۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۷۴۷۱
برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه از طریق شایعه‌سازی و سیاه‌نمایی درباره این بیماری در فضای مجازی نیز بیش از پیش احساس می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از کیهان، بعد از اعلام خبر ورود ویروس کرونا به کشور، اقدامات کنترلی وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های دخیل در این موضوع آغاز شد. 

با گذشت چند روز از اعلام این خبر، در کنار ورود ایثارگرانه کادر بهداشت و درمان کشور برای مبارزه و کنترل این بیماری و بسیج دستگاه‌های مختلف و حتی بسیاری از مردم برای رفع کمبودها و تامین نیاز کشور به اقلام بهداشتی، متأسفانه شاهد احتکار گسترده لوازم بهداشتی، درمانی و مراقبتی از سوی سودجویانی بودیم که توانستند قیمت این اقلام را نجومی ‌کنند. 

این وضعیت آنچنان دامنه‌دار بود که صدای وزیر بهداشت را هم درآورد و وی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از فعالیت باندهای مافیایی انتقاد کرد.

در ادامه رئیس‌جمهور دستور ورود وزارت اطلاعات به موضوع نامه گلایه‌آمیز وزیر بهداشت را صادر کرد.

ورود جدی قوه ‌قضائیه، با دستور رئیس دستگاه قضا به دادستان‌های سراسر کشور و اقدامات موثر نیروی انتظامی ‌و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز باعث شد تا ضمن کشف حجم عظیمی‌ از اقلام بهداشتی و درمانی احتکار شده، جو نسبتاً آرامی ‌بر بازار حکمفرما شده و به نوعی امنیت بهداشتی مردم تامین شود.

هرچند با رسیدن به شرایط ایده‌آل هنوز فاصله وجود دارد، اما خبر تشکیل دادگاه محتکران و فرصت‌طلبان در روزهای آینده و برخوردهای انجام شده باعث شد تا از التهاب روانی روزهای اولیه کاسته شود و اطمینان مردم به دستگاه‌های مسئول در موضوع برخورد با کسانی که امنیت سلامت و جسم مردم را به بازی گرفته‌اند، افزایش یابد.

سیل پرحجم شایعه‌سازی  در بستر یک بیماری

اما این اقدامات در حالی است که به موازات حضور باندهای قاچاق و احتکار، شاهد فعالیت گسترده جریان‌های ضدانقلاب در فضای مجازی و رسانه‌های تصویری هستیم. شایعه‌پراکنی، اعلام آمار فوت اغراق شده، تصویرسازی جعلی از ناتوانی شبکه بهداشتی کشور در کنترل این بیماری و عدم پوشش اخبار کرونایی سایر کشورها از جمله محورهای جنگ روانی گسترده دشمنان و پادوهای داخلی آنها علیه کشورمان است.

در این بین خبرهای پرحجم و شایعات مختلف از هشدار دولت‌ها به شهروندان ایرانی مبنی بر ‌ترک کشورهایشان، غیرواقعی بودن آمار ابتلا به کرونا، تأثیر فلان ماده غذایی در پیشگیری از کرونا، عرضه لباس ضدکرونا، خودداری دولت از ایجاد قرنطینه و تشویق مردم برای سفر به قم تا نقش طلاب چینی در انتقال کرونا و انتقال روحانیون از قم به شهرهای دیگر ایران و امنیتی شدن کرونا در ایران و... از جمله شایعه‌هایی هستند که طی روزهای اخیر گاه توسط دشمنان شناخته‌شده کشور همچون شبکه‌های تلویزیونی BBC و ایران اینترنشنال و گاه توسط برخی خبرگزاری‌های دولتی تولید می‌شود و توسط جریانی مشکوک در فضای مجازی ضریب یافته و آرامش روانی مردم را هدف قرار می‌دهد.

مهم‌ترین هدف این شایعه‌پراکنی سازمان‌یافته در داخل کشور را باید هراس‌آفرینی و ضربه به اعتماد بین حاکمیت و مردم و در بعد خارجی هم القای این مطلب به جهانیان دانست که ایران کشوری خاص در جهان است و باید تمام جهانیان به مقابله با آن برخیزند. به همین دلیل است که رسانه‌های دشمن تلاش دارند در اقدامی عجیب و البته ناشیانه کشورمان را به‌عنوان اصلی‌ترین عامل انتقال این ویروس به کل دنیا معرفی کنند! از سوی دیگر ورود علنی مسئولان آمریکایی همچون معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه این کشور نشان‌دهنده پروژه بودن این موضوع است، پروژه‌ای که به‌دنبال ایجاد اجماع جهانی علیه کشورمان است.

حساسیت این موضوع به حدی بود که پلیس فتای ناجا با دستور مراجع قضایی اقدام به دستگیری شایعه‌پراکنان در فضای مجازی کرد. یک هفته قبل بود که رئیس پلیس سایبری کشور از رصد گسترده فضای مجازی و تشکیل کارگروه ویژه در این پلیس برای مقابله با شایعه‌سازان خبر داد و اعلام کرد که تاکنون ۲۴ نفر بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند. همچنین وی از احضار ۱۱۸ نفر در این زمینه خبر داد که برخی از آنها با تذکر و ارشاد، اظهار ندامت کردند.

 چشم‌پوشی عامدانه از خبرهای دلگرم‌کننده

این پمپاژ شایعات یاس‌آفرین در حالی است که شاهد انتشار اخباری هستیم که در فضای فعلی کشور می‌تواند باعث دلگرمی‌مردم و کاهش تبعات روانی این بیماری باشد. افزایش شتابان بهبودیافتگان که باعث شد کشورمان رتبه دوم بهبودیافتگان در میان کشورهای درگیر را بعد از چین به دست آورد، تولید کیت ایرانی تشخیص بیماری توسط وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش‌های موفق برای تولید داروی کرونا در بیمارستان بقیهًْ‌الله، توزیع کالاهای بهداشتی کشف شده از انبارهای محتکران در داروخانه‌ها و تامین نیاز مردم و در نهایت همکاری داوطلبانه گروه‌های مردمی با مسئولان برای مقابله با شیوع این بیماری همچون ضدعفونی کردن شهر توسط جوانان هیئتی یا تولید ماسک رایگان در کارگاه‌های کوچک و... از جمله این اخبار دلگرم‌کننده است.

میدانی که دشمن در آن می‌تازد

اگر شبکه‌های تلویزیونی وابسته به آمریکا، انگلیس و رژیم سعودی را تولیدکننده شایعات و اخبار یأس‌آفرین بدانیم، فضای مجازی رها شده را باید توزیع‌کننده آن بدانیم. توزیع‌کننده‌ای که بدون هیچ احساس خطری کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و سعی دارد ضمن سرکوب اخبار امیدآفرین از طریق تمسخر آن، حجم بیشتری از دروغ را به جامعه پمپاژ کند.

مردم باید با ویروس‌های مجازی هم  مقابله کنند

واقعیت آن است که در کنار افزایش حجم مطالبات مردمی برای مقابله با موج یأس‌آفرینی در فضای مجازی، باید به نقش مردم در کنترل این موج خطرناک نیز اشاره کرد. همان‌طور که مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا، توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته و به شدت مراقبت می‌کنند، باید در فضای مجازی هم چنین رفتار کنند و از هر شبکه یا کانال مجازی مضر استفاده نکنند.

عدم پیگیری اخبار از منابع ناشناس، تلاش برای محدود کردن فعالیت صفحات شایعه‌پراکن در شبکه‌های اجتماعی و توجه به منابع رسمی ‌از جمله اقداماتی است که مردم می‌توانند برای مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی انجام دهند. به‌عنوان مثال رئیس سازمان جهانی بهداشت در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» با اعلام اینکه این سازمان «سازوکارهای» مشخصی برای بررسی حقایق دارد و از این طریق مشکلی در آمارهای ایران درخصوص کرونا نمی‌بیند، اظهار داشت: این سازمان شواهدی مبنی بر ‌اشکال در آمار ارائه شده از سوی ایران پیرامون مبتلایان و قربانیان کرونا مشاهده نکرده است؛ اظهارنظری که انتشار آن می‌تواند دروغ عدم اعلام آمار واقعی فوت‌شدگان در ایران را پاسخ دهد!

البته نباید از این نکته غافل شد که در صورت برخورداری فضای مجازی کشور از مدیریتی منسجم و هوشیار و پاکسازی آن از محتوای مخرب، این فضا در شرایطی همچون بروز بیماری می‌تواند بستر مناسبی برای افزایش اطلاعات مردم باشد.

 باز هم رفتار دوگانه

از سوی دیگر باید به رفتار دوگانه شبکه‌های معاند و ضدانقلاب در نحوه پوشش اخبار کرونایی‌ اشاره کرد. در حالی‌که این جریان سعی دارد آمار مربوط به کرونا در ایران را به شکلی مبالغه‌آمیز افزایش دهد، از بیان حقایق درباره این موضوع در اروپا و آمریکا خودداری می‌کند.

حذف آمار واقعی مبتلایان و فوت‌شدگان ویروس کرونا از وبگاه رسمی ‌مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، اتخاذ جریمه‌هایی سنگین همچون ۱۰ سال انفصال از خدمت و قطع بیمه سلامت برای افرادی که آمار کرونا در آمریکا را اعلام کنند و منع بیمارستان‌ها از انجام تست کرونا واقعیت‌هایی هستند که شبکه‌های معاند و ضدانقلاب هیچ‌گاه درباره آن صحبت نخواهند کرد!

این در حالی است که به گفته اسکات گاتلیب، مسئول پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا، هزاران نفر مبتلا به ویروس کرونا در این کشور هستند که دولت آمریکا توان شناسایی آنها را ندارد.

باید گفت عملکرد رسانه‌های فارسی‌زبان معاند، جریان همسو با آنان در فضای مجازی و برخی جریانات سیاسی داخل کشور هیچ کمکی به بهبود وضع مردم در کشور ما نمی‌کند و تنها باعث ایجاد وحشتی کاذب و آسیب به امنیت روانی عموم جامعه خواهد شد.

حال که محتکران، سلامت جسمی ‌عموم ملت را به بهای سودهای نجومی هدف گرفته‌اند و به گفته دادستان کل کشور جرم آنها می‌تواند تا حد فساد ‌فی‌الارض باشد، آیا جریانی که با استفاده از فرصتی به نام فضای مجازی افسارگسیخته و میدان‌داری ضدانقلاب امنیت روانی مردم را مورد هجمه قرار داده‌اند جرمشان کمتر است؟

اگر دستگاه قضایی و مجموعه سازمان‌های امنیتی و انتظامی ‌برخوردی سخت‌تر از برخورد با محتکران با بر هم زنندگان امنیت روانی جامعه از طریق فضای مجازی نداشته باشند، باید منتظر ادامه‌دار شدن جولان دشمن برای به انحراف کشاندن افکار عمومی  در ماجرای کرونا و موارد و موضوعات دیگر باشیم.

نکته مهم اینکه لزوم سر و سامان دادن به فضای مجازی از طریق تقویت و حمایت پیام‌رسان‌های داخلی و پاکسازی و مدیریت این فضا بیش از هر زمانی احساس می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر