۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۷۲۰۲
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته در سطح ۷۵۰ هزار هکتار زمین انجام شد و پیش‌بینی می‌شود، امسال این میزان به یک میلیون هکتار بسته به شرایط افزایش یابد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، علیمراد سرافرازی در بوشهر با بیان این که در حال حاضر عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۸ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان‌های درگیر از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان انجام شده ‌است، افزود: امسال جمعیت آفت ملخ صحرایی در مبدأ آن که شرق آفریقا است شامل کشور کنیا در ۷۰ سال گذشته و در کشورهای اریتره و اتیوپی در۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده ‌است و با توجه به این که مسیر حرکت جمعیت این آفت با باد است وارد عربستان و پس از آن به سمت ایران می‌آید برهمین اساس انتظار می‌رود سطح مبارزه گسترش یابد.

وی اضافه کرد: احتمال می‌رود در صورتی که کار مبارزه در استان‌های ورودی ملخ صحرایی به قوت انجام نشود احتمال نفوذ آنها به استان‌های شمالی‌تر و آلوده شدن استان‌های بیشتری در کشور وجود دارد.

این مسؤول یادآور شد: امسال آفت ملخ صحرایی در منطقه سیریک و جاسک استان هرمزگان از مناطق تابستان گذران هند و پاکستان وارد شده ‌است و کار مبارزه با آنها در حال انجام است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همچنین هفته گذشته در جریان باد شدیدی که از سمت جنوب غرب ایران اتفاق افتاد هجوم بخشی از آفت ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به ایران را نیز داشتیم که بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان در منطقه پارسیان، بوشهر و منطقه مهر و لامرد در استان فارس جمعیت به نسبت بالایی رشد داشته است.

وی افزود: با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی حاکم بر منطقه و پیش‌بینی هواشناسی در آینده بسیار نزدیک شاهد هجوم گسترده ملخ صحرایی از عربستان باشیم.

سرافرازی گفت: تاکنون خسارتی به محصولات زراعی و باغی در مناطق درگیر وارد نشده ‌است و تلاش می‌شود با همکاری همه ارگان‌های ذی‌ربط از ورود ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغ‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تفاوت امسال با سال گذشته در سرمایه‌های نیروی انسانی و امکاناتی است که نسبت به سال گذشته به مراتب بهتر شده‌است و اعتبارات خوبی که با حمایت سازمان برنامه و بودجه تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص و در اختیار ۱۰ استان درگیر توزیع و تأکید وزارت کشور در زمینه همکاری استانداران جای دغدغه و نگرانی وجود ندارد.

این مسؤول تأکید کرد: در ارتباط با آفت‌کشی سازمان حفظ نباتات هیچ محدودیتی ندارد و به اندازه کافی سم تأمین شده ‌است و در بحث سوخت نیز حسب نامه‌ای که به استانداران نوشته شده به اندازه کافی در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار گرفته ‌است.

به گفته وی، با توجه به امکانات پشتیبانی که وجود دارد انتظار می‌رود هیچ مشکلی در مورد اعتبار نداشته باشیم و در صورت رویارویی با جمعیت بیشتر، امکان کمک مالی بیشتری نیز وجود دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر