۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۵۷۳۳
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌­های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت که بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۹۹ درصد کنترل شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایرنا دکتر علیرضا اکبرشاهی روز یکشنبه در نشست کمیته فنی بیماری های طیور که در اداره کل دامپزشکی استان البرز برگزار شد با بیان اینکه فقط در فروردین ماه سال جاری چند کانون بیماری داشتیم، افزود: سال گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور خسارات زیادی به واحدهای صنعتی وارد کرد به طوریکه ۲۶ میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شدند.

وی اظهار داشت: برای کنترل این بیماری تمام واحدهای صنعتی تخم گذار و مادر در ۱۲ استان پرخطر کشور ملزم به اجرای واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد شده اند زیرا این ویروس در گردش است و امکان انتقال آن از طریق پرندگان آزادپرواز و مهاجر به واحدهای صنعتی وجود دارد.

اکبرشاهی گفت: در اجرای طرح واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ۴۰ میلیون قطعه از طیور صنعتی تحت پوشش قرار گرفتند که نشان می دهد در کنترل بیماری تاثیر زیادی داشته است.

وی بیان داشت: برای اجرای این واکسیناسیون ۱۱۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و ۲ شرکت داخلی نیز در حال تولید این واکسن هستند و با برنامه های در دست اقدام امیدواریم تا پایان سال شاهد تولید کامل این واکسن در داخل باشیم.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری­های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به موضوع تاثیر گله های تخم گذار در کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت: گله های تخم گذار بایستی تا یک سنی از این واکسن استفاده کنند و اگر قرار است این گله ها نگهداری شوند باید حتما واکسن آنفلوانزا برای آن ها استفاده شود در غیراینصورت باید حذف شوند.

اجرای فاز دوم واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی از دهه فجر

وی در ادامه به اجرای واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل اشاره کرد و افزود: طرح کنترل ملی بیماری طیور در کشور تدوین شد که یکی از این بیماری ها، نیوکاسل است و مقرر شد این طرح هر چهار ماه یکبار برای طیور بومی در کشور اجرا شود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری­های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در فاز اول این طرح که در فصل پاییز (مهرماه) اجرا شد که در این مرحله ۲۹ میلیون قطعه طیور بومی واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه کانون های بیماری نیوکاسل در واحدهای صنعتی از مهرماه به شدت کاهش یافته، گفت: طیور بومی به عنوان مخزن بیماری هستند که این بیماری از طریق کارگرهای واحدهای صنعتی و ابزارآلات مربوطه وارد واحدهای صنعتی می شوند.

اکبرشاهی افزود: شیوع این بیماری در واحدهای صنعتی خسارات زیادی در پی دارد که با واکسیناسیون طیور بومی، ویروس واکسن به جای ویروس بیماری وارد واحدهای صنعتی می شود.

وی اظهار داشت: مرحله دوم این طرح نیز از دهه مبارک فجر آغاز می شود که در نظر است تا در این مرحله بیش از ۳۵ میلیون قطعه طیور بومی واکسینه شوند.

وی اضافه کرد:‌ همچنین مرحله سوم طرح نیز در اردیبهشت ماه سال آینده با همکاری تشکل ها و بسیج به صورت رایگان انجام خواهد شد.

اکبرشاهی با بیان اینکه اجرای این واکسیناسیون برای سازمان دامپزشکی هزینه ی زیادی در بردارد، گفت: خرید واکسن برای هر دوره بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که اجرای آن نیز سه برابر این هزینه است و در کل حدود سه میلیارد تومان برای این سازمان هزینه در بردارد.

وی به ثمرات اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل علاوه بر اینکه منجر به حفظ واحدهای صنعتی می شود، منجر به حفظ طیور بومی و مشاغل خانگی نشات گرفته از این طیور در روستاها می شود.

در این نشست که دکتر علیرضا جمالی، معاون سلامت دامپزشکی استان البرز نیز حضور داشت، گزارشی از شرایط استان البرز از نظر تعداد واحد طیور فعال به تفکیک نوع واحد، گله‌­های تخمگذار با سن بیش از ۸۰ هفته و گلههایغیر واکسینه (آنفلوآنزای فوق حاد) و چالش‌­ها موجود در طیور استان ارایه کرد.

استان البرز حدود ۴۱۷ واحد مرغداری صنعتی دارد که ۲۹۶ واحد آنها فعال هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر