۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۵۷۲۰
مقامات رژیم صهیونیستی عمیقا نگران تحولات جاری در شبه جزیره عربستان هستند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس،حملات موشکی اخیر به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو و تعمیق حضور ایران و حزب الله در شبه جزیره عربستان این سوال را در ذهن مقامات اسرائیلی به وجود آورده است که آیا ممکن است آنها نیز بزودی به یک هدف تبدیل شوند؟ 

اوایل ماه جاری ایالات متحده آمریکا فاش کرد، سرویس‌های اطلاعاتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که حملات سه ماه پیش به آرامکو کار ایران بود.  

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که بقایای کشف شده از موشک‌ها نشان می‌دهد که این حملات از شمال یکی از مناطقی که مورد حمله قرار گرفته انجام شده که ادعای حوثی‌ها درباره پذیرفتن مسئولیت این حمله را رد می‌کند.

ادعای مقامات و رسانه های غربی درباره دست داشتن ایران در این حملات درحالی مطرح می‌شود که محققان سازمان ملل متحد که برای تحقیق درباره حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات شرکت نفت آرامکو روانه عربستان سعودی شده‌اند اخیرا اعلام کردند نمی‌توانند ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر اینکه ایران عامل این حملات بوده را تأیید کنند.

میدل ایست آی در ادامه نوشت: ایران که از حوثی‌های یمن (انصارالله) حمایت می‌کند هرگونه دست داشتن در حملات را رد کرده است. با این وجود یمن در جنوب عربستان سعودی قرار دارد و اگر ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکایی‌ها درست باشد مسئولیت حوثی‌ها در این زمینه را غیرممکن می‌کند.

مقامات اسرائیلی به میدل ایست آی گفته‌اند، مایلند که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا را بپذیرند اما همچنین تاکید می‌کنند که مانند خیلی از حملات قبلی و درگیری‌ها این احتمال نیز وجود دارد که این کار مشترک وزارت اطلاعات ایران، سپاه قدس و انصارالله بوده باشد. 

در ادامه این گزارش با اشاره به مواضع ضداسرائیلی، ضدآمریکایی و ضدسعودی سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران آمده است، سردار سلیمانی به خاطر روابط محکم و عاطفی با آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران و همچنین پست وی به عنوان یک مشاور مورد اعتماد رهبر ایران و چهره بهتردر افکار عمومی نقش و جایگاه مهم‌تری ار در اینگونه مسائل (منطقه‌ای) ایفا می‌کند.

این گزارش در ادامه افزود: تحولات جالب اخیر پیرامون ایران و یمن نیز باعث می‌شود که ارزیابی‌های آمریکا مورد توجه باشد.

منابع اطلاعاتی غربی با استناد به یک پایگاه اطلاعاتی فرانسوی مدعی هستند، یک فرمانده سپاه ایران را در یمن شناسایی کرده‌اند. به گفته این منابع، سردار «رضا شاهی» که اصالتا شیرازی است یک واحد از نیروی سپاه پاسداران که حدود ۴۰۰ نفر هستند را فرماندهی می‌کند. این واحد با نیروهای متخصص از حزب الله لبنان تقویت شده است. 

میدل ایست آی در ادامه مدعی شده است که ایران تلاش می‌کند حضور خود در یمن را پنهان کند. اما سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا به دنبال این هستند که با جمع آوری شواهد کافی خلاف این را ثابت کنند. 

به ادعای منابع اطلاعاتی، سردار شاهی و برخی دیگر از زیر دستان وی در حملات موشکی اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو دست داشته‌اند.

میدل ایست آی در پایان می‌نویسد، حضور گسترده حزب الله-سپاه قدس در یمن منبع نگرانی عمیق مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم است. طی ماههای اخیر نتانیاهو مرتبا گفته است که ایران در حال استقرار موشکی در یمن است و این مساله نه تنها عربستان سعودی بلکه اسرائیل را نیز تهدید می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر