۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۶۶۷۵
برخلاف تصور عموم این فقط شرکت‌های چینی نیستند که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند. چرا که شرکت‌هایی نظیر خودروسازی هیوندای کره جنوبی هم از گسترش کرونا آسیب دیده‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارسف رویترز نوشت: در حالی که تصور می‌شود که این تنها شرکت‌های چینی هستند که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند اما گزارشات حاکی از آن است که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی و حتی شرکت‌های خودروسازی خارجی نیز به دلیل شیوع این ویروس در چین و چند ده کشور دیگر جهان آسیب جدی دیده‌اند.

برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که شیوع ویروس کرونا در چین می‌تواند زنجیره تامین آنها را مختل کرده و یا شبکه توزیع آنها را دچار اختلال کنند چرا که بسیاری از کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها در چین شعب خود را تعطیل کرده و یا بسته‌اند.

از جمله شرکت‌هایی که از شیوع ویروس کرونا و اختلال در شبکه تامین یا توزیع آسیب دیده‌اند می‌توان به شرکت خودروسازی هیوندای موتور کره جنوبی اشاره کرد. چرا که این شرکت قصد دارد به دلیل اختلال در چرخه تامین قطعات خود ناشی از شیوع ویروس کرونا تولید یک مدل خودروی اسپورت را متوقف کند.

دیگر شرکت‌های خودروسازی نظیر تاتاموتورز که شرکت مادر دو شرکت خودروسازی جگوار و لندرور است نیز انتظار دارند که شیوع ویروس کرونا خطوط تولید خودروهای آن را در چین را مختل کرده  و به سود دهی این شرکت آسیب بزند.

شرکت لوی استرائوس نیز اعلام کرده که نیمی از فروشگاه‌های خود در چین را تعطیل کرده و این مسئله ضرر کوتاه مدتی برای شرکت خواهد داشت. 

شرکت ال جی کره جنوبی هم یکی از شرکت‌های آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا در چین است چرا که علیرغم اینکه ال جی هیچ کدام از کارخانه‌های خود در چین را تعطیل نکرده هشدار داده است که شیوع ویروس بی‌ثباتی در زنجیره تامین قطعات را بالا برده است.

شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد 700 فروشگاه از 3300 فروشگاه خود را تعطیل کرده و اعلام کرده است در صورتی که شیوع ویروس کرونا در چین کنترل شود ضرر این شرکت نسبتا کم خواهد بود.

شرکت کشتیرانی رویال کارائیب نیز سه سفر کشتیرانی برای چین را لغو کرده که این مسئله برای هر سهم این شرکت 10 سنت ضرر خواهد داشت. این شرکت می‌گوید در صورتی که محدودیت‌های سفر به چین تا پایان فوریه پابرجا بماند هر سهم این شرکت 10 سنت دیگر ضرر خواهد داشت.

شرکت سامسونگ کره جنوبی یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است که از شیوع ویروس کرونا در چین آسیب دیده است. چراکه مجبور شده است  تعطیل ماندن برخی کارخانه‌های خود در چین را بیشتر کند. شرکت تولید باتری سامسونگ نیز که خودروسازی ولووی سوئد یکی از مشتریان آن است هشدار داده که سوددهی این شرکت برای سه ماهه نخست سال جاری آسیب خواهد دید.

شرکت خودروسازی تسلای آمریکا هشدار داده است که تعلیق خط تولید مدل 3 این شرکت به دلیل اجبار دولت چین می‌تواند  به سود دهی آن در سه ماهه سال جاری آسیب بزند.


این شرکت در حال ارزیابی برای بررسی میزان اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر چرخه تامین خط تولید آن در هم کالیفرنیا است. 

شرکت اپل تمام دفاتر و فروشگاه‌های خود را تا روز 9 فوریه در چین تعطیل کرده که همین امر به سود دهی اپل آسیب خواهد زد.

شرکت آلفابتس، مادر شرکت‌های گوگل، نیز مجبور شده است که تمام دفاتر خود در چین، هنگ کنگ و تایوان را تعطیل کند.

شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن تمام کارخانه‌های خود را در چین تا روز 9 فوریه تعطیل کرده است.

شرکت والت دیزنی یکی دیگر از مؤسساتی است که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است و مجبور شده تمام تفریح گاه‌ها و پارک‌های خود در شانگهای و هنگ کنگ را تعطیل کند.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ مثل لوفت‌هانزا و بریتیش ایرویز و بسیاری دیگر از شرکت‌های هواپیمایی جهان هم پرواز به چین را متوقف کرده که این مسئله به سود دهی آنها آسیب خواهد زد.

شرکت الکترولوکس هم اعلام کرده اپیدمی کرونا در صورتی که چرخه تامین قطعات این شرکت را تحت تاثیر قرار دهد می‌تواند به ضرر مالی آن منجر شود.

شرکت بایدوی چین هم گفته است که ارائه جزئیات عملکرد مالی خود برای سه ماهه پایانی سال 2019 را به تعویق انداخته و از کارکنان خود خواسته تا از خانه کار کنند. 

شرکت خودروسازی سانگ یانگ موتور کره جنوبی هم می‌گوید: خط تولید خود را به دلیل اختلال در چرخه تامین قطعات از روز 4 فوریه تا روز 12 فوریه در شهر پیونگ تاک کره جنوبی متوقف می‌کند.

شرکت استارباکس آمریکا نیز بیش از نیمی از 4 هزار و 300 فروشگاه خود در چین را تعطیل کرده و اعلام کرده است که انتظار دارد به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند هزار شعبه خود ضرر مالی را تجربه کند.

شرکت هتلداری حیات نیز اعلام کرده است که سیاست لغو خدمات دهی به مسافران چینی را به مدت سه هفته و تا روز 29 فوریه ادامه خواهد داد.

شرکت هتلداری اینترکونتیننتال و دیگر شرکت‌ها نیز گفته‌اند که به مشتریان اجازه می‌دهند رزورهای خود در چین را تا مدت زمان محدودی بدون پرداخت جریمه لغو کند.

شرکت سیتریپ که بزرگترین شبکه رزرو آنلاین هتل در چین محسوب می‌شود اعلام کرده که 300هزار هتل زیر مجموعه آن توافق کرده‌اند که پول رزروهای بین 22 ژانویه تا 8 فوریه را بازگردانند. 

برخی دیگر از شرکت‌های مسافری نظیر فلگی و علی‌بابا به همراه بسیاری از شرکت‌های مسافرتی چینی و اروپایی دیگر نیز پیشنهاد مشابهی را مطرح کرده‌اند.

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت آمریکا نیز اعلام کرده است که سفرهای غیر تجاری و غیر ضروری خود با مبدا،‌ مقصد و حتی درون چین را به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود کرده است.

شرکت نفتی شورون آمریکا نیز از تمام کارمندان خود خواسته است تا سفرهای غیر ضروری به چین را به تعویق می‌اندازند.

تا این لحظه تعداد قربانیان ویروس کرونا در چین به بیش از 300 نفر افزایش یافته و نزدیک به 15 هزار نفر نیز در سراسر جهان و به خصوص چین به آن مبتلا شده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر