۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
کد خبر: ۵۶۹۳۰
سردار دکتر جلالی در گفت‌وگوی ویژه خبری:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه حمله اخیر سایبری به زیرساخت‌های کشور از نوع دیداس و ممانعت از سرویس‌دهی بوده است، گفت: یکی از الزامات پدافند سایبری را تکمیل شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم.
به گزارش پایداری ملی، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۴ بهمن ماه‌، با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به بررسی ابعاد حملات سایبری به ایران و راهکار‌های مقابله با آن پرداخت.

سردار دکتر جلالی با اشاره به اینکه در فضای سایبری پیدا کردن منشاء حملات سایبری خیلی سخت است، گفت: هکر‌ها از روش‌های مختلفی برای مخفی کردن خود استفاده می‌کنند که یکی از آنها زامبی‌سازی است. یعنی از رایانه شخصی که هیچ اطلاعی از چنین حملاتی ندارد به عنوان میزبان برای حمله سایبری و رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

به گفته وی حمله اخیر سایبری به زیرساخت‌های کشور از نوع دیداس و ممانعت از سرویس‌دهی بوده است که در این نوع حمله خدمات از دسترس خارج می‌شود.

جنگ سایبری به 6 شیوه انجام می شود

وی با اشاره به اینکه جنگ سایبری به 6 شیوه انجام می شود و تنوع این جنگ‌ها روز به روز در حال افزایش است، گفت: در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار ادبیات جنگ شبکه اجتماعی مطرح شد که شاید در حوادث اخیر کشور نمونه‌ای از این جنگ را شاهد بودیم.

سردار دکتر جلالی تصریح کرد: پیچیدگی عملیات‌های سایبری و دشوار بودن یافتن منشاء آن، ارزان و کم هزینه بودن و عدم وجود قوانین بین‌المللی و نبود چارچوبی برای پیگیری حقوقی این حملات، دلیل افزایش حملات سایبری است.

آمریکا به دلیل ناتوانی در اقدام نظامی علیه ایران، متمرکز بر حوزه سایبری شده است


رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تقابل میان ایران و آمریکا ادامه داد: پهباد فوق مدرن جاسوسی آمریکا وارد حریم هوایی ما شد و پس از عدم توجه به هشدارها، توسط  پدافند هوایی کشور ساقط شد. آمریکایی با این کار غافلگیر شدند و شرایط را بررسی کردند و در نهایت دیدند که هیچ گزینه‌ای برای اقدام نظامی علیه ایران ندارند. در حمله موشکی ایران به عین الاسد هم همین اتفاق افتاد و آمریکا گزینه‌ای برای اقدام نظامی علیه ما نداشت. از همین رو، ترامپ گزینه تداوم فشار همه جانبه اقتصادی و حملات سایبری علیه ایران را در پیش گرفته است.

سردار دکتر جلالی با بیان اینکه آمریکایی ها بارها مدعی حمله سایبری به زیرساختهای ما شده‌اند، تصریح کرد: ما این ادعاها را بررسی کردیم و نشانه‌هایی از پیامد حمله پیدا نکرده ایم که نشان می دهد در صورت حمله سایبری، چتر پدافند سایبری ما آنقدر قدرت داشته است که بتواند این حملات را خنثی کند.

ماهیت دارایی‌ها تغییر کرده است

سردار دکتر جلالی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماهیت دارایی‌ها تغییر کرده است و فضای سایبری اکنون ارزشمندترین دارایی و سرمایه ملتهاست، گفت: برای نمونه امروزه پول ماهیت دیجیتال پیدا کرده است اما ۱۰ سال پیش ماهیت پول کشور کاغذی بود و این نشان از تغییر ماهیت در دارایی‌ها دارد.

وی با اشاره به سه ضلع مردم، سخت‌افزار و محتوا در شبکه مجازی خاطرنشان کرد: مردم ما در حال حاضر حضور گسترده‌ای در شبکه های اجتماعی دارند و بسیاری از مراودات اقتصادی و کسب و کارها نیز در این فضا شکل گرفته است بنابراین اگر ما کنترلی بر این فضا نداشته باشیم که بتوانیم از اطلاعات و کسب و کار مردم محافظت کنیم در واقع دو دستی این فضا را در اختیار بیگانگان قرار داده‌ایم.

نیازمند فهم مشترک مسئولان در زمینه تهدیدات سایبری هستیم 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه برای سامان بخشی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فهم مشترک مسئولان و نخبگان کشور نسبت به این پدیده بسیار مهم است، گفت: برخورد احساسی و عوام‌گرایانه به این مقوله سبب کندی کار ساماندهی این فضا و تکمیل شبکه ملی اطلاعات خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی دستوری در خصوص شبکه ملی اطلاعات به رئیس جمهور داده‌اند و یک بازه زمانی را برای تکمیل این شبکه مشخص کرده‌اند که رئیس جمهور هم در زمان تحویل بودجه این را اعلام کرد.

تعیین زمانبندی جدید برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات 

وی با بیان اینکه در برنامه ریزی و زمان بندی جدیدی که برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات تدوین شده است همه ابهامات برطرف و مسئولیت‌ها تعیین تکلیف شده است، گفت: با این وجود متاسفانه بودجه شبکه ملی اطلاعات در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و حذف شد. اگر بودجه مناسبی برای ایجاد این شبکه وجود نداشته باشد راه اندازی آن دشوار و زمان بر خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ممکن است حمله اخیر سایبری به کشور برای امکان سنجی حمله بزرگتری انجام شده باشد، متذکر شد: در چنین شرایطی باید برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش توجه داشته باشیم تا در صورت یک حمله بزرگ، استمرار و پایداری خدمت رسانی شبکه به مردم در بهترین شرایط باشد و این یکی از اصول اولیه پدافند غیرعامل است.


برگزاری 130 رزمایش سایبری از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور

سردار جلالی با بیان اینکه با اتکا به فضای سایبر غیر پایدار و بدون زیرساخت‌های داخلی، ایجاد اشتغال دائم در این فضا با مشکل روبرو خواهد شد تصریح کرد: سال گذشته ۱۳۰ رزمایش در فضای سایبری انجام دادیم و نقاط آسیب پذیر مشخص شد که در پی رفع آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها آذر امسال آژانس امنیت زیرساخت‌های سایبری خود را تاسیس کردند، افزود: شبکه ملی اطلاعات باید طوری ایجاد شود که در مقابل همه تهدیدات سایبری ایمنی داشته باشد و نمی‌توان نسبت به این موضوع سهل انگاری کرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود:​ توسعه شبکه‌های اجتماعی بر اساس زیرساخت‌های خارج از کشور موجب می‌شود دشمنان با اشراف اطلاعاتی که به دست می‌آورد نیازی به جاسوس نداشته باشند.

وی افزود: یکی از الزامات پدافند سایبری را شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم و این شبکه خود نمود و از ارکان پدافند سایبری است.

رسانه‌ها در زمینه ابهام زدایی و اطلاع رسانی صحیح درباره بیماری کرونا تلاش کنند

سردار دکتر جلالی در بخش دیگری از این برنامه در مورد آخرین وضعیت کرونا در کشور نیز گفت: از زمان آغاز بیماری کرونا، قرارگاه پدافند زیستی کشور را فعال و از همه مراکز تشخیصی کشور نتایج را دریافت کرده ایم که مشخص شد هیچ مورد اثبات شده‌ای از ورود کرونا به کشور وجود ندارد.

وی افزود: در حوزه پدافند زیستی، رسانه، بهداشت، درمان و امنیت، شاخصه‌های اصلی هستند. ما در حوزه رسانه و اطلاع رسانی ضعف داریم که رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید در زمینه ابهام زدایی و اطلاع رسانی صحیح درباره بیماری کرونا تلاش کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: با توجه به اینکه این بیماری در شرایط فعلی واکسن و دارو ندارد مهم‌ترین بخش مقابله با آن در مرحله پیشگیری است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر