۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۵۸۶۹
یک رسانه انگلیسی با اشاره به فعالیت هسته ای امارات، عنوان داشت که این وضعیت منطقه خلیج فارس را با فاجعه هسته ای نظیر حادثه چرنوبیل مواجه می کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، «پل دورفمن» رئیس گروه مشورتی هسته‌ای اعلام کرد که چهار راکتور هسته‌ای در حال ساخت امارات احتمالاً راه را برای رقابت تسلیحاتی در منطقه هموار می‌کنند که همین امر احتمالاً فاجعه هسته‌ای مثل فاجعه چرنوبیل را در منطقه خلیج فارس به دنبال خواهد داشت.

رئیس گروه مشورتی هسته‌ای افزود: احتمالاً بسیاری از انگیزه‌های ساخت این راکتورها پنهان هستند. اماراتی‌ها به رغم اینکه ادعا می‌کنند به عدم گسترش سلاح هسته‌ای و مسالمت‌آمیز بودن برنامه خود پایبند هستند اما به افزایش توان هسته‌ای خود فکر می‌کنند.

دورفمن هشدار داد که این راکتورها در معرض تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای هوا قرار دارند و این امر احتمالاً بر سیستم‌های تهویه و سردکُن در داخل این راکتورها تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه هشدار داد که هرگونه حمله موشکی مثل حملات آرامکو احتمالاً به فاجعه هسته‌ای زیست‌محیطی مثل فاجعه چرنوبیل منجر می‌شود.

به گزارش پایداری ملی قطر، امارات را به تهدید امنیتش از طریق این راکتورها متهم می‌کند امارات این اتهامات را تکذیب کرده است.

دولت قطر پیش از این اعلام کرده بود که نیروگاه هسته‌ای «براکه» امارات که در دست احداث است، تهدیدی خطرناک علیه ثبات منطقه‌ای و محیط زیست است.

در همین رابطه وزارت امور خارجه قطر در نامه‌ای به مدیر آژانس انرژی هسته‌ای اعلام کرد که دوحه نگرانی زیادی درباره راه‌اندازی نیروگاه براکه دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر