۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۷۱۵۳
به اعتقاد متخصصان کشندگی ویروس کرونا تنها 2 درصد است و تمام امکانات برای پیشگیری و تشخیص این بیماری در ایران وجود دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، براساس آمارهای اولیه،‌ ویروس کرونا تنها در حدود 2 الی 3 درصد از مبتلایان منجر به مرگ می‌شود و هیچ کس دقیقاً نمی‌داند علت این موضوع چیست؛ ویروسی که به گفته کارشناسان از خفاش‌ها به انسان انتقال یافته و تاکنون گریبان‌گیر هزاران نفر در دنیا شده است؛ هرچند وزارت بهداشت ایران طی روزهای گذشته بارها هشدارهای ایمنی و بهداشتی را در خصوص ابتلا به این بیماری داده بود اما در نهایت این ویروس توانست از مرزهای کشور عبور کرده و وارد ایران شود.

به گفته مسؤولان وزارت بهداشت، براساس آخرین شواهد آزمایشگاهی تا ظهر روز گذشته 785 نفر از میان هزاران نفری که به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده بودند، به بیمارستان‌ها برای بررسی بیشتر و تحت نظر قرار گرفتن ارجاع شده‌اند. از روز گذشته تا کنون، 10 مورد ابتلای جدید تایید شده است که 8 نفر در شهر قم و دو نفر در شهر تهران هستند؛ به صورت مجموع طی روزهای گذشته 28 نفر تست ابتلا به کرونایشان مثبت بوده که عمده این افراد در شهر قم ساکن هستند یا به قم سفر داشته‌اند.

*کرونا چگونه منتقل می‌شود؟ 

ویروس کرونا هنگام عطسه یا سرفه کردن فرد آلوده در هوا انتشار پیدا می‌کند. از این طریق، ممکن است فرد بیمار مستقیماً ویروس را به شخصی دیگر انتقال دهد و یا با آلوده کردن سطوح باعث شود تا افراد سالم با ویروس تماس پیدا کنند و در نهایت این ویروس از طریق دهان یا بینی آن‌ها وارد بدن‌شان شود. در این بین، کارکنان مراکز بهداشتی به ویژه با خطر بیشتری مواجه هستند، چرا که به واسطه شغل خود در معرض دوز بسیار بالاتری از ویروس قرار دارند.

شقایق یزدانی نیشابوری ویروس شناس، در این باره می‌گوید: سازمان بهداشت جهانی تا امروز یعنی سال ۲۰۲۰ چند وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است، سال ۲۰۰۹ بود که همه گیری جهانی آنفولانزای خوکی اعلام شد، سال ۲۰۱۴ بازگشت مجدد بیماری فلج اطفال و بیماری ابولا در غرب آفریقا و سال ۲۰۱۶ شیوع ویروس زیکا در آمریکای جنوبی اعلام شد. سال ۲۰۱۸ تایید یک مورد ابولا در شهر ووهان و هم اکنون شیوع ویروس کرونا در چین اعلام شده است. تا دیروز عصر آمار مبتلایان به این ویروس بیش از ۲۴ هزار مورد آلوده به ویروس کرونای جدید بوده و بیش از 1500 فوتی داشته‌ایم. ویروس کرونا دغدغه‌ای جهانی است؛ شاید میزان مرگ و میر آن چندان بالا نبوده باشد، در واقع طبق آمارها حدود ۲‌درصد آمار مرگ ومیر این بیماری بوده، عددی که رقم بالایی نیست.

*چرا «کرونا» دغدغه جهانی شده است؟

این استادیار گروه میکروییولوژی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین می‌گوید: اما سوال اینجاست که چرا این ویروس دغدغه جهانی شده است؟ دلیل این است که شیوع این ویروس بسیار زیاد بوده و به راحتی به سایر افراد سرایت پیدا می‌کند. بهترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری شستن مکرر دستها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه است. اگر آب و صابون ندارید از ضد عفونی کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. دهان و بینی تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید. در تجمعات انبوه حتماً از ماسک استفاده کنید و فاصله یک متری با کسانی که علایم بیماری دارند را رعایت کنید. هنگام سرفه یا عطسه دستمال جلوی دهان گرفته و بعد آن را در سطل زباله بیندازید. سطوحی که لمس می شود را ضدعفونی کنید و در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید. سعی کنید دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید و گوشت و تخم‌مرغ را کاملا بپزید و هنگام بیماری در خانه بمانید.

*در صورت ابتلا به کرونا چه کنیم؟

دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی ادامه می‌دهد: در صورت ابتلا به ویروس کرونا فعالیت های خارج از خانه را محدود کنید و به جز دریافت مراقبت‌های پزشکی به محل کار مدرسه یا محل‌های عمومی نروید. از حمل و نقل و استفاده نکنید و در یک اتاق متفاوت با افراد دیگر در خانه بمانید.

*آیا حیوانات می‌توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند؟

وی توضیح می‌دهد: بسیاری از حیوانات به عنوان منبع ویروس کرونا شناخته شده اند. این ویروس دارای تاج هایی است که شبیه تاج خورشید است و نام این ویروس از همین موضوع گذاشته شده است. ویروس‌ها برای تکثیر خود مجبور هستند از سلول‌های بدن انسان استفاده کند. خانواده ویروس کرونا دارای ویروس‌های نوپدید و نوظهور است. سال ۲۰۰۲ کورونا ویروس سارس (خفاش، گربه چینی و انسان) با ۱۰ درصد کشتگی همراه بود. ۸ هزار ۴۳۷ نفر آلوده این ویروس شدند که ۸۱۳ نفر فوت کردند. ویروس سارس از طریق گربه به انسان منتقل شده است و همچنان برخی افراد دچار آن می‌شوند و این ویروس ریشه کن نشده است. همچنین طبق آمار بین ۴۰ الی ۵۰ درصد ویروس مرس کشته داشته است.

دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی با اشاره به ویروس کورنا ۲۰۱۹ می‌گوید: کرونا هدیه خفاش به انسان است توضیح می‌دهد ویروس کرونا از خفاش و استفاده از حیوانات آبزی به انسان منتقل شده است. تب بالا، کوتاه شدن تنفس از جمله علائم ویروس کرونا است. ویروس کرونا تنها ریه انسان را درگیر نمی‌کند؛ پس از ریه، کلیه فرد مبتلا شده به کرونا از کار می‌افتد. احتمال ابتلا به این بیماری در افراد دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر است.

*منظور از بیماری زمینه‌ای چیست؟

این ویروس شناس ادامه می‌دهد: افراد مبتلا به سرطان، ام اس، افرد داری مشکلات ریوی، کلوی و افرادی که پیوند داشته باشند بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. کودکان نیز مبتلا به این ویروس می شوند اما آمار نشان میدهد افراد بالای ۶۰ سال ۸۰ درصد ابتلا به این بیماری را شامل شده‌اند. طبق گفته محققین ساخت واکسن این بیماری حداقل ۱۸ ماه آینده خواهد بود.

*آیا لازم است که مردم از ماسک استفاده کنند؟

وی درخصوص مصرف ماسک در کشور می‌گوید: اکنون نیازی نیست مردم عادی از ماسک استفاده کنند. افراد باید فاصله یک متری با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند را باید رعایت کنند. کشور چین اقدامات زیادی از جمله تاسیس ۲ بیمارستان مجهز در مواجهه با ویروس کرونا را داده است. استفاده از ماسک های n95 برای ویروس کرونا مناسب است. اکنون بیمارستان های کشور آماده باش هستند. ماسک های جراحی تنها ۲ ساعت و ماسک‌های n۹۵ تنها ۸ ساعت کارایی دارند. درمان برای ویروس کرونا و بسیاری از ویروس ها نداریم؛ ویروس ها وابسته به سلول هستند از همین رو ساخت واکسن و درمان برای ویروس ها سخت است.

یزدانی نیشابوری با اشاره به شایعاتی که در خصوص ویروس کرونا در کشور می‌گوید: دستورالعمل کشوری کرونا ویروس جدید توسط وزارت بهداشت به حوزه های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده است. کشور در حالت آماده باش قرار دارد و نباید به اخبار منتشر شده در فضای مجازی استناد کرد.

وی ادامه می‌دهد: تا کنون یک هزاو ۷۰۰ نفر افراد حوزه پزشکی دچار ویروس کرونا شده‌اند. طی دو روز اخیر تعداد افراد آلوده‌های ویروس جهانی چندهزار نفر افزایش یافت زیرا معیارهای تشخیص و سنجش خود را تغییر داد. امروزه در چین کسانی که علائم و بالینی داشته باشد به عنوان افراد آلوده شدگان ویروس کرونا شناخته می‌شود.

*ایران توانایی مقابله با کرونا را دارد؟

شاید یکی از سوالاتی که این روزها ذهن افراد جامعه را مشغول کرده باشد این است که آیا کشور ما توانایی مقابله با ویروس کرونا را دارد؛ پروفسور یزدان، یزدان پناه در گفت و گو با یورونیوز درباره شرایط ایران برای مقابله با شیوع این بیماری به لحاظ امکانات درمانی و با توجه به تحریم‌ها و نقش تحریم‌ در پیشگیری و درمان آن می‌گوید: به طور دقیق نمی‌دانم که تحریم‌ها اثری در پیشگیری یا درمان بیماری کووید-۱۹ داشته باشند یا خیر. در واقع نخستین مساله در مقابله با شیوع یا درمان این بیماری پیدا کردن ویروس‌ است که برای تشخیص ملزوم آزمایش‌هایی است که انجام آن به دستگاه‌هایی نیاز دارد که داشتن آنها به تحریم‌ها ربطی ندارد و دستگاه‌های خیلی پیشرفته یا خاصی هم نیستند. در مرحله بعد به ماسک و تجهیزات اولیه برای پیشگیری نیاز داریم که فکر نمی‌کنم به تحریم‌ها ربطی داشته باشد.

وی در این باره که آیا شیوع این ویروس در ایران در مقایسه با اروپا می‌تواند با خطرهای بیشتری همراه باشد؟ توضیح می‌دهد: حوزه تحقیقانی من فرانسه و اروپاست و خیلی نمی‌توانم راجع به ایران صحبت کنم اما به نظرم تمام امکانات برای پیشگیری از این بیماری در ایران وجود دارد.  پیدا کردن واکسن یا درمان قطعی در یکی دو ماه آینده برای این بیماری ممکن نیست و نیاز به زمان بیشتری دارد. هیچ درمان یا روش ثابت شده‌ای برای این بیماری، تا به الان وجود ندارد.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان «بی‌شا» پاریس توصیه می‌کند: مهمترین کار این است که خونسردی خود را حفظ کنید. اگر در تماس با افراد بیمار بوده‌اید در خانه بمانید و به هیچ وجه خودسرانه به مراکز درمانی مراجعه نکنید چون احتمال شیوع بیماری در این مکان‌ها بسیار بالاست. در مرحله بعد در صورت داشتن علایمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس ماسک بزنید و بدون ترک خانه با مراکز درمانی تماس بگیرید تا در صورت تشخیص، تدابیر لازم برای قرنطینه کردن و درمان شما در نظر گرفته شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر