۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۵۶۸۳
شناسایی ویروس‌های مخفی شده در نمونه‌های بیولوژیک معمولاً نیازمند بررسی‌های آزمایشگاهی طولانی مدت است، اما یک ابزار جدید این کار را در چند دقیقه ممکن می‌کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه‌های پنسیلوانیا و نیویورک با همکاری یکدیگر یک ابزار ارزان قیمت قابل حمل به نام VIRRION تولید کرده‌اند که تنها چند سانتیمتر ضخامت دارد، اما می‌تواند در عرض چند دقیقه و با بررسی میدانی هر محیطی ویروس‌های مختلف را شناسایی کند.

ابزار مذکور که فعلاً نمونه اولیه آن ابداع شده، مجهز به مجموعه‌ای از لوله‌های نانوی کربنی است که از نانوذرات طلایی خاصی پوشانده شده‌اند. قطر هر یک از این لوله‌ها بسیار باریک است و نحوه طراحی آنها به گونه‌ای است که می‌توانند انواع ویروس‌ها را در خود گرفتار کنند.

ویروس‌های مذکور که ابعاد مختلفی دارند، پس از گرفتار شدن در نانولوله‌ها با استفاده از روشی موسوم به طیف سنجی رامان شناسایی می‌شوند. در این روش از اشعه لیزر برای تحریک مولکول‌های ویروس‌ها و به لرزش درآوردن آنها استفاده می‌شود. نانوذرات طلایی برای تقویت اشعه‌های لیزر به کار می‌روند و البته از فناوری هوش مصنوعی نیز برای افزایش دقت این روش استفاده می‌شود.

در آینده با تقویت این فناوری می‌توان از آن برای شناسایی سریع ویروس‌های خطرناک در محیط‌های اداری و نیز در منازل استفاده کرد. کمک به ارتقای بهداشت محیطی در مناطق دورافتاده و نیز یاری رساندن به کشاورزان برای کنترل محصولات و تسهیل مقابله با بیماری‌ها از جمله دیگر مزایای استفاده از چنین روشی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر