۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۷۴۹۵
یک روانشناس درباره چگونگی کنترل ترس از ویروس کرونا توضیحاتی داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مشرق، علیرضا عابدین روانشناس و مشاور درباره چگونگی کنترل ترس از ویروس کرونا، اظهار کرد: ترس یک احساس طبیعی و لازم در مقابل عوامل تهدید کننده است و فقط یک احمق به اندازه کافی نمی‌ترسد و یک شجاع علی رغم ترس پیش می‌تازد که این تفاوت اساسی بین حماقت و شجاعت است.

این روانشناس بیان کرد: ترس در واقع سوخت لازم برای عکس العمل نشان دادن جهت جان به در بردن از رویارویی با وضعیت‌های خطرناک را فراهم می‌کند و در نتیجه میزان مناسب آن کارآیی داشته و حیاتی است و کمتر از آن، انسان را آماده عکس العمل لازم و به جا نمی‌سازد، به عنوان مثال ترس از خطر مرگ ناشی از کرونا آنقدر باید جدی باشد تا موارد احتیاط در پیشگیری از ابتلا به این ویروس در نظر گرفته شود، اما ترس بیشتر از حد هم تبعات خاص خود را دارد، بیماری‌های روانی، اختلال اضطراب و فوبیاهای متنوع از جمله نتایج تجربه نابهنجار ترس است.

عابدین با بیان اینکه گاهی ترس با احساساتی دیگر همچون خشم که در بسیاری از اوقات متعاقب ترس تجربه می‌شوند، اشتباه گرفته می‌شود، افزود: ممکن است از مسئولان به خاطر تعلل و غفلت به خصوص در مرحله پیشگیری از ورود و مهار شیوع ویروس عصبانی باشیم و آن را دو چندان نشان دهیم و یا  برعکس به جای ابراز خشم، ترس نشان دهیم.

این روانشناس ادامه داد: گاهی ترس از یک موضوع تحت تأثیر تجربیات مشابه قبلی قرار گرفته و به صورت مضاعف تجربه و ابراز می‌شود، یعنی به اصطلاح فایل‌های مشابه قبلی را باز می‌کند و باعث افزایش تصاعدی ترس می‌شود و این گونه ابراز ترس می‌تواند غافلگیرکننده باشد.

وی افزود: هیچ چیز ترسناک‌تر از خود ترس نیست، مردم می‌دانند که با رعایت یک سری دستورات عملی و ساده همچون دوری از مکان‌های پر تجمع و شست‌وشوی مکرر دست‌ها می‌توان کرونا را کنترل کرد و ترس مستمر آن هم در حجم زیاد، باعث تضعیف قوای جسمی شده و از مصونیت در مقابل فشارهای محیطی و کرونا خواهد کاست.

عابدین تصریح کرد: افراد با مشکلات جسمانی خاص به خصوص قلبی و ریوی، مشکلات در سیستم دفاعی و آن‌هایی که مسن ترند و یا کرتون استفاده می‌کنند بیشترین میزان آسیب پذیری نسبت به کرونا را دارند، همچنین ترس و استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

وی اضافه کرد: اضطراب باعث کاهش هوش شناختی گشته و در تصمیم گیری‌های انسان تداخل ایجاد می‌کند، لذا در شرایط فعلی که کرونا شیوع پیدا کرده است، باید آن را جدی بگیریم، اما عکس العمل‌های افراطی چه فکری و چه رفتاری مجاز نیست.

این روانشناس بیان کرد: یکی از روش‌های رایج عکس العمل ایرانی‌ها در مواجهه با اضطراب، مزاح و تلطیف فضا مثلا در رسانه‌های جمعی است که تا اندازه‌ای مثل همه مکانیزم‌های دفاعی می‌تواند کاربردی باشد، اما استفاده مکرر و نامناسب و نا به جای آن اتفاقا معکوس عمل کرده و حداقل از برخورد جدی و لازم با واقعیت‌ها ما را بازخواهد داشت.

عابدین گفت: اخذ اطلاعات صحیح، دقیق، به موقع و تفکیک آن‌ها از اطلاعات تحریف شده باعث کاهش اضطراب می‌شود و پیگیری بیانیه‌های موثق و رهنمودهای سلامت حتما توصیه می‌شود.

این روانشناس افزود: ارتباطات بیشتر از طریق فضای مجازی تحت شرایط موجود با خویشان و آشنایان حمایت اجتماعی لازم را به عمل می‌آورد و در تبادل حقایق با یکدیگر، از اشاعه شایعات مخرب و متعاقبا از اضطراب مضاعف جلوگیری می‌شود و در آخر شعار باید این باشد: «هوشیاری آری، هراس خیر».
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر