۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۵۵۸۳۸
دستیار وزیر خارجه با احضار کاردار سوئیس ضمن ابلاغ اعتراض شدید ایران در پی اتهامات وارده از سوی مقامات آمریکایی اعلام کرد: ایران جنگ طلب نیست، ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نیست.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در پی اتهامات وارده از سوی مقامات آمریکایی با احضار حافظ منافع آمریکا در تهران اعتراض شدید ایران را به وی ابلاغ کرد.

براساس این گزارش، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در خصوص مواضع مقامات آمریکا در مورد تحولات عراق به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات جنگ طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمریکایی به حافظ منافع آن کشور ابلاغ شد. 

محسن بهاروند دستیار وزیر امور خارجه در احضار کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا از وی خواست که علاوه بر اعلام اعتراض ایران به آمریکا این پیام را به آنها برساند که کشور عراق یک کشور مستقل است و مردم عراق نیز مردمی آزادیخواه، استقلال طلب و شرافتمند هستند.

وی افزود:‌ ارتش آمریکا بدون ارائه کوچکترین شواهدی در مورد مقصر بودن آنها حداقل ۲۵ نفر از جوانان ملت عراق را به شهادت رسانده و تعداد بیشماری را مجروح کرده است. طبیعتا مردم عراق به کشوری که سرزمین آنها را اشغال کرده و جوانان آنها را می‌کشد واکنش نشان می‌دهد.

بهاروند همچنین عنوان کرد: آمریکایی‌ها حتی دو نقطه را همزمان در سوریه بمباران کرده‌اند که نشان می‌دهد به دنبال اهداف دیگری هستند و بهانه جویی می‌کنند.

دستیار وزیر خارجه خطاب به مقامات آمریکایی عنوان کرد: مقامات آمریکایی بهتر است دست از فرافکنی برداشته و بی دلیل به کشور ما اتهام نزنند. 

گفتنی است در احضار کاردار سوئیس به وی گوشزد شد که ایران کشوری جنگ طلب نیست، ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کند. دولت آمریکا به جای اتهام زنی بی مورد به دیگران باید یاد بگیرد چگونه با ملت‌های دیگر حرف بزند و دست از اشغالگری بردارد.

به گزارش پایداری ملی، در پی ایراد اتهامات ناروا به ایران از سوی مقامات آمریکایی در پی تظاهرات گسترده مردم عراق مقابل سفارت آمریکا در بغداد، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز شب گذشته با تکذیب این اتهامات نسبت به هرگونه واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه از سوی مقامات آمریکایی هشدار داده و کاخ سفید را به تجدیدنظر در سیاست های مخرب خود در منطقه فراخواند.

گفتنی است «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر مردم عراق را به اقدام علیه ایران فراخواند.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «خطاب به میلیون‌ها نفری که در عراق دنبال آزادی هستند و نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند، اکنون وقت شماست!»

رئیس جمهور آمریکا عصر سه‌شنبه نیز در واکنش به تظاهرات گسترده مردم عراق در مقابل سفارت این کشور در بغداد در حساب توئیتری خود نوشت: «ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارتمان در بغداد استفاده کند و همینطور هم به آنها گفته شده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر