۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۷۴۲۲
ویروس کرونا به سرعت گسترش پیدا می کند. این ویروس به سادگی قابل انتقال است، شناسایی آن دشوار است و به طور خاص سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات سلامتی را از بین می برد. اگر جامعه این ویروس را جدی نگیرد بسیاری از مردم جان خود را از دست خواهند داد. و افسوس که درصد بسیار بزرگی از جامعه تنها به آنچه که ترامپ و فاکس نیوز می گویند اعتماد دارند و نه هیچ کس دیگر.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، دونالد ترامپ در جهت به مخاطره انداختن دمکراسی، از بین بردن هنجارها و قوانینی که کشور را یکپارچه نگه می دارند و تضعیف توانایی ما برای غلبه کردن بر بحران های بزرگ روزگار ما از نابرابری ثروت  گرفته تا تغییرات آب و هوایی، اقدامات زیادی انجام داده است. 

او فعالانه به بسیاری از مردم لطمه زده است، از کودکان مهاجری که آنها را مجبور به تحمل شرایط نامطلوبی کرده تا کردها و پورتوریکویی هایی که آنها را به حال خود رها کرده تا رنج ببرند و بمیرند. همچنین او در چندین جبهه از سیاست خارجی از کره شمالی تا ایران غیرمسئولانه و بی پروا  عمل کرده است.

اما تا پیش از این ترامپ هیچگاه مشابه مواضعی که در واکنش به شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده، این چنین گسترده جان میلیون ها آمریکایی را به مخاطره نینداخته بود. ترامپ این خودشیفته همیشگی، قادر به فکر کردن به هیچ کسی جز خودش نیست. از نظر او شیوع بالقوه یک بیماری که از جنگ جهانی اول تاکنون سابقه نداشته، نه به خاطر هزینه هایی که انسان ها با جانشان پرداخت می کنند، بلکه به خاطر هزینه ای که می تواند برای چشم اندازهای انتخاب دوباره خودش داشته باشد اهمیت دارد. او به عنوان تاجر پیشه ای همیشگی که همواره به دنبال سود است، آنقدر که از یک سقوط اقتصادی به دلیل روی آوردن مردم به در پیش گرفتن تمهیدات پیشگیرانه برای محافظت از خودشان و دیگران نگران است، از لطمه به دورنماهای انتخاب دوباره اش به دلیل بی کفایتی اداری نگران نیست.

از این رو ما با این واقعیت حیرت آور مواجه ایم که رئیس جمهور ایالات متحده به جهانیان می گوید که ویروس کرونا چیزی جز یک «هیاهوی رسانه ای» نیست، به این امید که همه همچنان طبق معمول در بازارها گرد هم آیند، پول هایشان را خرج کنند، خرید کنند و به سفر بروند تا به حفظ منافع سیاسی کوتاه مدت او ادامه دهند؛ حتی با وجود اینکه شاخص سهام داوجونز هم اکنون تا 12 درصد افت کرده و سرمایه گذاران نهایتا به اندازه درک یک روزنامه خوان متوسط از شرایط موجود مطلع شده اند. 

بعلاوه اینکه ترامپ با این کار می کوشد این ویروس را نیز در زمره عقده آزار بینی گسترده تر خود در مورد دمکرات ها، «دولت عمیق» و تمام آن افراد بسیار بدی که مداوما به او بد می گویند قرار دهد: «پرزیدنت ترامپ روز جمعه گفت که دمکرات ها دارند از ویروس کرونا به عنوان یک «هیاهوی رسانه ای» برای ضربه زدن به او و دولت او استفاده می کنند. او در یک گردهمایی انتخاباتی در نورث چارلستون کالیفرنیای جنوبی گفت: «دمکرات ها در حال سیاسی کردن ویروس کرونا هستند.»

اما فقط دونالد ترامپ نیست. فاکس نیوز نیز در حال کوچک شمردن این تهدید برای مخاطبان خود است، تا جایی که راش لیمباو می گوید که کرونا مثل یک سرماخوردگی معمولی است (که البته حقیقت ندارد، نرخ مرگ ویروس کرونا بسیار بیشتر از آنفلونزاست.) پسر رئیس جمهور نیز به تاسی از او گفته است که دمکرات ها امیدوارند این ویروس میلیون ها آمریکایی را بکشد تا «به شانس پیروز شدن دونالد ترامپ خاتمه دهد.»

به سختی دقیقا می توان سردرآورد که در دفتر مرکزی فاکس نیوز یا در کاخ سفید چه می گذرد (ولی من حرف خودم را تکرار می کنم.) شاید خود رئیس جمهور از  این واقعیت بی خبر است، چون به طور رسمی ارتباط او با واقعیت قطع است، اما قطعا کسانی که اطراف او را گرفته اند باید بدانند که تهدید این ویروس برای میلیون ها آمریکایی به راستی چقدر بزرگ است. در یک سطح سیاسی احمقانه آنها این را نیز باید بدانند که اگر این ویروس به یک همه گیری غیرقابل کنترل تبدیل شود، پایگاه رای دهندگان سالخورده خود آنها بیشتر از همه در معرض خطر قرار می گیرد. کسی در نقطه ای باید بنشیند و با دونالد ترامپ حرف بزند. 

شون هنیتی و راش لیمباو که اگر به مخاطبان هالوی خود بگویند که از بابت ویروس کرونا نگرانی نداشته باشند، نه تنها  شهرت خود را برای همیشه خواهند کرد بلکه امکان دارد بسیاری از وفادارترین شنوندگانشان در نتیجه ابتلا به این ویروس بمیرند. آیا پذیرش این خطر صرفا در ازای تخفیف دادن ضربه به شاخص بازار واقعا ارزشش را دارد؟ آیا آنها فقط دعا می کنند که این ویروس هیچ بلایی به همراه نداشته باشد و آنها به سادگی بتوانند از کنارش رد شوند؟ آیا آنها اعتقاد دارند که موقعیت سیاسی شان  آنقدر لرزان و آنقدر مبتنی بر عملکرد اقتصادی است که می خواهند خطر کنند و تمام امیدشان را به این ببندند که یک همه گیری رخ نخواهد داد؟

دشوار می توان گفت، اما روشن است که اقدامات و شعارهای آنها به شدت خطرناک است. ویروس کرونا ویروسی کشنده است و به سرعت گسترش پیدا می کند. این ویروس به سادگی قابل انتقال است، شناسایی آن دشوار است و به طور خاص سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات سلامتی را از بین می برد. اگر جامعه این ویروس را جدی نگیرد بسیاری از  مردم جان خود را از دست خواهند داد. و افسوس که درصد بسیار بزرگی از جامعه تنها به آنچه که ترامپ، فاکس نیوز و لیمباو می گویند اعتماد دارند و نه هیچ کس دیگر.

تا پیش از این هیچگاه هیچ رئیس جمهوری  به این اندازه  و این قدر آگاهانه مردم را به خطر نینداخته است، آن هم برای دلیلی این چنین غیرقابل قبول. این کار سابقه جدید ترسناکی را برای یک ریاست جمهوری می گذارد که به نظر می رسد هر هفته به حضیض جدیدی سقوط می کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر