۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۵۶۰۰۴
/مجمع گفت‌وگوی تهران/
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: آغوش ما برای منطقه باز است. ما هیچ طمعی به منطقه نداریم و تنها طمع ما در منطقه این است که صلح و ثبات داشته باشیم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف در مجمع گفت‌وگوی تهران در پاسخ به سوالی اظهار کرد: ما چند مشکل در این منطقه داریم. مشکل شناختی از داخل منطقه و مشکل شناختی خارج از منطقه. دیدیم که ترامپ با اقدام اخیرش مشاورین غلطی دارد. معلوم است کسانی که به ترامپ مشاوره دادند و به این گرداب هولناک دعوتش کردند نه منافع خودشان را شناختند و نه از منطقه شناخت دارند. دیدید توییت آقای پمپئو که تصویر هفت، هشت نفر را در عراق نشان داد و گفت مردم عراق پس از شهادتن سردار سلیمانی و المهندس به رقص و پایکوبی پرداختند و این نتیجه فهم نادرست او از منطقه است.

وی ادامه داد: در منطقه ما این فهم نادرست وجود دارد که برخی فکر می کنند امنیت خریدنی است، اما این سلاح است که خریدنی است نه امنیت. آنها دلخوشند که پولی از منطقه بدوشند. امروز هیچ کس به اندازه آمریکا نمی داند با این اقدامش بیش از همه منطقه را به خطر انداخته است و متحدانش در منطقه را. اما آیا با متحدانش قبل از اقدام به ترور مشورت کرد، قبل از انکه حیات آنها را به خطر اندازد؟ و اگر دوستان ما در منطقه به این سوال فکر نکنند خواهند دید که در ایده با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شوند.

ظریف اظهار کرد: با حضور آمریکا نه مشکل فلسطین حل شده و نه مشکل منطقه، فقط صدها میلیارد دلار پول ما به جیب غربی ها و آمریکایی ها رفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به ارائه راه حل برای مشکل امنیت منطقه و رفع نگرانی کشورهای همسایه پرداخت و افزود: ما تجربه خوبی در جهان داریم و اروپا هم در جنگ البته اروپا مزاحمی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی نداشت اما ما در این منطقه تمدن کهن داریم چطور می توانیم اجازه دهیم که این گفتگو بین ما ایجاد نشود. راه حل ما این است که کشورها ابتدا تعدادی از اصول مشترک را بپذیرند، از راحت ترین آنها مثل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و غیره طبق منشور سازملل ملل. در ادامه پیمان عدم تجاوز و مداخله در مسائل و امور یکدیگر، با هم ببندیم. این مساله خیلی نیاز به فکر کردن زیاد ندارد. اگر کشورها آماده باشند در چند محور می توان آن را انجام داد به شرطی که کشورهای منطقه صلح و امنیت بخواهند نه اینکه امنیت شان را در حمایت آمریکا ببینند.
ظریف گفت: ما می توانیم اقدامات و همکاری های اطمینان ساز در زمینه های مختلف داشته باشیم. الان بیشترین میزان سنگین شدن آب خلیج فارس را به دلیل استفاده از آب شیرین کن ها در منطقه داریم، این روند حیات کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین اطراف خلیج فارس نیروگاه‌های هسته ای در حال ساخت است و ایمنی هسته ای از اولویت‌هاست یا در توریسم و همکاری های اقتصادی، خلع سلاح منطقه ای و بازدید از مراکز نظامی یکدیگر و حتی در زمینه پروژه های هسته ای و غنی سازی مشترک. معتقدم موضوعاتی که به ظاهرا مسائل جداکننده هستند در یک چارچوب مطلوب می توانند مسائل پیوند دهنده باشد اما به شرطی که بپذیریم آمریکا قادر نیست برای این منطقه امنیت بیاورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: نمی گویم کشورهای منطقه بروند با آمریکا بجنگند اما برای امنیت خودشان همسایگانشان را فدای آمریکا نکنند. خواهید دید که آمریکایی روز "ماجرا" اعلام می کنند که ما کاری نداریم. این وضعیت روز حادثه است.

وی تاکید کرد: ما در منطقه خیلی امکانات مشترک داریم و امروز روزش است. حضور آمریکا در منطقه به شماره افتاده است. باور دینی من این است که خون سردار باعث خروج آمریکا از منطقه می شود پس روی اسب باخته شرط بندی نکنید.

ظریف گفت: آغوش ما برای منطقه باز است ما هیچ طمعی به منطقه نداریم. تنها طمع ما در منطقه این است که صلح و ثبات داشته باشیم. ما هیچ اختلاف ارضی و مشکلی با کسی نداریم و جغرافیا و مردم خوبی داریم. دیروز دیدید سیل جمعیت تشییع کنندi را. بعید می دانم ترامپ در عمرش این جمعیت را دیده باشد و حتما از جمعیت مراسم تحلیفش که فکر می کرد بیشترین جمعیتی بوده است که تا کنون دیده بیشتر بود. این جمعیت را شما در عراق، هند، روسیه الجزایر، لبنان، افغانستان و پاکستان هم دیدید. آنها باید بفهمند آنچه به آنها گفته بودند در رابطه با ایران و منطقه دروغ بود و دوستان منطقه ای ما هم این رویداد را دیدند.

وی تاکید کرد که تنها راه برقراری امنیت کار با یکدیگر است اگر منتظر آمریکا شویم باید چند نسل دیگر در این منطقه جنگ را تحمل کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر