۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۶۲۰۲
ایرانیان در سال های اخیر احساسات به شدت خصمانه ای را نسبت به ایالات متحده از خود نشان می دهند. از زمان ورود پرزیدنت ترامپ به کاخ سفید، نظرات منفی ایرانیان نسبت به آمریکا افزایش زیادی یافته و از 71 درصد در ژانویه 2016 به 86 درصد در می 2019 رسیده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس: به دنبال ترور پهبادی ژنرال قاسم سلیمانی توسط دولت ترامپ که روز سوم ژانویه در عراق به وقوع پیوست، با حضور انبوه عزاداران ایرانی در مراسم تشییع جنازه سلیمانی، اعتراضات ضد آمریکایی  در داخل ایران به اوج خود رسید.

من به عنوان کسی که در مورد دیدگاه جهانیان نسبت به آمریکا و جایگاه جهانی آن مطالعه می کنم، می دانم با توجه به سرعت تحولات در این زمینه، دشوار  می توان پیش بینی کرد که اوضاع چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد. خصوصا اینکه هنوز نظرسنجی هایی که بازتاب دهنده دیدگاه ایرانی ها نسبت به رویدادهای اخیر باشد در دسترس نیست.

در این میان دسترسی به اطلاعات قابل اتکا در این باره کار سختی است، اما مطالعات «ایران پل» که یک شرکت نظرسنجی مستقر در کاناداست، گوشه ای از حقایق را روشن می کند. ایران پل سال هاست که منحصرا بر ایران تمرکز دارد و داده های منحصر به فردی را به خصوص از پیمایش های انجام شده از می تا اکتبر 2019 از هزار ایرانی به دست می دهد.

آمریکا ستیزی

ایرانیان در سال های اخیر احساسات به شدت خصمانه ای را نسبت به ایالات متحده از خود نشان می دهند. از زمان ورود پرزیدنت ترامپ به کاخ سفید، نظرات منفی ایرانیان نسبت به آمریکا افزایش زیادی یافته و از 71 درصد در ژانویه 2016 به 86 درصد در می 2019 رسیده است.

این یافته ها با داده های مربوط به پیمایش جهانی آخر سال گالوپ که هر سال انجام می شود همپوشانی دارد. در سال 2017 گالوپ گزارش کرد که 81 درصد ایرانیان نظراتی بسیار منفی نسبت به ترامپ دارند.

قدرت نرم آمریکا – توانایی این کشور برای جذب کردن دیگران با هدف دنبال کردن سرمشق آن – در میان جامعه ایرانی تنزل زیادی یافته است.

ایران پل با مقایسه یافته های خود با داده های پیمایش انجام شده از سوی «زوگ بای» که یک 
موسسه نظرسنجی دیگر است، نشان می دهد که طی 15 سال گذشته ایرانیان دیدگاه رو به افولی نسبت به ارزش های آمریکایی داشته اند. برای مثال» در مقایسه با تنها نزدیک به نصف این تعداد در سال 2005، دو سوم پاسخگویان اتفاق نظر داشته اند که «آمریکا کشور خطرناکی است که به دنبال رویارویی و کنترل است.»

بقایای قرارداد اتمی

آمریکا در می 2018 از طرح اقدام جامع اتمی که به عنوان برجام شناخته شده تر است خارج شد. همزمان با این اتفاق مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام 12 شرط، بازگشت آمریکا بر سر میز معامله را منوط به اجرای این شروط از سوی ایران کرد.

ایران بی توجه به این ممنوعیت های جدید، هم اکنون از ممنوعیت هایی که در دولت اوباما نسبت به اجرای آنها توافق کرده بود نیز خارج شده است.

به این ترتیب آیا می توان به حمایت های سایر امضاکنندگان این قرارداد – آلمان، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و اتحادیه اروپا- امیدی بست؟ به نظر می رسد که ایرانیان اینطور فکر نمی کنند.

هرچند 61 درصد پاسخگویان در سال 2016 اطمینان داشتند که سایرکشورها نیز در کنار آمریکا «به تعهدات خود در قالب توافق اتمی عمل خواهند کرد»، اما این وضعیت بعد از خروج ترامپ از این قرارداد در سال 2018 برعکس شده است. تا جایی که در اکتبر 2019 تنها 30 درصد از ایرانیان ابراز اطمینان می کردند که سایر امضاکنندگان این قرارداد به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

روابط ایران و آمریکا دستخوش تحولات زیادی است و در این میان با توجه به اینکه به نظر می رسد دولت ایران اکنون قصد دارد برنامه ساخت سلاح های اتمی را از سر بگیرد، سطح مخاطرات موجود به شدت افزایش یافته است.

نویسنده: مونتی داتا (Monti Datta) استاد علوم سیاسی در دانشگاه ریچموند
منبع: https://b2n.ir/204623

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر