۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۶۹۶۹
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد؛
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: «رسانه‌های چینی کمک کردند تا آن کشور بتواند با حفظ تاب‌آوری اقتصاد ملی و پایداری جامعه خود، تهدید واشنگتن را به یک فرصت چانه‌زنیِ فعال تبدیل کند.»
به گزارش پایداری ملی، حمیدرضا حسینی‌دانا با تشریح نقش مثبت رسانه‌های چین در جنگ تجاری آمریکا اظهار کرد: «در بحبوحه جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن، عملکرد رسانه‌های چینی باعث شد تا آن کشور بتواند با حفظ تاب‌آوری اقتصاد ملی و پایداری جامعه خود، این تهدید را به فرصت چانه‌زنیِ فعال تبدیل کند.»

وی افزود: «بی‌اعتنایی ایالات‌متحده به توافقات تجاری بین‌المللی به‌ویژه مقررات سازمان تجارت جهانی در وضع تعرفه‌های مضاعف روی کالاهای ورودی از مبدأ چین؛ حجم تهدیدهای اقتصادی علیه پکن صدها میلیارد دلار تخمین زده شده که این تهدید به معنای از دست رفتن ده‌ها میلیون فرصت شغلی و افت شدید تولید ناخالص داخلی چین و در یک کلام، متوقف کردن جدی‌ترین رقیب اقتصادی ایالات‌متحده بود.»

عضو هیئت علمی و مدیرگروه دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت:‌ «فرصتی فراهم شده تا صنایع داخلی آمریکا و متحدان آن با تجدیدقوا و جایگزین شدن به‌جای صنایع چینی به سطح بالاتری از اشتغال داخلی و درآمدزایی برسند. اغلب کشورهایی که به این شکل مورد حمله قرار می‌گیرند در واکنش‌های اولیه خود، اقدام متقابل و شکایت از کشور مهاجم را در دستور کار قرار می‌دهند؛ اما چین تصمیم دیگری گرفت.»

حسینی‌دانا ادامه داد: «چینی‌ها با بررسی وضعیت تهدیدِ حداکثری به پنج فرض اصلی و گران‌بها رسیدند. نخست اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران آمریکایی از سهامداران عمده شرکت‌های چینی هستند. روسیه و اروپا از تأمین‌کنندگانِ اصلی مواد اولیه صنایع چینی به شمار می‌روند.کشورهای تولیدکننده نفت و گاز آسیایی و غیر آسیایی از تأمین‌کنندگان انرژی مورد نیاز صنایع چینی بوده و اقتصاد چین به دلیل صادرات محوربودن و برون‌زا بودن، دچار یک تکانه و حملهٔ شدید قرار گرفته است.»

وی اضافه کرد: «آخرین اصل اینکه خانواده‌های چینی به‌شدت نیازمند حفظ شغل خود هستند. بدیهی است در صورت افت شدید درآمد خانوار، بحران اقتصادی گسترده‌ای در آن کشور و حوزه‌های همکار به وجود می‌آید.»

حضور فعال رسانه‌های داخلی چین در برابر تهاجم اقتصادی ایالات‌متحده

عضو هیئت علمی و مدیرگروه دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تصریح کرد: «آنها باید مسیری را انتخاب می‌کردند که با مقاومت در برابر تهاجم اقتصادی ایالات‌متحده، تهدید موجود را به فرصت تبدیل کنند. چینی‌ها در حرکت ملیِ هماهنگ، اولاً با استفاده از رسانه‌های داخلی به مردم اطمینان و امیدواری دادند که همه چیز تحت کنترل است و به آنها آسیبی نمی‌رسد. ثانیاً استراتژی تولید برای صادرات را به استراتژیِ تولید برای مصرف داخلی و تأمین مشتریان غیرآمریکایی تبدیل کردند.»

حسینی‌دانا عنوان کرد:‌ «این تغییر راهبرد علاوه بر مدیریت افکار عمومی شهروندان چینی، نتایجی به همراه داشت از‌جمله اینکه جریان تولید ادامه پیدا کرد و اشتغال داخلی، تاب‌آوری اقتصادی و پایداری جامعه حفظ شد. از بروز بحران جهانی ناشی از خلاء تولید کالای چینی و افزایش قیمت‌های جهانی جلوگیری شده و آمریکا و متحدان آن فرصت تصاحب مشتریان کالاهای چینی و نیز صادرات مضاعف کالا به چین را از دست دادند.»

وی از نتایج مثبت این تغییر راهبرد چین گفت و مطرح کرد: «بر این اساس قبل از آنکه چین بخواهد با آمریکا وارد مذاکرات تجاری شود، سهامداران آمریکایی شرکت‌های چینی و دولت‌های اروپایی و کشورهای عربی خلیج‌فارس با وارد کردن فشار به واشنگتن، خواستار آن شدند که آمریکا تعرفه‌های تنبیهی خود را از روی کالاهای وارد شده از مبدأ چین بردارد. ایالات‌متحده نیز در برابر این فشارها تاب نیاورد و با فوریت از پکن خواست که تا قبل از آغاز مذاکرات تجاری با دولت آن کشور گفتگو کند.»

عضو هیات علمی و مدیرگروه دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با ذکر جزئیات بیشتری از این موضوع به آنا گفت: «تفاوت گفتگو  و مذاکره از نظر آمریکایی‌ها همیشه این بوده که طرف مقابل باید بدون چون و چرا، امتیاز دهد و درخواستی نداشته باشد. بر این منوال، آنها از چین می‌خواستند که استراتژی تولید صنعتی و تجاری خود را به حالت قبل برگرداند. غافل از اینکه مدیریت هماهنگ رسانه‌ای و مدیریت اقتصادی دولت چین در این مورد، قدرت بازدارندگی درون‌زا به وجود آورد و سبب شد تا آسیب‌های ناشی از تهدیدات دشمن به سمت عامل آسیب‌زننده برگردد.»

ویروس کرونا علیه بازدارندگی رسانه‌ای-اقتصادی



حسینی‌دانا به شیوع ویروس کرونا در چین و گفته‌ها و ناگفته‌های مختلف در این ارتباط اشاره کرد و افزود: «برخی عقیده دارند که شیوع ناگهانی ویروس کرونا به تلافی اقدام هماهنگ رسانه‌های چینی برای خنثی کردن طرح تعرفه‌های تنبیهی آمریکا انجام شده تا دولت چین را غافلگیر کند. شواهدی هم وجود دارد که این ادعا را پشتیبانی می‌کند. تمرکز رسانه‌ای چین برای پوشش عملیات ساخت یک بیمارستان هزار و ۳۰۰ تختخوابی در عرض یک هفته و استمرار حملات رسانه‌ای غرب علیه چین در نشان دادن ناتوانی آنها در مداوای مبتلایان به آنفولانزای کرونا و مقایسه این ویروس با کالاهای چینی، نشان‌دهنده ناتوانی آمریکا و اتحادیه اروپا در برابر بازدارندگی رسانه‌ای چین ارزیابی می‌شود.»

جبران ضرر مالی

وی با اشاره به اقدام شرکت‌های دولتی چین برای جبران ضرر مالی اخیر در بازارهای مالی و بورس ادامه داد: «همزمان با عملیاتی شدن تعرفه‌های تنبیهی آمریکا، بازارهای مالی و سهام در چین و بسیاری از کشورهای اروپایی که اقتصاد آنها پیوستگی زیادی با اقتصاد چین دارد، فرو ریخت. شیوع بیماری کرونا هم مزید بر علت شد تا ارزش این بازارها به سرعت افت کند و صف طویلی برای فروش اوراق مالی یا واگذاری سهام شرکت‌های چینی توسط سهامداران آمریکایی-اروپایی تشکیل شود. گفته می‌شود که شرکت‌های دولتی چین حجم زیادی از این سهام‌های ارزان را خریداری کردند تا با حفظ اعتبار خود، ضررهای ناشی از توقف صادرات کالا به آمریکا را جبران کنند.»

توصیه به مسئولان در استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها در دستیابی به اقتصاد پویای غیرنفتی

این کارشناس اقتصاد و رسانه با توصیه به مسئولان کشور در استفاده از تجربیات موفق کشورهای دیگر در دستیابی به اقتصاد پویای غیرنفتی به آنا گفت: «اکنون که کشورمان مانند چین دچار آسیب‌های ناشی از استراتژی اقتصاد برون‌زا(صادرات نفت خام) شده و اتفاقاً با پیش‌بینی هوشمندانه، راه‌حل اقتصاد مقاومتی را هم قبلاً تدوین کرده، جا دارد که مدیریت اجرایی کشور نیز از تجربیات موفق سایر کشورها استفاده کند و با همت بلند و با کمک مردم و رسانه‌ها به خود آمده و تهدیدهای موجود را به فرصت سازنده تبدیل کند. این دوره می‌تواند آغازی برای رسیدن به اقتصاد پویای غیرنفتی باشد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر