۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۵۵۷۳۹
اگرچه اعتراضات در هنگ کنگ کم رنگ شده است اما تداوم این اعتراضات به مدت بیش از ۷ ماه، شرایط نگران کننده ای را برای نفوذ تروریسم در این منطقه فراهم کرده است موضوعی که مقامات چینی در مورد آن نگران هستند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایرنا با گذشت بیش از ۷ ماه از اعتراضات هنگ کنگ، استفاده از اسلحه، حمله های مسلحانه، بمب های آتش زا و به آتش کشیدن مقرهای دولتی و عمومی و فروشگاه ها باعث نگرانی از رشد تروریسم در هنگ کنگ شده است.

وقایع چند ماه گذشته بعد از شروع اعتراضات مردمی در هنگ کنگ به لایحه استرداد مجرمان از این منطقه بتدریج اشکال خشونت آمیز دیگری به خود گرفته و بعضی از این موارد تشابه فراوانی با اقدامات و عملیات تروریستی داشته است.

در روزهای اخیر گزارش های زیادی منتشر شده است مبنی بر اینکه شماری از افراد مسلح به سلاح های سرد به شماری از فروشگاه ها حمله کرده و برخی را با کارد مورد حمله قرار داده و اموال فروشگاه ها را سرقت کرده اند.

این در شرایطی است که پلیس در شماری از اعتراضات هفته های گذشته موفق به کشف و ضبط مقادیری اسلحه و مهمات و بمب های آتش زا و بطری های بنزینی شده است در برخی از دانشگاه های هنگ کنگ که تجمعات اعتراض آمیزی را شاهد بوده اند، پلیس ورود کرده و توانسته است هزاران بمب آتش زا کشف و ضبط کند.

حمله به خبرگزاری شینهوا چین در هنگ کنگ، حمله به فروشگاه ها بخصوص آنها که متعلق به چینی ها هستند و به آتش کشیدن برخی از ایستگاه های مترو نیز در زمره دیگر اقدامات شورشیانی بوده است که تحرکات آنها شبه تروریستی است.

دولت های هنگ کنگ و چین در بیانیه هایی اعلام کرده اند که ارتکاب چنین اقدامات خشونت آمیزی این نگرانی را بوجود آورده است که هنگ کنگ به سمت تروریسم بلغزد.

بخصوص آنکه این بیانیه ها پس از آن منتشر می شودکه شورشیان به برخی از نیروهای پلیس و حتی گردشگران و غیرنظامیان و مردم عادی حمله کرده اند.

پلیس تاکید می ورزد که مشکلی با اعتراضات مسالمت آمیز ندارد اما هنگ کنگ به سمت تروریسم لغزیده است و شورشیانی که ماسک بر صورت دارند به مکان های عمومی و خصوصی حمله می کنند و دست به سرقت و آتش سوزی می زنند.

یونالوهاتو خبرنگار و تحلیلگر هنگ کنگی می گوید که آنهایی که دست به خشونت های بی رویه می زنند و از هیچ اقدامی علیه مردم و منطقه هنگ کنگ ابایی ندارند، در حال شکل دادن یک جنبش بسیار خطرناک هستند.

او می گوید که این جنبش اعتراضی به سمت تروریسم حرکت می کند اما ما هنوز داریم روی این بحث می کنیم که اینها فقط معترض هستند و ناآرامی ایجاد می کنند.

وی می افزاید که دیگر جایی نیست که مورد حمله قرار نگرفته باشد این خشونت کاران به سالن های سینمایی، مراکز عمومی، فروشگاه های بزرگ و کوچک، ایستگاه های مترو و راه آهن، فرودگاه، مردم و گردشگران و بسیاری از مراکز عمومی که آسیب پذیری بالایی دارند، یورش برده و اغتشاش کرده اند.

پلیس چین اعلام کرده که بیش از ۱۰ هزار بمب بنزینی و آتش زا فقط از دانشکده ها و مراکز آموزش عالی هنگ کنگ کشف و ضبط کرده است. مواد منفجره به مقادیر زیاد نیز بدست آورده که می توانسته است باعث فجایع اجتماعی و انسانی گسترده ای شود.

اینها در حالی است که آمریکا با طرح لایحه حمایت از حقوق بشر دست چین و هنگ کنگ را برای مقابله با اشوبگران بسته است و در صورتی که این نیروها بخواهند اقدامی انجام دهند، آمریکا اعلام خواهد کرد که خودمختاری عالی هنگ کنگ را نقض کرده اند.

هنگ کنگ در یک برهه زمانی بسیار حساس قرار گرفته است و دولت های منطقه ای و مرکزی تلاش می کنند تا با حداقل صبوری و خویشتنداری موضوع به شکل مسالمت آمیز حل و فصل شود اما حرکت آشوبگران به سمت اقدامات تروریستی و رشد تروریسم در این منطقه دیگر موضوعی نیست که دولت مرکزی چین بتواند نسبت به آن سازش نشان دهد و روزهای آینده برای چین و هنگ کنگ برای پایان دادن به این شرایط بحرانی و خطرناک از هر جهت اهمیت دارد.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر