۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۵۶۶۰۳
محققان ایرانی پس از انقلاب اسلامی در علوم مختلف پیشرفت های بسیاری داشته اند که از آن جمله می توان به دانش فضایی اشاره کرد که در حال حاضر ایران در منطقه جایگاه خوبی در این حوزه دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس؛ پیشرفت علمی ایران در حوزه های مختلف علم و فناوری بر کسی پوشیده نیست، بخصوص در حوزه های فناوری پیشرفته که محققان ایرانی جایگاه بسیار خوبی در منطقه و حتی در دنیا دارند؛ از جمله فناوری هایی که می توان به پیشرفت چشمگیر ایران در این فناوری اشاره کرد فناوری فضایی است که جایگاه کشورمان در رتبه های جهانی نشان دهنده این پیشرفت است. 

ساخت ماهواره‌هایی با کاربردهای مختلف و خلق ثروت و تولید محصول در این حوزه سبب کسب جایگاه های مناسب علمی در فناوری فضایی شده است.

* از فناوری فضایی و کاربردهای آن بیشتر بدانیم

فناوری فضایی مجموعه‌ای از دانش‌ها و فناوری‌هایی است که بشر برای بررسی فضای اطراف کره زمین و سایر اجرام آسمانی، اقدام به سفر، اقامت در آن، تحقیق و داده‌برداری رباتیک و غیر رباتیک می‌کند.

توسعه اقتصاد فضایی با استفاده از توسعه کاربرد فضایی نیز در جوامع علمی جهانی مورد تأکید است، کارشناسان این حوزه معتقدند حوزه فضایی فرصتی برای خلق ثروت است و در بخش اشتغال زایی و کارآفرینی هم میتواند موثر باشد.

بر این اساس، کشورهای مختلف تلاش کرده‌اند برای پیشرفت در حوزه فضایی فعالیت کنند و ایران نیز با تلاش محققانش به جایگاه خوبی در کشور رسیده است.

* جایگاه ایران در فناوری فضایی دنیا

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران ماهواره‌های مختلفی را به فضا پرتاب کرده و جایگاه ایران در عرصه فناوری فضایی دنیا ارتقا یافته است.

توسعه فناوری فضایی از ۲۵ سال گذشته در ایران آغاز شده و محققان ایرانی به دانش ساخت ماهواره‌های کوچک و دانشجویی، سنجش از راه  دور و نیز ماهواره‌برهای داخلی دست یافتند به طوریکه کشور ما در منطقه با اقتدار رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده و به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته ایم.

* تحریم ها و محدودیت های 40 ساله هم مانع پیشرفت محققان ایرانی نشد

در رابطه با پیشرفت های ایران در حوزه فناوری فضایی با مسوولان این حوزه گفت وگوهایی داشته ایم.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشور و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه می گوید: در حال حاضر ایران دارای جایگاه خوب جهانی در حوزه فضایی قرار دارد و به چرخه کامل فضایی دست یافتیم که این پیشرفت در حالی بوده که در تمام سال های پس از انقلاب اسلامی این حوزه با تحریم مواجه بوده است اما تحریم ها تاثیری بر پیشرفت و تلاش محققان کشورمان نداشت و با بهره‌گیری از خودباوری جوانان‌ کشورمان توانستیم فناوری فضایی ایران را توسعه دهیم.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه ما رتبه اول منطقه هستیم، می گوید: در سال ۲۰۱۶ در مهندسی فضا رتبه ۱۴ دنیا بودیم که در سال ۲۰۱۷ جایگاه ایران سه پله ارتقا یافت و به رتبه ۱۱ در دنیا رسیدیم.منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از ارتباط متقابل وزارت علوم و وزارت ارتباطات برای توسعه دانش فضایی و پیشرفت در این حوزه خبر دادوه و می گوید: در  زمینه ساخت ماهواره ها توانسته ایم توسط دانشگاه‌ها با وزارت ارتباطات همکاری کنیم به طوریکه دانشگاه های علم و صنعت و امیرکبیر تاکنون ماهواره‌هایی را ساخته و به پژوهشگاه و سازمان فضایی تحویل داده اند.

به گزارش پایداری ملی، محققان کشورمان بارها از آمادگی برای طراحی و ساخت ماهواره با کاربردهای مختلف خبر داده اند و با این روند مردم ایران می توانند به پیشرفت بیشتر ایران در صنعت فضایی در سال های آینده امید داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر