کد خبر: ۵۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد
رئیس سازمان ملی استاندارد، با تاکید بر اینکه بنزین تولیدی کشور به لحاظ شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها آلوده نیست، گفت: ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک مانده‌اند و باید امحا شوند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، امروز یکشنبه اول دی ۹۸ با تاکید بر اینکه بنزین تولیدی کشور، به لحاظ شاخص‌های آلایندگی، مشکلی ندارد، گفت: مطابق آزمایش‌های انجام شده در خصوص پایش کیفیت بنزین، مشخص شده که بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که در آلودگی هوا اثرگذار هستند، هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

وی افزود: در این میان به موازات پایش کیفیت بنزین، سازمان ملی استاندارد ایران به خصوص بعد از افزایش قیمت بنزین، نازل‌های سوخت در جایگاه‌ها را بررسی کرده و بر اساس آن، در آبان ماه، ۲۱۵ مورد از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد نازل مورد بازرسی قرار گرفته است.

به گفته پیروزبخت، در آذرماه امسال، ۱۶۳ مورد از ۴ هزار و ۹۷۸ نازل مورد بازرسی قرار گرفته و در یک هفته گذشته هم، ۳۵ مورد از هزار مورد بازرسی نازل‌ها کم فروشی داشته‌اند که این نازل‌ها، توسط کارشناسان سازمان استاندارد و وزارت نفت پلمب شدند.

پیروزبخت، با بیان اینکه ذرت‌های آلوده در درازمدت روی سلامتی مردم اثرگذار است، خاطرنشان کرد: این ذرت‌ها به هیچ عنوان منجر به مرگ فوری افراد نمی‌شوند؛ اما باید توجه داشت که این ذرت‌ها کپک زده‌اند و با این وضعیت، در محصولات غذایی قابل استفاده نیستند؛ ضمن اینکه حتی با فرض استفاده از محصولی آلوده به سم آپلاتوکسین، این اتفاق در درازمدت بر یک فرد تاثیر خواهد داشت.

وی اظهار داشت: ذرت‌های آلوده باعث مرگ و میر فوری افراد نمی‌شوند؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد طرح برخی موضوعات در فضای مجازی، منجر به ایجاد تنش و زدن آسیب روانی به مردم است؛ اما باید توجه داشت که هیچ بخشی از ذرت‌های آلوده، از گمرک خارج نشده‌اند و همگی امحا خواهند شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: تاکنون خریداری از خارج از کشور برای این ذرت‌ها پیدا نشده است، ضمن اینکه قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است؛ در حالی که به هیچ وجه امکان ندارد این ذرت‌ها وارد کشور شود و ما کنترل‌های لازم را در این مورد انجام می‌دهیم؛ به طوری که هم در واحدهای تولیدی و هم در بازار کنترل‌هایی را انجام می‌دهیم.

پیروزبخت در ادامه نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا نیز گفت: خودروهای فرسوده از بنزین استاندارد استفاده می‌کنند و کامیون‌ها و خودروهای سنگین نیز از گازوئیل استفاده می‌کنند که البته ما گازوئیل را آزمایش نمی‌کنیم؛ زیرا در این مورد تکلیفی برای سازمان استاندارد تعیین نشده است. البته در برخی موارد که خودمان آزمایش کرده‌ایم نیز گازوئیل مصرفی مشکلی ندارد هر چند کامیون‌ها فرسوده و آلاینده هستند.

وی در مورد موتورخانه‌ها نیز گفت: موتورخانه‌های موجود در کشور نیز در فصول سرد باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند که بر این اساس، طی ۶ ماه اول امسال دو هزار و ۶۰۰ موتورخانه واحدهای تجاری و دولتی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پایان از صدور ۸۰ مورد گواهی عدم انطباق با استانداردها برای محموله‌های وارداتی به کشور خبر داد و گفت: این گواهی‌ها شامل موارد مختلف از جمله مواد غذایی و قطعات خودرو است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: