۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۷۳۴۶
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کشور موفق به تولید 22 دارو در حوزه زیستی شده که سالانه یک میلیارد دلار کاهش ارزبری در کشور به همراه داشته است.
به گزارش پایداری ملی به نقل ازفارس - مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تولید داروهای زیستی در کشور، گفت: در حال حاضر ۲۲ داروی زیستی  در کشور داریم که در منطقه بی‌ نظیر است؛ بنابراین سطح رقابتی ما در آسیا است و کشورهای ژاپن، کره جنوبی،‌ هند و چین از جمله رقبای ما هستند. 

۲۸ داروی جدید زیستی تا ۲ سال آینده وارد بازار می‌شود

وی افزود: کشور با ۲۸ داروی جدید زیستی تا ۲ سال آینده وارد بازار خواهد شد تا بتواند رتبه‌ اول یا دوم آسیا را کسب کند و این قله افتخاری است در حوزه دانش‌بنیان زیستی که نصیب کشور شده است. 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در دنیا ۱۴۰ داروی زیستی وجود دارد که از این تعداد ۵۰ دارو پرمصرف و در عین حال برای کشورها پرهزینه است که از بین این ۵۰ داور ۲۲ دارو از بازار بسیار خوبی برخوردار هستند. 

تولید ۲۲ داروی زیستی در کشور و کاهش سالانه یک میلیارد دلار ارزبری دارو

قانعی در ادامه یادآور شد: کشور ما کل ۲۲ دارو را تولید کرده و به همین دلیل سالانه یک میلیارد دلار ارزبری دارو کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین اگر ۲۸ داروی دیگر را تولید کنیم تقریبا می‌توان گفت از پرمصرف‌ترین یا گران‌ترین داروها را دیگر نخواهیم داشت و مابقی داروها دیگر بار اقتصادی به کشور تحمیل نخواهند کرد. 

وی افزود: در تولید داروهای زیستی بین تولید کنندگان دنیا در مواردی جایگاه دوم و  در برخی دیگر در جایگاه پنجم قرار داریم که البته می‌توان گفت سطح فناوری‌ بسیار بالا است. 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یادآور شد: داروهای زیستی در حوزه سرطان، واکسن، درمان بیماری‌های مزمن و درمان بیماری‌های خونی طیف گسترد‌ه‌‌ای دارد. از جمله ویژگی این داروها عوارض بسیار کم و اثربخشی بالا است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر