۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۷۳۵۵
۱۲ روز از ورود کرونا ویروس جدید به کشورمان می‌گذرد، ویروسی که علی‌رغم سرعت بیماری‌زایی بالا، اما قابل درمان است و حالا بنابراعلام وزارت بهداشت، ایران در رتبه دوم درمان این بیماری در جهان ایستاده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، ۱۲ روز از ورود و تایید قطعی اولین مورد کرونا ویروس جدید به کشورمان، می‌گذرد؛ ویروسی که ابتدا بیماری‌زایی‌اش را از شهر ووهانِ چین آغاز کرد؛ بیماری کووید-۱۹ نام گرفت و سپس در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران گسترش یافت.

حالا نیز به اذعان وزارت بهداشت کشورمان، سازمان بهداشت جهانی در آمار رسمی خود اعلام کرده است که ایران موفق شده بعد از کشور چین، بیشترین بیمار مبتلا به کرونا را درمان کند.

باید توجه کرد که طبق جدیدترین آمارها، بیماری کویید – ۱۹ یا همان کرونا ویروس جدید، تاکنون در جهان دو هزار و ۹۷۶ قربانی گرفته است که از این تعداد ۲هزار و ۸۷۰ نفر در چین جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در سراسر چین ۷۹ هزار و ۸۲۴ فرد آلوده به کرونا ویروس جدید شناسایی شده که از این تعداد ۴۱ هزار و ۶۲۵ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

در ایران نیز طبق آخرین آماری که به طور رسمی از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، تا کنون ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی به بیماری کووید-۱۹ شناسایی شده است که متاسفانه از میان این افراد، ۴۳ نفر جان باخته‌اند. این درحالیست که ۱۲۳ نفر از مبتلایان نیز در کشورمان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بنابراین کشورمان با درمان ۱۲۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بالاتر از کشورهای سنگاپور، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی  در رتبه دوم درمان بیماری کووید- ۱۹ در جهان و بعد از چین قرار دارد.

البته از آنجایی که سرعت انتشار کرونا ویروس جدید بسیار بالاست، وزارت بهداشتی‌ها همچنان از مردم می‌خواهند که برای پیشگیری و کنترل این ویروس در منازل خود بماند، تردد، رفت‌وآمد و مراودات‌شان را کاهش داده و سفرهای بین شهری و درون شهری را محدود کنند. در عین حال وزیر بهداشت اعلام کرده است که پیک اصلی بیماری کووید-۱۹ در کشورمان در هفته جاری خواهد بود. بنابراین مردم حتما این توصیه‌ها را جدی بگیرند.

این درحالیست که علی‌رغم هشدارهای وزارت بهداشت، ابتلا به کرونا ویروس جدید در سه استان گلستان، کاشان  و مرکزی روند صعودی داشته است و به اذعان سخنگوی وزارت بهداشت، بویژه استان‌ گلستان در حال تبدیل شدن به کانونی برای بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد بخشی از این موضوع به دلیل افزایش سفرها به این استان‌ها، به ویژه استان‌های نوار شمالی کشور بوده است.

بر همین اساس وزارت بهداشت و در قالب ستاد مدیریت کرونا در کشور، علاوه بر تاکید بر لزوم محدودیت در ترددها و مراودات، تمهیداتی را برای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس جدید اتخاذ کرده است؛ به طوری که برای کاهش مواجهه مردم با محیط بیرون، دانشگاه‌ها تا پایان هفته تعطیل اعلام شدند و مدارس نیز تا روز دوشنبه تعطیل خواهند بود و بر اساس نظر ستاد، در صورت لزوم درباره تعطیلی دوباره مدارس تصمیم‌گیری خواهد شد.

در همین راستا، غربالگری مسافران در مبادی ورودی استان‌ها آغاز شده و وزارت بهداشت هم هشدار داده است که در صورت مشاهده افراد مشکوک به کرونا ویروس جدید در مبادی ورودی برخی استان‌ها، فرد شکوک به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد شد.

در تهران نیز دکتر علیرضا زالی- فرمانده عملیات مدیریت کرونا، طی نامه‌هایی جداگانه به مقامات مربوطه در استان تهران، درباره ساعت کاری کارکنان و مرخصی استعلاجی افراد دارای بیماری زمینه‌ای، دستوراتی داد و بر اساس مصوبات ستاد مربوطه، ساعت کاری در تهران تا اطلاع ثانوی به ساعت هشت الی ۱۳ تقلیل یافت و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای با تایید پزشک معتمد دستگاه با استفاده از مرخصی استعلاجی حداقل حضور را در محل کار خود خواهند داشت.

همچنین زالی علاوه بر تمهیدات در نظر گرفته شده برای پادگان‌ها و همچنین زندان‌ها، اعلام کرد که به دنبال هماهنگی با استاندار تهران، تمهیداتی نیز در این استان انجام خواهد شد. به طوری که مصوب شد که کلیه دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند از ظرفیت دورکاری استفاده بهینه به عمل آورند، بر اساس پروتکل اجرایی تهیه شده از سوی دستگاه مربوطه، از ظرفیت دورکاری استفاده می‌کنند و برای جانبازان شیمیایی ریوی نیز مرخصی اجباری بدون احتساب سنوات در نظر گرفته شد.

به اذعان فرمانده مدیریت کرونا در تهران، لیست گروه‌های پرخطری که مشمول این موضوع می‌شوند به صورت مکتوب به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

البته بنابر مصوبه ستاد مقابله با کرونا در تهران، در دستگاه‌هایی که جنبه حمایتی و امدادی در شهر تهران دارند نیز برنامه‌ریزی‌ و طراحی‌های پرسنلی باید به گونه‌ای باشد که ارایه خدمات امدادی در شهر تهران با چالش روبرو نشود و کمافی‌السابق با همان ظرفیت‌های مورد لزوم مورد بهره‌بردرای قرار گیرند.

در هر حال فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران ضمن تاکید بر اینکه مدت قابل توجهی با این ویروس درگیر خواهیم بود و بنابراین بویژه رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌ها از سوی مردم جهت کنترل و قطع زنجیره انتقال ویروس، درباره اینکه تا چه زمانی این محدودیت‌ها برقرار خواهد بود، تاکید کرد که فعلا وضعیت "تا اطلاع ثانوی" را برای این پروتکل در نظر گرفته‌ایم و متناسب با اقتضای شرایط روز، تصمیم خواهد گرفته شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر