۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۷۴۰۱
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی وبعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می شود، اما اثبات تخصصی آن نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس،  اولین مورد از ابتلا به کرونا ویروس جدید با نام کووید-۱۹ در کشور، سی‌ام بهمن‌ماه اعلام شد که نخستین مبتلایان، در شهر قم بودند و تا روز دوشنبه (۱۲ اسفند) تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور ۱۵۰۱ نفر و تعداد جانباختگان نیز ۶۶ نفر است. از همان ابتدای شیوع بحث‌های مختلفی پیرامون این ویروس از جمله سلاح بیولوژیک بودن آن برای تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد چین و ایران با استناد به برخی گزاره‌های تاریخی و رسانه‌ای مطرح شده است.

از زمان آغاز شیوع این ویروس، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا به ریاست وزیر بهداشت، مدیریت کنترل و مقابله با این ویروس در کشور را بر عهده گرفت که از نیروهای مسلح نیز، وزیر دفاع و رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این ستاد عضویت دارند؛ برای بررسی ابعاد مختلف کرونا ویروس جدید از جمله گزاره «سلاح بیولوژیک بودن کرونا» با سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفتگو کردیم.

سردار جلالی: اثبات «سلاح بیولوژیک» بودن کرونا نیاز به بررسی آزمایشگاهی دارد

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور با تبیین نقش و وظایف سازمان پدافند غیرعامل، گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور مأموریت سیاست­گذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازماندهی، نظارت و راهبری موضوع پدافند غیرعامل و  آمادگی و ارتقای مقاومت ملی، پایش تهدیدات، تسهیل مدیریت بحران و تداوم کارکردهای ضروری کشور و صیانت و کمک به اداره مردم در راستای مصون سازی کشور در برابر انواع تهدیدات دشمن را برعهده دارد.

** اثبات فرضیه «کرونا یک سلاح بیولوژیک است» نیاز به بررسی‌­های آزمایشگاهی دارد

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که گفته می شود ویروس کرونا ساخته شده از سوی برخی کشور برای تحت تاثیر قراردادن اقتصاد چین و ایران است، گفت: منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی وبعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می شود، اما  اثبات تخصصی آن نیاز  به بررسی های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد.

وی ادامه داد: هرچند بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.

** ساختار اصلی مقابله با تهدیدات زیستی قرارگاه پدافند زیستی کشور است

سردار جلالی با اشاره به اینکه هدایت و راهبری مقابله با تهدیدات نوین (سایبری، زیستی، پرتوی و شیمیایی) با تشـکیل و سازماندهی قرارگاه­های پدافند غیرعامل در موضوعات مرتبط با تهدید از جمله ماموریت های عملیاتی این سازمان است، گفت: بر همین مبنا قرارگاه پدافند زیستی از سال ۱۳۹۲ تشکیل شده است که موضوع مقابله با تهدیدات زیستی و مدیریت بحران‌های ناشی از آن را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور در سالهای اخیر ساختارسازی مناسبی در راستای ارتقای آمادگی عمومی در کشور ایجاد کرده است، گفت: تشکیل قرارگاه های پدافند زیستی در استانها و انتصاب استانداران به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند زیستی با حکمریاستمحترم ستادکل نیروهای مسلح از جلمه این اقدامات است.

** شبیه سازی شیوع اپیدمی‌ها در سال ۱۳۹۶ در فرودگاه امام خمینی(ره) تمرین شد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیش از ده رزمایش صرفا در حوزه پدافند زیستی در کشور اجرا شده است، گفت: برای مثال در سال۱۳۹۶ رزمایش مقابله با شیوع بیماری های واگیردار در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)اجرا شده که دقیقا وضعیت کنونی را شبیه سازی کرد و در خلال آن وظایف دستگاه های ذی ربط تعیین، آموزش و تمرین شده است.

** تصمیم دولت برای ایجاد یک ساختار جدید برای مقابله با ویروس کرونا

سردار جلالی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در چین قرارگاه پدافند زیستی در مرکز و سایر استان‌ها به حالت آماده باش درآمده است، گفت: این قرارگاه طی جلسات مکرر با دستگاه های دارای نقش و وظیفه در پدافند زیستی و همچنین اعلام هشدار برای دستگاه‌های مرتبط با مقابله با تهدید اقدام کرد و همچنین طی همکاری نزدیک با وزارت کشور دستورالعمل های تشکیل، فعالسازی و اقدامات اجرایی پدافند زیستی استانها را تهیه و ابلاغ نمود. در واقع  در شرایطی که هنوز وجود ویروس کرونا در کشور در آزمایشگاه‌های تشخیصی وزارت بهداشت تایید نشده بود بیشتر تمرکز بر پیشگیری وآماده سازی دستگاه های اجرایی بود.

** ارسال دستورالعمل های مقابله با شیوع ویروس کرونابه دستگاه های ذیربط

وی ادامه داد: پس از تایید وجود  ویروس کرونا در کشور طی نامه‌ای به وزارت کشور، بهداشت و درمان و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستورالعمل های اجرایی تهیه و ارسال شد و همچنین ایجاد هماهنگی بین نیروهای مسلح ودستگاه های اجرائی در حوزه پدافند زیستی نیز در دستور کارقرارگرفت. در این شرایط هیئت محترم دولت و شورای عالی امنیت ملی مسئولیت ستاد مقابله با کرونا را به وزیر محترم بهداشت و درمان ابلاغ نمودند و سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز با شرکت در جلسات ستاد مقابله با کرونا حداکثر مساعی خود را در جهت مقابله با اپیدمی ناشی از ویروس کرونا داشته است.

** هشدارهای لازم درخصوص کرونا به دستگاه های ذی ربط داده شده بود

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان پدافند غیرعامل کشور هشدارهای لازم در خصوص ابعاد شیوع ویروس کرونا را به دستگاه های اجرایی داده بود، گفت: بله این هشدارها به صورت کتبی چند هفته قبل از شیوع بیماری برای دستگاه های مسئول ابلاغ شده بود.

سردار جلالی ادامه داد: ما همچنین آئین نامه مرزبانی زیستی و دستورالعمل نحوه مواجه رسانه ای با شیوع این ویروس را برای همه دستگاه های ذی ربط پیش از آغاز بحران ابلاغ کرده بودیم.

** فرماندهی ستاد ملی باید همه جانبه نگر باشد

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی مدیریت و فرماندهی مقابله با  شیوع ویروس کرونا با دولت است و نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل کشور صرفا به عنوان عضو ستاد مشارکت دارند، گفت: البته ما در این ستاد به صورت فعالانه مشارکت داریم و پیشنهادات خود را ارائه می دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه از نظر ما فرماندهی و مدیریت ستاد مقابله با کرونا باید جامع‌نگری بیشتری داشته باشد، خاطرنشان نمود: شیوع ویروس کرونا صرفا در ابعاد بهداشتی و درمانی خلاصه نمی شود بلکه در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، رسانه ای، امنیتی، قضایی و ... نیز ستاد باید با تشکیل کارگروه های کارشناسی قوی تر وارد عمل شود.

** امروز روز گلایه کردن و سیاه نمایی نیست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه امروز شرایط کشور جای گلایه کردن و سیاه نمایی نیست، ادامه داد: پیشنهاد ما آن است ستاد مقابله با کرونا به ریاست معاون اول تشکیل گردد و همه به وزیر بهداشت و درمان کمک کنند تا بتواند در جبهه تشخیص و درمان موفق باشد. 

** موج سواری جبهه رسانه ای دشمن بر روی موضوع کرونا

وی همچنین با تقدیر از رسانه های داخلی که در شرایط فعلی بار آگاه سازی و اطلاع رسانی به جامعه را در مواجهه با ویروس کرونا به دوش می کشند، گفت: باید دقت داشته باشیم که جریان رسانه ای وابسته به خارج تلاش دارد تا با ایجاد هراس عمومی و القای ناکارآمدی نظام بهداشت و درمان، مردم را مایوس و مستاصل کند.

سردار جلالی ادامه داد:  سیاسی کردن مقابله با کرونا، بازی با آمار و جمع و تفریق های کاذب، رو در رو قرار دادن مذهب با سلامت مردم به دروغ و ... از جمله راهکارهای عملیات روانی جبهه رسانه ای دشمن است که باید مورد توجه مردم و فعالان رسانه ای باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با تقدیر مجدد از مدافعان سلامت ملت که این روزها بعضا با دست خالی درحال خدمت رسانی به مردم هستند، گفت: قطعا طی روزهای آتی مشکلات پشتیبانی و تأمین وسایل حفاظت شخصی با تلاش ستاد ملی مدیریت کرونا مرتفع خواهد شد و ملت ما با اعتماد همیشگی به نظام سلامت کشور و عمل به نکات بهداشتی این چالش را با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر