۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۶۹۶۵
وزیر خارجه چین به آمریکا هشدار داد که اگر علیه تدابیر مقابله جویانه چین برای مهار ویروس کرونا گامی بردارد، به توافق اولیه تجاری دو کشور لطمه شدیدی وارد خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا -روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست که به شرکت علی بابا چین تعلق دارد، از قول وانگ یی آورده است: اگر آمریکا گامی بردارد که برضد تلاش های چین در مهار کرونا باشد و باعث ضربه خوردن به تجارت و گردشگری و مسافرت ها شود ، آن زمان توافق تجاری دوجانبه نیز آسیب خواهد دید.

وانگ یی در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ که از روز جمعه تا یکشنبه برگزار می شود ، از اقدامات افراطی معدودی از کشورها از جمله محدودیت های مسافرتی آنها علیه شهروندان چینی انتقاد کرد.

آمریکا جزو اولین کشورهایی بود که ورود اتباع چینی به این کشور را پس از شیوع کرونا محدود کرد و همین باعث شد تا پکن هم حاضر به پذیرش درخواست کمک های این کشور نشود.

وانگ صراحتا از آمریکا انتقاد کرد و گفت : الان آمریکا یک مشکل بالقوه ایجاد کرده است و از سفرها بین چین و آمریکا جلوگیری می کند و این طبیعتا پیامدها و مشکلاتی برای اجرای توافق اولیه تجاری دو طرف بوجود می آورد. این تدابیر محدودیتی تجاری و مسافرتی آمریکا غیرضروری است. 

وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در سطح جهان نمی توانست تدابیری مانند چین علیه این ویروس اتخاذ کند ، گفت که کرونا چالشی عمیق برای چین است اما این کشور برای مهار همه گیری ویروس تلاش می کند و موفقیت هایی داشته است.

وی به آمریکا هشدار داد که حق ندارد به بهانه مقابله با ویروس کرونا تدابیری اتخاذ کند که مسافرت و گردشگری و تجارت را در معرض خطر قرار می دهد و محدود می کند.

وانگ گفت که ما توانسته ایم اقدامات مهمی در کنترل بیماری انجام دهیم اما برخی از کشورها افراط گونه عمل می کنند و توصیه سازمان های بین المللی را نادیده می گیرند. این سازمان ها نگفته اند که نباید به چین سفر کرد.

آمریکا که از ماه ژانویه از سفر چینی ها به آن کشور جلوگیری می کرد ، هشدار مسافرتی صادر نمود و به اتباع خود نیز اعلام کرد اکیدا از سفر به چین خودداری ورزند.

وزیر خارجه چین تصریح کرد که تحت اقدامات بسیار قوی و فوق العاده بزرگ چین همه گیری ویروس کرونا تحت کنترل عمومی قرار گرفته است و هیچ کشور دیگری در دنیا نمی توانست به این شکل عمل کند.

در استان خوبئی مرکز این کشور و کانون شیوع بیماری نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در قرنطینه هستند و هزاران پزشک و کادر بیمارستانی از سراسر چین در کنار نیروهای ارتش به آنجا اعزام شده اند.

وزیر خارجه چین همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فشارهای آمریکا بر دیگر کشورها برای قطع همکاری با شرکت مخابراتی هواوی چین اشاره کرد و گفت : معلوم نیست چرا آمریکایی ها دیگر کشورها و شرکت ها را برای قطع این همکاری تحت فشار قرار می دهند.

وی گفت : این موضع آمریکایی ها که هواوی مشکلات امنیتی برای دیگر کشورها ایجاد می کند ، موضعی نادرست است که قابل هضم نیست و نمی توان این برخوردها را از سوی آمریکا درک کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر