۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۵۵۴۶۱
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دستاوردهای این پژوهشگاه گفت: سامانه "پدسا"ی این پژوهشگاه شرایطی را فراهم می‌کند که یک قدم از حمله جلوتر باشیم؛ چراکه "پدسا" قبل از حمله میزان تاب‌آوری زیرساخت‌ها را می‌سنجد.
به گزارش پایداری ملی، وحید یزدانیان امروز در حاشیه بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه فناوری اطلاعات دستاوردهای فناورانه  پژوهشگاه ارتباطات را در سه حوزه "امنیت"، "ذائقه‌سنجی" و "ماهواره‌ها" تقسیم کرد. 

وی به بیان دستاوردهای این پژوهشگاه در حوزه امنیت پرداخت و یادآور شد: دو سامانه کلیدی در این حوزه عرضه شده که کارکرد اصلی آنها رصد و پایش رخدادهای امنیتی است.

یزدانیان  سامانه "آی زس" را یکی از دستاوردهای این حوزه نام برد و افزود: این سامانه اطلاعات حملات سایبری را جمع‌آوری می‌کند و آنها را با دستگاه‌های مربوطه به اشتراک می‌گذارد و از سوی دیگر دستگاه‌ها به صورت آنلاین به این اطلاعات دسترسی دارند و می‌توانند به واسطه آن اطلاعات را تحلیل کنند و توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از آسیب به اشتراک بگذارند.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سامانه "پدسا" را از دیگر دستاوردهای حوزه امنیتی نام برد و اظهار کرد: این سامانه محصولی فناورانه در حوزه زیرساخت‎‌های امنیتی کشور به شمار می رود؛ چرا که این سامانه قادر به سنجش معیارها است.

به گفته وی، این توانایی موجب تعیین استانداردهای لازم در هر زیرساختی خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن سامانه "پدسا" شرایطی را برای ما فراهم می‌کند که ما یک قدم از حمله جلوتر باشیم؛ چراکه "پدسا" قبل از حمله میزان تاب‌آوری زیرساخت‌ها را در حوزه‌های مختلف مانند ICT، برق و مقابله با بدافزارها و حملات می‌سنجد. 

یزدانیان با تاکید بر اینکه این سامانه‌ها اکنون در حال تست هستند تا در کل زیرساخت‌های مهم نصب و راه‌اندازی شوند، اضافه کرد:  این سامانه‌ها با دانش بومی و استفاده از دیتاها تست شده و تمامی مراحل را پاس کرده‌اند.

وی سنجش ذائقه کاربران را از دیگر دستاوردها ذکر کرد و افزود: این دستاورد بستری را برای جمع‌آوری و تحلیل انواع داده‌ها فراهم کرده است.

به گفته رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس این قابلیت داده‎‌هایی که در فضای سایبری، تلگرام، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال تولید هستند، جمع‌آوری شده و با استفاده از ابزارهای هوشمندسازی اقدام به تحلیل‌های توصیفی و تحلیل‌های پیش‌بینی خواهد شد.

یزدانیان ادامه داد: بر این اساس موضوعاتی که بر فضای سایبری جامعه حاکم است، استخراج شده و میل و گرایش جامعه اعلام می‌شود و در فاز اول در نظر داریم که هر ماه رویکرد مخاطبان را از این طریق مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی در خصوص اهمیت این تحلیل، توضیح داد: طیف گسترده‌ای از ذائقه‌سنجی مردم به این شکل برای سیاست‌گذاران ارائه می‌شود. این اطلاعات در ابتدا به صورت محرمانه و برای مراجع ارسال می‌شود. اما درصدد هستیم که بخشی از این اطلاعات برای کاربرد در شرکت‌ها و استارتاپ‌ها عمومی شوند، ضمن آنکه  فواصل زمانی گزارش‌ها را نیز کاهش دهیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درصدد هستیم که گزارش‌های تحلیلی از شبکه‌های اجتماعی به صورت روزانه منتشر شود.


منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر