۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۵۹۵
افخم در نشست خبري:
سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان گفت: برنامه‌اي مبني بر ديدار وزراي امور خارجه کشورمان با همتاي آمريکايي خود در دستور کار نیست و اين ديدار در چارچوب گروه 1+5 خواهد بود.
«مرضيه افخم» سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در نشست خبري هفتگي خود ضمن اشاره به سفر رئيس جمهوري به نيويورک گفت: دکتر روحاني روز گذشته سفري مهم به سازمان ملل براي شرکت در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد را شروع کرده و حامل پيام صلح‌خواهي ملت ايران که مبتني بر تعامل سازنده با کشورهاي جهان است، مي‌باشد.

وي تصريح کرد: اين سفر داراي ابعاد مهمي بوده که طي آن شاهد سخنراني رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل و کنفرانس خلع صلاح جنبش عدم تعهد هستيم و در طول اين سفر شاهد اتخاذ مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص رويدادهاي مهمي که سطح جهان را تحت تأثير قرار داده هستيم. 

افخم اظهار داشت: ديدار با سران کشورها، صاحب‌نظران حوزه انديشه در آمريکا، نمايندگان رسانه، و نمايندگان اديان ديگر از برنامه‌هاي رئيس جمهوري در سفر به نيويورک است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره ديدار کاترين اشتون با وزير خارجه کشورمان گفت: دکتر ظريف چند روز قبل از رئيس‌جمهور به نيويورک سفر کردند و برنامه فشرده، دقيق و منظمي را در ديدار با وزراي خارجه، اصحاب رسانه، ايرانيان مقيم آمريکا، و حوزه‌هاي تأثيرگذار در ايالات متحده را در دستور کار خود دارند.

وي ادامه داد: ديدار با وزير امور خارجه انگليس از جمله برنامه‌هاي دکتر ظريف بوده که اين ديدار سازنده ارزيابي شده و فرصتي براي ابراز ديدگاه‌هاي ايران راجع به مسائل منطقه از جمله سوريه بوده است. 

افخم بيان داشت: ايران به دليل جايگاه خاص و تأثيرگذار در منطقه ديدگاه خود را تشريح کرده و وزير امور خارجه کشورمان بر راه حل سياسي براي بحران سوريه تأکيد کرده و آنچه که مسلم است اينکه سرنوشت سوريه به دست مردم اين کشور رقم خواهد خورد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: در آغاز شروع تازه‌اي براي مذاکرات هسته‌اي هستيم و اين ملاقات‌ها امکانات يک قدم به جلو را فراهم مي‌آورد. 

وي افزود: مذاکرات گروه 1+5 و بحث ديدار وزراي خارجه اين گروه در روز پنج شنبه آغازي براي مذاکرات هسته‌اي در دوره جديد است. 

افخم اظهار داشت: ايران مواضع خود را براي لزوم داشتن حقوق هسته‌اي براي مصارف صلح آميز بيان کرده و اين مذاکرات گوياي عزم جدي براي رسيدن به زمان‌بندي مشخص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به عبارت نرمش قهرمانانه گفت: نرمش قهرمانانه در دیپلماسی جمهوری اسلامی مبتنی بر یک حرکت خردمندانه و هوشمندانه در حوزه دیپلماسی برای تامین منافع جمهوری اسلامی است و به هیچ عنوان نباید ضعف و عقب‌نشینی از حقوق مسلم و آرمان‌ها تعبیر شود.

افخم افزود: این عبارت کاملا مبتنی بر آرمان‌ها و اصول اساسی نظام می‌باشد با تکیه بر سه اصل مهم حکمت، عزت و مصلحت است.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر احتمال دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا تصریح کرد: چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست و تنها دیدار با گروه 1+5 در چارچوب دیدارهاست.

افخم همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی افزود: عصبیت و شتابزدگی آنها در عرصه بین‌المللی به دلیل خصومت با ایران و پیام انتخابات حماسی این کشور کاملا طبیعی است.

وی تاکید کرد: به هرحال این واکنش‌های خصمانه و مبتنی بر دشمنی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی کاملا طبیعی است و جهانیان حتما عاقلانه و واقع بینانه با خواست ملت ایران مبتنی بر تعامل سازنده با جهان برخورد خواهند کرد و تحت تاثیر این تحرکات که با سابقه روشن و مبتنی بر نفاق، توطئه و دشمنی است، نخواهند بود.

افخم با اشاره به مقاله دکتر روحانی در روزنامه واشنگتن پست گفت: جمهوری اسلامی پیش از این نیز بر اتخاذ راه حل دیپلماتیک برای حل بحران سوریه تاکید کرده بود و مقاله ایشان نیز در همین راستاست.

وی افزود: رئیس جمهور در این مقاله تصریح کرده است؛ که جمهور اسلامی آماده کمک به هرگونه راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه می‌باشد و این تاکید به منزله استفاده از ظرفیت‌های خوب جمهوری اسلامی در چارچوب دیپلماسی می‌باشد.

افخم تاکید کرد: نگاه ما به بحران سوریه مبنی بر استفاده از ساز و کار دیپلماسی برای حل بحران این کشور است و از هرگونه برنامه‌ای که خواست ملت سوریه را محقق کند، حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تابحال چندین دور مذاکرات کارشناسی را انجام دادند و دور جدید مذاکرات نیز از 5 مهرماه توسط نماینده ما با گروه کارشناسی آژانس انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال احقاق حقوق مسلم خود مبنی بر ان پی تی است و ما خواهان همکاری مشترک با آژانس هستیم.

افخم افزود: تبلیغات رسانه‌ای برداشت‌های طرف‌های دیگر می‌باشد، اما در اراده ما برای همکاری با آژانس بین‌المللی هیچ گونه خللی ایجاد نخواهد کرد. ما همچنان به ادامه روند این مذاکرات خوشبین هستیم و امیدواریم که با واضح بینی و ارزیابی مثبت از نوع همکاری جمهوری اسلامی که تا به حال کاملا شفاف بوده ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به احتمال دیدار دکتر روحانی و باراک اوباما افزود: چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست و اظهارنظرهای مربوط به این مسئله صرفا رسانه‌ای است.

افخم با اشاره به موضع جمهوری اسلامی در قبال بحران سوریه تاکید کرد: استفاده از راهکار سیاسی و توجه به خواست مردم سوریه و همچنین استفاده از همه ظرفیت‌ها برای به نتیجه رسیدن هرگونه راهکار سیاسی مورد حمایت ماست.

وی افزود: ما خواستار یک مذاکره سوری_ سوری هستیم و نمی‌خواهیم طرف‌های خارجی راه حلی را به مردم سوریه تحمیل کنند.

افخم با اشاره به تحویل نیروگاه اتمی بوشهر به ایران افزود: قطعا سازمان انرژی اتمی جزئیات مرتبط با این موضوع را منتشر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بعد از چند دهه نیروگاه بوشهر به طرف ایرانی تحویل داده شد و ما این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم مسئله استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای ملت ایران محقق شده و این روند مثبت ادامه پیدا کند.

افخم در ادامه با اشاره به مسئله نظارت مجلس و روند مذاکرات اظهار داشت: تاکنون چنین ساز و کاری تنظیم نشده اما قطعا براساس سوابق ساز و کارهایی که درچارچوب ارتباطات بین قوه نظارتی و قوه اجرایی بوده است، مجلس شورای اسلامی کاملا در جریان مذاکرات و فضا و ابعاد و نتایج آن خواهد بوده و قطعا این نظارت ادامه پیدا خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر