۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۷۲۱۵
حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد برنامه های این مرکز برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، چند روزی است که بحث شیوع ویروس کرونا در صدر اخبار قرار گرفته است و به تبع آن بسیاری از برنامه‌های حوزه‌های مختلف هم تعلیق و متوقف شده‌اند. با توجه به اینکه در ماه مبارک رجب و در آستانه اعتکاف و اعیاد بزرگی قرار داریم با حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفتگو کردیم و برنامه‌های این مرکز برای مساجد کشور به عنوان اماکن مذهبی که افرادی متعددی در آنجا رفت و آمد دارند را جویا شدیم؛

حجت‌الاسلام ذاکر گفت: سیاستگذاری و تغییر در برگزاری برنامه اعتکاف به عهده ستاد اعتکاف است که دبیری ستاد به عهده مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی است. ما به این ارگان توصیه کردیم که مراسم اعتکاف امسال برگزار نشود قرار است که این ستاد جلساتی برگزار کند و نتیجه را به ما هم اعلام کند. از نظر ما می‌توان اعتکاف را به اعتکاف رمضانی در ماه مبارک رمضان موکول کنند. ولی تصمیم نهایی را ستاد اعتکاف می‌گیرد و اگر این ستاد هم به نتیجه برسد که اعتکاف نباید برگزار شود وجهه قانونی پیدا می‌کند و هیچ جایی نباید این مراسم برگزار شود.

وی افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد تمام توصیه‌های وزارت بهداشت را عمل می‌کند و از مساجد هم می‌خواهد که به تمام این توصیه‌ها عمل کند. ما از طریق سامانه پیامکی و رسانه‌هایی که در اختیار داریم با خدام مساجد و ائمه جماعات در ارتباط هستیم و توصیه‌های مهمی هم برای این افراد ارسال و اعلام کردیم. تمام این توصیه‌ها هم توصیه‌های وزارت بهداشت است. منتها در مساجد چون از اقلام مشترکی مثل مهر، تسبیح، کتاب دعا و.. استفاده می‌شود از افرادی که در این دوران به مسجد می آیند خواستیم که در این مدت وسایل شخصی خود یعنی با مهر و تسبیح شخصی خود به مسجد ببرند. همچنین از خدمتگزاران مساجد خواستیم تا شیرآلاتی که در سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه وجود دارد همگی مرتباً ضدعفونی شود.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رجب قرار داریم و اعیاد بزرگی هم در این ماه قرار دارد، توصیه ما این است که حدالامکان مساجد برنامه خاص و عمومی برگزار نکنند. ضمن اینکه همانطور که اشاره کردم ما در چند شبکه اجتماعی با خدام، هیئت امنای مساجد، ائمه جماعات و یکسری مسجدی‌ها ارتباط داریم که از این طریق نکات و توصیه‌های را برای آنها ارسال می‌کنیم تا در مساجد اعمال کنند؛ مثلاً توصیه‌ها را پرینت بگیرند و در مساجد نصب کنند. ضمن اینکه ما ۱۸ ناحیه در استان تهران داریم که اینها به صورت مستقیم با مساجد در ارتباط هستند و ناظرانشان به مساجد سر می‌زنند.

حجت‌الاسلام ذاکر در پایان گفت: دستگاه تصمیم گیرنده در حوزه تعطیلی مساجد ما نیستیم ولی اگر به ما اعلام کنند که لازم است چنین کاری انجام شود ما حتماً از این تصمیم تبعیت می‌کنیم. حتی اگر یک روزی به این نتیجه برسند که همین نمازهای جماعت هم باید ملغی شود ما اطاعت می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر