۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۶۳۳۰
با تشدید موج خرابکاری در جریان اعتراض‌های خیابانی در عراق و مسدود کردن خیابان‌ها و بستن ادارات و مراکز حیاتی کشور، امروز ، فعالیت یک میدان نفتی در استان «واسط» عراق متوقف شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، یک روزنامه رسمی عراق از توقف تولید میدان نفتی «الاحدب» واقع در استان «واسط» و در نتیجه توقف فعالیت نیروگاه انرژی «الزبیدیه»به دلیل خرابکاری‌ برخی گروه‌های حاضر در صفوف تظاهرات‌کنندگان عراقی در این استان خبر داد.

روزنامه «الصباح» در شماره امروز (سه‌شنبه - ۲۱ ژانویه)، به نقل از یک منبع آگاه در اداره میدان نفتی «الاحدب» نوشت که اعتراض‌های جاری در استان واسط، موجب توقف فعالیت در میان نفتی الاحدب و در نتیجه توقف تولید در نیروگاه برقی و گازی «الزبیدیه» شده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت‌های میدان نفتی «الاحدب» واقع در غرب شهر «الکوت»، اخیرا به دلیل بسته شدن برخی جاده‌ها و خیابان‌های منتهی به این میدان در جریان تظاهرات‌ها و اعتراضات خیابانی، اغلب مستمر نبود.

در پی ناکامی مدیریت این میدان نفتی در متقاعد کردن معترضان برای بازکردن خیابان‌های منتهی به این میدان، تصمیم گرفته شد که تولید در این میدان نفتی کاملا متوقف شود تا راهکاری برای حل مشکل مسدود ماندن خیابان‌های منتهی به این میدان ارائه شود.

به گفته این منبع آگاه، توقف تولید در میدان نفتی الاحدب، موجب توقف فعالیت در نیروگاه گازی و برقی الزبیدیه خواهد شد که سوخت مورد نیاز خود را از این میدان نفتی تامین می‌کرد و کارگاه تولید گاز مایع نیز تعطیل خواهد شد. لذا طرف‌های مسئول باید تضمین‌های لازم را برای ازسرگیری فعالیت شرکت چینی مسئول استخراج نفت از این میدان ارائه کنند و روند فعالیت در این میدان نفتی را تسهیل کنند.

میانگین تولید میدان نفتی الاحدب، در غرب الکوت،  روزانه ۱۷۰ هزار بشکه است و  شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) امتیاز بهره‌برداری آن را در اختیار دارد و تاکنون، حفاری ۱۷۰ حلقه چاه از اصل ۴۰۴ چاه نفتی را انجام داده است و انتظار می‌رود که توان تولید نفت از این میدان روزانه به ۲۰۰ هزار بشکه برسد.

هشتم دی‌ماه نیز،  وزارت نفت عراق به دلیل مسدود شدن خیابان‌های منتهی به میدان نفتی «ناصریه» در استان ذی‌قار ناگزیر شد که به طور موقت فعالیت این میدان نفتی را متوقف کند.

در پی تشدید اقدامات خرابکارانه در جریان اعتراض‌های خیابانی عراقی که از اول اکتبر، ابتدا به طور کاملا مسالمت‌آمیز آغاز شد و به تدریج طبق یک برنامه سازماندهی شده همسو با منافع آمریکا در برخی موارد به خشونت و هرج و مرج کشیده شد، دیروز فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که  شورای امنیت ملی عراق به نیروهای امنیتی دستور داده که هر کسی را که موجب بسته شدن ادارات یا خیابان‌ها و راه‌ها می‌شود، دستگیر کنند.

بیش از سه ماه از تظاهرات‌های مردم عراق در اعتراض به فساد سیاسی و اجتماعی، سهم‌خواهی‌های حزبی، بیکاری، فقر، نقصان و ناکارآمدی دولت‌های متوالی در بخش خدمات‌رسانی می‌گذرد و در این مدت، گزارش‌های متعددی از خرابکاری افراد نفوذی در صفوف تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز و به خشونت کشاندن این اعتراض‌ها ثبت شده است.

کارشناسان معتقدند علاوه بر رسانه‌های معاند عراق که با دامن‌زدن به اغتشاشات  و خبرسازی و پخش برنامه‌ها و گفت‌وگوهای جهت‌دار تلاش دارند تا مسیر مطالبات مردم عراق را منحرف کنند، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و ایادی آمریکایی - صهیونیستی با تحریک معترضان، اعتراضات جاری را به خشونت می‌کشانند. اعتراضاتی که قرار بود به دنبال اصلاح در کشور باشد، در بیشتر موارد محوریت تخریب گروه‌های سیاسی شیعی حاکم در عراق را به خود گرفت و حتی استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» نتوانست شعله آن را خاموش کند.

در آستانه تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در عراق که قرار است جمعه آینده برگزار شود، تشدید اقدامات خرابکارانه، کاملا به نفع آمریکا و همپیمانان داخلی آن در عراق است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر