۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۵۷۱۷۶
روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارشی فاش کرد آمریکا و برخی متحدانش درباره دستکم دو حادثه در تنگه هرمز که به ایران نسبت داده شده است، دروغ پردازی کرده‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، آمریکا و متحدان اروپایی اش از جمله فرانسه از ماه دسامبر ماموریتی را در تنگه هرمز به راه انداخته اند.

هدف از این ماموریت، تلاش برای جلوگیری از درگیری احتمالی  با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب ایران اعلام شده است. این در حالیست که این ماموریت در برخی موارد با انحرافاتی همراه بوده است. برخی ناظران شهادت میدهند که آمریکا و متحدانش در دستکم دو حادثه تنگه هرمز، دروغ هایی را به ایران نسبت داده اند.

در ادامه مطلب لوفیگارو آمده است: ماموریت بین المللی دریایی در تنگه هرمز با هدف کاهش تنش ها و تقویت امنیت تجاری و انرژی راه اندازی شد اما با این حال، ‌ گاهی اوقات حوادثی در همین منطقه روی داده که هیچ ارتباطی با ایران نداشته است. یکی از این حوادث که در سال ۲۰۱۵ روی داد هنگامی بود که ایران، چندین راکت به سوی یک قایق آمریکایی شلیک کرد.

یک دیپلمات اروپایی به خبرنگار لوفیگارو گفته است که تنها  بخش کوچکی از این ماجرا برای عموم جهانیان روشن شده است و این موضوع زوایای تاریک زیادی دارد.

آمریکایی ها در بیانیه ای که در پی این حادثه منتشر کردند تنها به بخش دوم ماجرا یعنی فقط به شلیک راکت های ایرانی علیه کشتی اشان اشاره کردند.

این در حالیست که این آمریکایی ها بودند که در ابتدا به سوی ایرانی ها که به کشتی آمریکا نزدیک شده بود، شلیک کردند. کارشناسان وناظران سیاسی بر این باورند که ا گر ایرانی ها تا این اندازه به کشتی آمریکایی ها نزدیک شده بودند، حق داشتند چرا که  در آب های خودشان حضور داشتند.

 لوفیگارو می افزاید:  یک ماجرای دیگر به ۱۳ ژوئن سال ۲۰۱۹ (23 خرداد ماه) برمی گردد. روزی که نخست وزیر ژاپن با  آیت سید الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران دیدار کرد.

در این روز، یک نفتکش ژاپنی هدف تیراندازی قرار گرفت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایران به این نفتکش ژاپنی تیراندازی کرده است. اما یک کارشناس مسائل امنیتی فرانسه و یک دیپلمات فرانسوی در خاورمیانه، این اتهامات را تکذیب کرد.

این کارشناس گفت: حمله به این نفتکش ژاپنی در ۱۳ ژوئن گذشته توسط مزدوران خارجی که یک کشور حوزه خلیج فارس آنها را به استخدام خود درآورده بود، صورت گرفته است؛ نه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.

 این دیپلمات افزود: اینگونه اتهام زنی ها به ایران از پایه و اساس اشتباه است. چگونه ممکن است ایران، درست روزی که نخست وزیر یک کشور دوست مانند ژاپن از آن دیدار می کند، بیاید به نفتکش آن کشور حمله کند؟

 در ژوییه سال ۲۰۱۹ (تیرماه)  فرانسه، ایتالیا و دانمارک از موافقت خود با پیشنهاد انگلیس به منظور راه اندازی ماموریت دریایی اروپایی برای تامین امنیت ناوبری در تنگه هرمز خبر دادند.

ایران این اقدام کشورهای اروپایی را پیامی خصمانه به خود قلمداد  کرد. پس از آن بود که آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار استقرار کشتی هایی در خلیج فارس در پی وقوع یک رشته حمله علیه نفتکش ها در اوایل سال گذشته شدند. چندین نفتکش متعلق به ژاپن، نروژ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در موقعیت های جداگانه در فاصله ماه های مه تا ژوئن مورد حمله قرار گرفتند.

افشای دروغ پراکنی های آمریکا و متحدانش درباره ایران توسط روزنامه لوفیگارو در حالیست که چندی پیش  اداره کشتیرانی و دریانوردی آمریکا در حالی بار دیگر نسبت به تهدیدها علیه شناورهای تجاری در آبهای منطقه خلیج‌فارس هشدار داده است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده، کشورهای منطقه می‌توانند بدون نیاز به نیروی خارجی، امنیت تردد در این منطقه را فراهم کنند.

اداره کشتیرانی آمریکا در اطلاعیه خود مدعی شده است که افزایش فعالیت‌های نظامی و تنش‌های سیاسی در منطقه همچنان تهدیدی جدی علیه شناورهای تجاری به شمار می رود که امکان اشتباه محاسباتی و شناسایی ناشی از آن می‌تواند منجر به اقدام‌های تهاجمی شود.

آمریکا از کشتی‌هایی که نیروهای ایرانی با آنها تماس می‌گیرند خواست تا خود را معرفی کرده و اعلام کنند که طبق قوانین بین‌المللی تردد می‌کنند. به این کشتی‌ها توصیه شده در صورت هرگونه مشکلی، با ناوگان پنجم آمریکا تماس بگیرند.

اداره کشتیرانی و دریانوردی، هفته پیش نیز به هراس‌افکنی به کشتی‌هایی که در آبراه‌های مهم خاورمیانه تردد می‌کنند، نسبت به آنچه «احتمال اقدام ایران علیه منافع کشتیرانی آمریکا» دانست، هشدار داده بود.

در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون بشکه نفت (۲۱ درصد مصرف جهانی) از تنگه هرمز عبور کرد.

کارشناسان هشدار داده‌اند، کشیده شدن تنش‌ها میان ایران و آمریکا به مراکز دریایی غیرقابل تصور نیست. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر