۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۵۵۹۴۲
در حالیکه مقامات آمریکایی در صحبت ها و پیام های خود به صراحت اعلام می کنند که «ترامپ» شخصا دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده اما کمتر اشاره ای به دست های پشت پرده در این جنایت می کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، نه تنها ایران بلکه جهان هنوز از شوک خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، خارج نشده؛ خبری که که به غیر از تعداد محدودی از حلقه نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اغلب شخصیت‌های شناخته شده منطقه‌ای، آمریکایی و حتی بین‌المللی از آن انتقاد کرده و دست زدن به چنین اقدامی را موجب وخیم‌تر شدن اوضاع در خاورمیانه ارزیابی می‌کنند.

شاید گزافه نباشد اگر بگوئیم که سردار شهید به همان میزان که در ایران شناخته شده است به همان میزان و شاید بیشتر در کشورهای منطقه شناخته شده و حتی دشمنانش نیز به وی با دیده احترام یاد می‌نگرند.

برای مثال ژنرال «دیوید پترائوس» مدیر سابق سازمان سیا، که در زمان جنگ بوسنی فرماندهی نیروهای ناتو را برعهده داشت و در سال ۲۰۰۷ فرماندهی نیروهای نظامی ایالات متحده و هم پیمانان این کشور را در عراق بر عهده گرفت و پیش از آن مقام سرفرماندهی کل ارتش ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را برعهده داشت در مورد سردار سلیمانی گفته بود: «قاسم سلیمانی فردی بسیار توانمند و مدبر و دشمنی شایسته است. او بازی خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، اما این بازی طولانی است. پس اجازه دهید ببینیم حوادث (بازی) چگونه پیش می‌رود.»

ژنرال «استنلی مک‌کریستال» رئیس پیشین فرماندهی مشترک عملیات ویژه این کشور با بیان اینکه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزو کاریزماتیک‌ترین رهبران نظامی جهان است، تصریح کرده بود که او کارهایش را با اثربخشی فوق‌العاده انجام می‌دهد.

مک‌کریستال در مصاحبه با «هیو هویت» مجری شبکه رادیویی «سِیلِم» در آمریکا که با موضوع کتاب جدید وی با نام «رهبران جهانی: افسانه و واقعیت» برگزار شد، درباره سیاست‌های واشنگتن در غرب آسیا و بازیگران اصلی این منطقه صحبت کرد. مجری با اشاره به کتاب مک‌کریستال، نظر او را درباره سردار سلیمانی پرسید و گفت: وقتی به قاسم سلیمانی نگاه می‌کنید، کسی که بزرگترین رقیب شما و فرمانده عملیات ایرانی‌ها بود، آیا به عقیده شما وی از نظر نظامی و کاریزماتیک با دیگر سران و رهبران جهانی برابری می‌کند؟ این ژنرال آمریکایی پاسخ داد: بله؛ از چیزهایی که مشاهده کردم می‌توانم بگویم، او بهترین فرمانده ای است که آنها دارند.

به گزارش پایداری ملی، ترور فرماندهی که بزرگترین ژنرال‌های آمریکایی بدین شکل درباره او سخن می‌گویند بدون شک نیاز به کاری فشرده دارد و نمی‌توان گفت که هدف قرار گرفتن سردار سلیمانی و همراهانش به یکباره و از سوی تصادف بوده است.

برخی نویسنده های آمریکایی که با ساختار سازمان جاسوسی (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا / ‏سیا) آشنایی دارند فردی به نام مایکل دی آندریا (Michael D'Andrea)،رئیس عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا)، را به عنوان مغز متفکر در ترور سردار قاسمی سلیمانی معرفی می‌کنند.

مایکل دی آندریا کیست؟

دی آندریا در سازمان سیا به «شاهزاده تاریکی» معروف است و البته وی پس از آنکه برای رسیدن به امیال خود به دروغ به دین اسلام گروید به «آیت الله مایک» نیز شهرت یافت.

در تاریخ دوم ژوئن ۲۰۱۷ نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که مایکل دی آندریا به عنوان رئیس میز ایران در سازمان سیا منصوب شده است. وی پیش از آن مدیریت مرکز ضدتروریستی سی آی ای (سازمان سیا) در سال‌های ۲۰۰۰ میلادی را برعهده داشته است.

وی در این زمان عملیات جستجو و تعقیب اسامه بن لادن، بنیانگذار و رهبر سابق گروه تروریستی القاعده را بر عهده داشت. همچنین هدایت برنامه سی آی ای در «قتل‌های هدفمند پهپادی» نیز برعهده مایکل دی آندریا بوده است. اجرای این برنامه به حذف هزاران مظنون به عضویت در شبکه‌های تروریستی منجر شده است.

همچنین مایکل پمپئو، وزیر خارجه فعلی و رئیس سابق سازمان سیا به همراه مایکل دی آندریا احتمال دارد اطلاعات دقیق و مهمی درباره اینکه آیا دولت ایران مفاد توافق هسته‌ای را رعایت کرده و یا خیر در دست داشته باشند.

به نوشته نیویورک تایمز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با تعیین دی آندریا موضع و خطی مشی بسیار بسته دولت ایالات متحده در برابر ایران را بیش از پیش نمایان کرده است.

درباره دیدگاه شخصی دی آندریا درباره ایران اطلاعات زیادی در دست نیست. مایکل دی آندریا در ویرجینیای شمالی بزرگ شده و پیوندهای او با سیا به دو نسل قبل باز می‌گردد.

بر اساس گزارش‌های موجود، «مایکل دی آندریا» پس از ازدواج با یک زن مسلمان، به «آیت الله مایک» معروف شد. وی همسرش را در یکی از مأموریت‌های خارجی سیا ملاقات کرد و برای ازدواج با او به دین اسلام در آمد گرچه می‌گویند چندان پایبند اصول دینش نیست.

به گفته کارمندان اطلاعاتی پیشین و کنونی سیا انتصاب «مایکل دی آندریا» را شاید بتوان اولین گام مهم دولت ترامپ برای عملی کردن مواضع سیاسی سرسختانه‌اش نسبت به ایران دانست.

انتصاب دی آندریا یکی از مجموعه اقداماتی است که در سیا در زمان ریاست مایک پمپئو، به انجام رسیده و نشان از رویکردی خشن‌تر در عملیات مخفیانه سیا دارد. مایک پمپئو، در کنگره آمریکا یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران بود.

مقاله نویس نیویورک تایمز می‌افزاید: «از نظر رئیس سیا، مایکل دی آندریا فردی است معتاد به کار که می‌تواند به خوبی نقش تجسس درباره ایران را در سیا بر عهده بگیرد.»

پیشینه مایک در سیا

«مایکل دی آندریا» شهرت و سابقه‌ای فوق العاده در سازمان سیا دارد، شاید هیچکدام از کارمندان سیا به اندازه او در تضعیف القاعده نقش نداشته‌اند. وی هنگامی که ناظر بر شکار اسامه بن لادن و مدیر برنامه حمله‌های تهاجمی آمریکا با پهپاد بود به «شاهزاده تاریکی» معروف شد. سیا عملیات تهاجمی با پهپاد را تحت رهبری دی آندریا به یمن گسترش داد و بسیاری در سیا، او را یکی از عوامل اصلی در تضعیف و فلج کردن القاعده می‌دانند.

علاوه بر آن، مأمورانی که تحت هدایت دی آندریا کار کرده‌اند نقشی اساسی در به شهادت رساندن «عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در فوریه ۲۰۰۸ میلادی داشته اند. با همکاری اسرائیلی‌ها سیا با بمبی که در خودرو کار گذاشته شده بود، مغنیه را در دمشق به شهادت رساندند.

گفته می‌شود که عملیات شکار «ابوبکر بغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش، نیز تحت نظر وی انجام شده است.

دی آندریا یک سیگاری قهار است. او در سیا به همان اندازه که به خاطر زیرکی عملیاتی شهرت دارد به بدخلقی نیز مشهور است. کسانی که با او کار کرده‌اند در توصیف رفتار او اغلب واژه «تندخو» را به کار می‌برند و بسیاری از کارمندان سیا حاضر نشده‌اند با او کار کنند.

سازمان سیا نسبت به مقاله نیویورک تایمز هیچ واکنشی نشان نداد زیرا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هیچگاه درباره هویت و کار مأموران مخفی خودش صحبت نمی‌کند. کسانی که چیزی درباره دی آندریا مایک گفته‌اند تنها به شرط ناشناس ماندن حاضر به این کار شده‌اند.

نقش دی آندریا در اغتشاشات ایران

در سال ۹۶ که ایران به صورت محدود درگیر اغتشاشات شد و پا فشاری مقامات آمریکایی در حمایت از این اغتشاشات و تلاش آنها برای کشاندن این موضوع به شورای امنیت مشخص کرد که واشنگتن در بروز این وضعیت در ایران دست دارد، نام دی آندریا به میان آمد.

در آن زمان «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا بود و در اظهاراتی در این رابطه گفته بود که سیاست دولت آمریکا در قبال ایران «انتقال مسالمت آمیز» قدرت است و چند روز پیش از صحبت‌های تیلرسون، نیویورک تایمز مقاله‌ای منتشر و در آن عنوان کرد که «چالش به اجرا درآوردن دیدگاه‌های دونالد ترامپ درباره ایران در سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا بر دوش فردی به نام مایکل دی آندریا قرار دارد.»

به گزارش پایداری ملی، سپرده شدن میز ایران در سازمان جاسوسی-تروریستی سیا به فردی با این سابقه نشان از پروژه‌های کوتاه و بلندمدت آمریکا علیه ایران حکایت دارد. در این میان شهادت حاج قاسم به خیال واشنگتن، یعنی حذف یکی از سرسخت‌ترین موانع پیش روی تحقق اهداف ایالات متحده در منطقه.

در این میان چه حدس و گمان تحلیلگران آمریکایی در مورد نقش دی آندریا در شهادت حاج قاسم سلیمانی درست باشد چه نباشد، از شدت شنیع بودن اقدام آمریکا نمی کاهد. این اقدام تروریستی آمریکا منطقه خاورمیانه را آبستن تحولات جدیدی کرده که مقدمه آن هراسی بوده که در دل نیروهای غربی حاضر در منطقه افتاده و از همین رو است که نظامیان آمریکایی و انگلیسی در خاورمیانه به حال آماده‌باش درآمده و اتباع آمریکایی به سرعت از عراق خارج شده و حتی رژیم صهیونیستی نیز مواضع خود در مرز با لبنان را مستحکم‌تر کرده است.

نکته‌ای که در این میان بعد از شهادت سردار سلیمانی مهم به نظر می‌رسد این است که، شخص ترامپ و پمپئو با انتشار پیام‌های متعدد تلاش دارند اینطور وانمود کنند که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای شکار دیپلمات‌ها و نظامیان امریکایی در منطقه خاورمیانه بوده و از همین رو بود که دستور ترور وی صادر شده است.

ترامپ و پمپئو در این پیام‌ها هیچ اشاره‌ای به نقش سردار سلیمانی در شکست داعش در عراق و سوریه نکرده‌اند حال آنکه گفته می‌شود این سردار سلیمانی بوده که «ولادیمیر پوتین» را متقاعد به حضور روسیه در عملیات ضد داعش در سوریه کرده است.

ترامپ از انجام این اقدام تروریستی بدنبال بُرد انتخاباتی است و اکنون نیز از شهادت سردار سلیمانی خوشحال است اما شاید این خوشحالی عمر زیادی نداشت باشد و «انتقام سختی» که وعده آن داده شده موجب شود که ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ کلیدهای کاخ سفید را به فرد دیگری بدهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر