فقط پایش در دو پایگاه واقع در ورودی نیشابور و سه راه فردوسی مشهد را انجام می‌دهیم و از همان ابتدا هم در جلسات گفتیم باید ممنوعیت ورود و خروج اعمال شود و این سبک پایش دلخواه که هر وسیله نقلیه ای که خودش خواست در مسیرهای ورودی برای پایش مراجعه کند، در عمل کار بیهوده‌ای است و تاثیری در کنترل این بیماری ندارد.

محسن ذاکریان تصریح کرد: با پیشنهاد ما برای محدودیت ورود و خروج با خراسان رضوی موافقت نشد.

شهردار مشهد: قرنطینه در حیطه اختیارات من نیست، در خانه بمانید

شهردار مشهد چهارشنبه شب در صفحه اینستاگرام خود باز هم برای مردم مشهد از شرایط بحرانی نوشت و از آنها خواست در خانه بمانند.

محمدرضا کلایی که دو هفته پیش در برنامه زنده تلویزیونی تابوشکنی کرد و برای اولین بار وضعیت کرونا را در مشهد، بحرانی و قرمز توصیف کرد، دو شب قبل در پست اینستاگرامی خود مردم را به ماندن در خانه تشویق کرد و قرنطینه را موضوعی مهم و وابسته به تصمیمات کشوری و خارج از حیطه اختیارات خود دانست.

اگرچه استانداری خراسان رضوی روز قبل از ممنوعیت ورود مسافر در ایام تعطیلات نوروز به خراسان رضوی و مشهد خبر داد، اما آیا فقط همان چند روز برای این محدودیت کافی است؟ آیا این باعث نمی‌شود مسافران سفر خود را زودتر آغاز کنند؟

همین دیروز، ۲۲ اسفند ماه، فقط ۱۸ پرواز و پنج رام قطار از تهران وارد مشهد شده است! 

با نگاهی به آمار روز افزون وزارت بهداشت از ابتلا به کرونا در ایران، که به طور متوسط هزار نفر در ۲۴ ساعت است، با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید در هر ساعت بیش از ۴۰ ایرانی به کرونا مبتلا می‌شوند؛ این آمار تکان دهنده و فزاینده در کنار بی توجهی بعضی مردم نسبت به این بیماری، زنگ هشداری است که می‌گوید تعلل در تصمیم گیری‌ها حتی برای یک ساعت هم خسارات جبران ناپذیری در بر دارد؛ اما آنچه مشخص است تا این لحظه اراده‌ای در استانداری خراسان رضوی برای قرنطینه وجود ندارد.

رییس شورای شهر مشهد، اما شب گذشته طی توییتی خطاب به استاندار خراسان رضوی نوشت: وضعیت کرونا در مشهد بحرانی است. از ورود خودرو سایر شهرها جلوگیری کنید و اطمینان داشته باشید مردم از این تصمیم حمایت خواهند کرد.

این اقدام صریح و علنی محمدرضا حیدری را شاید بتوان بارقه‌ای از امید برای شکل گیری اراده ای شفاف جهت قرنطینه مشهد دانست؛ حالا باید منتظر شد و دید اقای استاندار شنبه چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر