۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۷۲۵۰
موضوع بررسی داده های شخصی و اطلاعات مهم کاربران در چپن موضوع عجیبی نیست. چینی ها سابقه ای طولانی در رصد اطلاعات کاربران دارند. اکنون چین برای جمع آوری داده های جدید از کاربران، با هدف مبارزه با ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری تلاش می کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پایگاه خبری انتخاب، دولت های محلی چین با جمع آوری داده ها، تلاش های نظارتی را برای ردیابی بهتر حرکت ساکنان اماکن عمومی انجام می دهند و به دنبال مهار  ویروس هستند، اما افزایش نگرانی های مربوط به حریم خصوصی نشان می دهد که این حرکت دولت چین از دید فعالان حوزه حریم خصوصی، حرکت قابل دفاعی نیست.

حداقل 15 استان و شهر با جمعیت بیش از 358 میلیون نفر در طرح "داده های بزرگ"  چین شرکت کرده اند و میزبان ابزارهای نظارتی جدید شده اند؛ ابزارهایی مانند تشخیص چهره و ردیابی داده های تلفنی را می توان از این نوع ابزارها دانست. 

به گزارش ساکنین این منطقه و رسانه های محلی، هم اکنون از بازدید کنندگان از ساختمان های اداری ، مراکز خرید ، ساختمانهای مسکونی و سیستم های مترو خواسته شده است که کدهای QR را با استفاده از تلفن های همراه خود اسکن کرده و فرم های مربوطه را از قبیل تاریخ سفر و دمای بدن خود پر کنند.

مقامات می گویند که این ابزارها به آنها امکان می دهد تا افراد آلوده را دقیق تر و سریعتر پیدا کنند ، به خصوص که میلیون ها نفر بعد از تعطیلات طولانی، به زودی  کار خود را از سر می گیرنداما اقدامات اضافی در حوزه ریم خصوصی نظر منفی نهادهای بین المللی را به همراه داشته است.

مایا وانگ ، محقق ارشد چین در دیده بان حقوق بشر گفت: "البته دولت ها وظیفه دارند از بهداشت عمومی و ایمنی محافظت کنند ، اما این اقدامات باید حقوق دیگر را نیز رعایت کند ، از جمله حقوق حریم خصوصی. برخی از این معیارها بسیار گسترده هستند  و باید پاسخ داده شود که وقتی از این معیارها استفاده می کنید و آن را وارد برنامه می کنید ، چقدر دقیق هستند؟"

برخی از مقامات دولتی نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را تأیید می کنند و اطمینان خاطر می دهند که قرار نیست اتفاق بدی رخ دهد. لیو یوون ، که رئیس گروه بزرگ امنیت داده های استان یونان است ، گفت که از حریم شخصی افراد محافظت می شود و با تلاش برای پایان دادن به همه گیری ، داده های خیره شده به سرعت از بین می روند.هیچ کس نمی تواند بدون مجوز دفتر مرکزی پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر ، داده ای را ببیند."

مشخص نیست که آیا تمام داده های جمع آوری شده به یک انبار مرکزی می رود یا در سطح ملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ، زیرا مقامات محلی اغلب از سیستم های خود ساخته توسط شرکت های مختلف استفاده می کردند. شرکت های سرشناس مثل تنسنت وعده داده اند که هرگز از داده ها سوء استفاده نمی کننند و داده ها در امنیت کامل قرار دارند. اما تردیدها هنوز ادامه دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر