۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۷۱۳۶
به دنبال گزارش موارد مثبت کروناویروس در کشور، شواهد حاکی از آن است که بازار برای محتکران و گران‌فروشان "ماسک" داغ شده؛ به طوری که گزارش‌ها از برخی داروخانه‌ها و مراکز عرضه ملزومات پزشکی نشان می‌دهد که انواع ماسک یا گیر نمی‌آید و یا با قیمت‌های چند برابری عرضه می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا،  هرچند که با انتشار اخبار شیوع کروناویروس جدید در چین و سایر کشورها، بازار ماسک و ژل ضدعفونی دست در ایران نیز دچار التهاب شد و برخی از کمبود این اقلام در داروخانه‌ها صحبت کردند، اما اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که به هیچ عنوان در کشور کمبود ماسک وجود ندارد و با گران‌فروشان ماسک هم برخورد قضایی انجام خواهد شد.

چندی پیش هم در همین راستا، مهندس مودت همایی-سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: در حال حاضر هیچگونه کمبودی در حوزه ماسک وجود ندارد و به اندازه کافی ماسک داریم. جلساتی با تولید کنندگان ماسک در کشور برگزار شد و آن‌ها توجیه شدند. از آن ها خواستیم که با تمام‌ ظرفیت شان نسبت به تولید ماسک، اقدام کنند که مشکلی ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: در عین حال تا اطلاع ثانوی خروج و صادرات ماسک از کشور، بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است.

اما، با اعلام خبر ورود کروناویروس جدید به ایران از سوی وزارت بهداشت در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه، مجددا بازار ماسک ملتهب شد. به طوری که گزارش‌های مردمی و پیگیری از داروخانه‌ها حاکی از این است که نه‌تنها ماسک، بلکه ژل ضدعفونی کننده دست هم در برخی داروخانه‌ها نایاب شده و اگر هم پیدا شود، باید آن را به قیمتی گزاف تهیه کرد؛ به طوری که ماسکی که پیش از این ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شده، حالا در برخی مراکز حتی تا ۳۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

البته اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا ودارو در ابلاغیه‌ای در این زمینه ضمن تاکید بر پیگیری تخلفات از طریق بازرسی‌ها، اعلام کرد که احتکار و گران‌فروشی ماسک اخلال در نظام اقتصادی و سلامت کشور بوده و طبق قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور پیگیرد قانونی دارد.

در عین حال وزارت بهداشت از مردم خواسته تا در صورت مشاهده این تخلفات با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده ماسک جراحی، بر لزوم رعایت سقف قیمت ماسک جراحی تاکید کرد.

-‌ خودداری از توزیع، خلاف ضوابط و مقرات بوده و پیگرد قانونی دارد».
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر