۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۵۶۴۵۰
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز شنبه نسبت به خطر گسترش بی سابقه حمله ملخ های صحرایی به شرق قاره آفریقا هشدار داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا ، این سازمان این پدیده را یکی از آفت های زیست محیطی نادر طی ۲۵ سال اخیر در جهان معرفی و اعلام کرد که این ملخ به دلیل قدرت تخریبی بسیار بالای خود حیات گیاهی و امنیت غذایی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه را در معرض خطر جدی قرار داده اند.

فائو در بیانیه  خود ، تغییرات اقلیمی را علت اصلی بروز این حادثه طبیعی اعلام کرد و افزود: از آنجایی که موج جدید ملخ ها در گروه های میلیاردی به مزارع حمله می کنند و همه چیز را در سر راه خود می خورند، پیش بینی می شود طی ۴ ماه آینده تعداد این ملخ ها ۴۰۰ درصد افزایش یافته و نه تنها زندگی نباتی، بلکه حیات جانوری و به ویژه انسانی را نیز در کشورهای سه سوی اقیانوس هند به خطر اندازند.

گزارش های از برخی کشورهای شرق آفریقا به ویژه در کنیا و تانزانیا حاکی است که تراکم ملخ ها در هر یک کیلومتر مربع تا ۸۰ میلیون ملخ نیز برسد.

گزارش ها از کنیا نشان می دهد حمله گسترده این دسته از ملخ ها در این کشور شرق آفریقا طی ۷۰ سال اخیر سابقه نداشته و حرکت آنها به سمت شمال شرق قاره، یعنی جیبوتی، اریتره، سومالی، سودان و اتیوپی که جزو فقیرترین کشورهای این قاره هستند، ادامه دارد.

فائو پیش بینی کرد که با گسترش حمله این ملخ های صحرایی به مزارع، حدود ۱۹ میلیون نفر از شهروندان آفریقایی در کوتاه مدت با بحران بی غذایی جدی رو به رو شوند.

طبق پیش بینی این سازمان بین المللی، این ملخ ها در مرحله بعدی با حرکت به سمت یمن، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی ایران و پاکستان و هند، شرایط زیستی را در دیگر مناطق آسیایی نیز در خطر قرار دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر