۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۷۳۲۹
کرونا باعث شده حجم مراجعات مردم به بیمارستان‌ها به شدت افزایش یابد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد این مراجعات غیر ضروری است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، در رفت و آمدهای مردم به مراکز درمانی شلوغ و پر تردد همچون بیمارستان‌ها، آنچه که ما را بیشتر از هر چیزی تهدید می‌کند، انتقال بیماری است. زیرا، همگان خوب می‌دانیم که بیمارستان بهترین محل انتقال عفونت است. از همین رو، اگر فردی سالم هم باشد و تنها به دلیل ترس از کرونا به بیمارستان برود، شاید در همان مکان گرفتار این ویروس شود.

ناصر عمادی استاد دانشکده پزشکی تهران، در ارتباط با مراجعات مردم به بیمارستان‌ها در روزهای کرونایی، گفت: از صبح جمعه (نهم اسفند ۹۸) در بخش اورژانس بیمارستان یاس مستقر شدم.

وی افزود: از ساعت ۸ صبح تا ۱۶، بیش از ۱۹۰ نفر مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان داشتیم که ۹۰ درصد این افراد علائم خفیف سرماخوردگی داشتند که با دستور دارویی مرخص شدند.

عمادی ادامه داد: فقط ۴ نفر از این تعداد مراجعه کننده با علائم شدید ریوی با تشخیص احتمالی کرونا، بستری شدند.

وی گفت: بر اساس مشاهدات خودم، بسیاری از مراجعان، مضطرب و نگران بودند که البته حق داشتند. اما باید بدانیم که همین نگرانی و اضطراب، بر تشدید علائم می‌افزاید. بنابراین، حفظ آرامش هموطنان، اولین توصیه بنده است.

عمادی با اشاره به تقاضای مراجعان برای تست کرونا، افزود: تست کرونا هیچ کمکی به مردم نمی‌کند و علائم بالینی مهم‌تر از تست است. زیرا، منشأ تصمیم پزشکان، علائم بیماری است.

در همین حال، مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کنترل کرونا، درباره بیماران مشکوک به کرونای خفیف که به بستری نیاز ندارند و فقط علائم خفیف بیماری در خود احساس می‌کنند، گفت: توصیه می‌شود این افراد با مصرف مایعات، کنترل درجه حرارت بدن و استفاده از تب بر استامینوفن در منزل در بستر خود استراحت کنند.

وی یادآور شد: اگر تب فرد قطع نشود، یا دچار تنگی نفس و سرفه خلط دار شود باید مجدد به پزشک مراجعه کند.

این فوق تخصص عفونی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت توسط فرد بیمار و اطرافیان وی، افزود: شست و شوی مداوم دست و رعایت بهداشت فردی مهمترین نکته برای جلوگیری از انتقال بیماری تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییر دمای هوا در جلوگیری از انتشار ویروس مؤثر است، توضیح داد: از آنجایی که با گرم شدن هوا تجمعات در محیط‌های سرپوشیده کمتر می‌شود انتقال بیماری از افراد به یکدیگر کاهش می‌یابد.

مردانی با اشاره به نگرانی افراد نسبت به ابتلاء به بیماری کرونا، تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر با اپیدمی ترس و وحشت رو به رو هستیم نه اپیدمی بیماری، بسیاری از افراد یک عطسه و علامت خفیف را دلیل ابتلاء به کرونا تلقی می‌کنند، در حالی که باید سعه صدر داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر