۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۶۹۶۲
مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک در گزارش سالیانه خود تاکید کرده، هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی با چهار درصد افزایش، بزرگترین رشد ثبت شده در یک دهه گذشته بوده، ضمن آنکه که روند رقابت بین قدرت‌های بزرگ نیز شتاب گرفته است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایرنا، «جان شیپمن» مدیر این مرکز مطالعاتی دیروز(جمعه ۲۵ بهمن‌ماه) هنگام ارائه گزارش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت، این هزینه‌ها با خروج اقتصادها از بحران مالی (در سال ۲۰۰۸) و آگاهی بیشتر از تهدیدها افزایش یافته است.

براساس گزارش مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک، «مرگ پیمان تسلیحات هسته‌ای میان برد (بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) در سال ۲۰۱۹ و احتمال پایان یافتن پیمان جدید استارت در زمینه تسلیحات هسته‌ای بین قاره‌ای در سال ۲۰۲۱، نظام بین‌المللی را که بعداز پایان جنگ سرد حاکم شده در معرض دگرگونی قرار داده است.

در این گزارش همچنین به عوامل دیگری که در حال ایجاد لرزه بر نظام بین‌المللی هستند از جمله ظهور چین جدید و بحران‌های منطقه‌ای از اوکراین تا لیبی اشاره شده است.

مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک مدعی شده، «سلاح‌های جدیدی که چین و روسیه در حال تولید و توسعه آنها هستند - موشک‌های مافوق صوت و زیردریایی‌های بدون سرنشین - که از آنها به عنوان «غیرقابل نفوذ» یاد می‌شود، به گسترش مسابقه تسلیحاتی دامن‌زده است.»

در گزارش این مرکز اعلام شده که «در این شرایط، دو بودجه بزرگ نظامی در جهان روند رشد خود را ادامه دادند به گونه‌ای که بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به ۶۵۸ میلیارد دلار و چین ۱۸۱ میلیارد دلار رسید. بودجه نظامی دو کشور نسبت به سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۶.۶ درصد افزایش یافته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر