۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۵۵۷۶۷
در حالی سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان نزدیک می‌شود که می‌توان ده ها پیشرفت‌ و دستاورد علمی چین را در طول این سال فهرست کرد دستاوردهایی که هر کدام به نوبه خود مهم و با ارزش هستند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایرنا اکتشافات در عمق فضا، توسعه سامانه های ترابری فضایی، انجام آزمایش های فضایی بیشتر و ساخت سامانه های اساسی برای فعالیت های فضایی از جمله پیشرفت های چین در یک سال گذشته بوده است این کشور پیش بینی کرده است با پیشرفت های حاصله تا سال ۲۰۴۵ میلادی با پیشی گرفتن از آمریکا در برخی زمینه ها در علوم فضایی به قدرت برتر فضایی دنیا تبدیل خواهد شد.

در آستانه ورود به سال ۲۰۲۰ میلادی، انجمن علوم و فنون چین دستاوردهای برتر علمی این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی را اعلام کرد فرود نرم ماه‌نشین چانگ‌ئه-۴ به سطح پنهان کره ماه، رونمایی از مدل آزمایشی قطار معلق مغناطیسی و پرتاب حامل ماهواره از سکوی پرتاب دریایی از جمله این دستاوردها هستند.

رونمایی از اولین مجموعه پروژه‌های آزمایشگاهی بین‌المللی  ایستگاه فضایی چین، کشف انفجارات رادیویی سریع و تکرار شونده‌ توسط رادیوتلسکوپ ۵۰۰ متری چین، آغاز به کار رسمی فرودگاه بزرگ بین‌المللی داشینگ پکن و اولین سفر دریایی «شوئه‌لونگ ۲ » اولین یخ‌شکن تحقیقاتی ساخت چین از دیگر این دستاوردها هستند.

تجاری‌سازی رسمی خدمات اینترنت نسل پنجم، کشف بزرگترین سیاه چاله شناخته شده تاکنون توسط تیم بین‌المللی با هدایت چین و تکمیل هسته اصلی منظومه ماهواره‌ای بیدو از دیگر این دستاوردها در یک سال گذشته هستند.

چین که یکی از کشورهای دارای برنامه در حوزه امور فضایی است تاکید کرده است در پنج سال گذشته گام های بلندی در رشد صنایع فضایی برداشته شده است و پیشرفت های بیشتری در راه است.

توسعه سامانه موقعیت شناسی بایدو، ساخت راکت هایی برای پرتاب ماهواره سنگین و پرتاب آزمایشگاه فضایی و ماهواره برای کشورهای دیگر و همچنین ساخت و پرتاب دهها ماهواره، از دیگر دستاوردها چین در سال های گذشته بوده است.

این کشور در برخی موارد حتی در فناوری فضایی از کشورهای پیشرو جهان هم پیشی گرفته است از سال ۲۰۱۱ میلادی، ناسا، سازمان فضایی آمریکا، به دلایل امنیتی و حقوق بشر هر گونه همکاری با چین را متوقف کرده است اما پکن موفق شده است استقلال فنی خود را حفظ کند.

چین از جمله کشورهایی است که ضمن استفاده تخصصی از ماهواره ها، از این تکنولوژی در مسایل اجتماعی نیز به خوبی استفاده کرده است به طوری که هم اکنون این کشور از ماهواره در مسایلی مانند ترافیک، تنظیم و کنترل آلودگی هوا، اکتشاف معادن و شناسایی بلایای طبیعی استفاده می کند.

چین هر سال در زمینه های مختلف از جمله هوا فضا، ارتباطات، حمل و نقل، زیرساخت های اقتصادی، زیست محیطی و نوآوری های تکنولوژیکی دستاوردهای زیادی کسب می کند و به سرعت در تمام حوزه های مختلف در حال رشد و توسعه است و این دستاوردها توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر