۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۵۷۱۳
رئیس جمهور عراق پس از تهدید به استعفا و عزیمت به منطقه کردستان ، امروز و پس از هشدار رئیس پارلمان این کشور به بغداد بازگشته است.
به گزارش پایداری ملی به نقل ازخبرگزاری فارس،«برهم صالح» رئیس جمهور عراق پس از آنکه دو روز را در منطقه کردستان عراق سپری کرد به بغداد بازگشته است.

برهم صالح، پنجشنبه (26 دسامبر) پس از اعلام آمادگی برای استعفا، بغداد را به مقصد سلیمانیه ترک کرد و از معرفی نامزد پیشنهادی فراکسیون البناء به عنوان فراکسیون بزرگتر پارلمان برای تصدی پست نخست‌وزیری خودداری کرد.

امروز برخی از مقامات سیاسی عراق از نامه هشدار آمیز «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق به «برهم صالح» برای بازگشت فوری به بغداد خبر داده بودند.

الحلبوسی در نامه به صالح، به او ابلاغ کرده در صورتی که وی پست ریاست‌جمهوری را حتی بدون استعفا ترک کند، قانون اساسی به رئیس پارلمان اجازه می‌دهد که اختیارات ریاست‌جمهوری را برعهده گیرد.

ناظران سیاسی، تهدید برهم صالح به استعفا را یک امتیازگیری سیاسی و حاصل فشار طرف‌های خارجی بر رئیس‌جمهور عراق عنوان کرده و فرار رئیس‌جمهور به سلیمانیه را به دستور طرف‌های خارجی و با هدف مانع‌تراشی در روند انتخاب نخست‌وزیر و بحرانی‌تر کردن اوضاع و انتخاب نخست‌وزیری دیگر دانسته‌اند.

در این میان برخی گروه‌های سیاسی می‌گویند که صالح به دلیل این جانبداری‌ و مجری اوامر خارجی بودن و تحت تاثیر برخی احزاب داخلی بودن، دیگر رئیس جمهور مناسبی برای عراق نیست و باید استعفا کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر