۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۵۳۷۵
بعد از رسانه‌ای شدن پیشنهاد چین و روسیه به شورای امنیت سازمان ملل برای لغو برخی از تحریم‌های کره شمالی، وزارت خارجه آمریکا با این پیشنهاد مخالفت کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، به رغم سه دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و تبادل چندین نامه بین دو طرف، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز سه شنبه با هر گونه بررسی لغو تحریم‌های کره شمالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل مخالفت کرده است.

قطعنامه پیشنهادی چین و روسیه به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص لغو برخی از تحریم‌های کره شمالی با واکنش منفی و مخالفت آمریکایی‌ها مواجه شده است.

«یک مقام وزارت خارجه آمریکا» که نام و هویتش فاش نشده در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد، در حالی که کره شمالی در حال تهدید برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز است و از مذاکره برای خلع سلاح اتمی امتناع می‌کند، شورای امنیت سازمان ملل نباید «رفع نابهنگام تحریم‌های» این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

این اظهارنظر مقام آمریکایی در واکنش به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ روسیه و چین به شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی مطرح شده است.

روسیه و چین در سازمان ملل بامداد امروز سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای برداشتن تحریم‌های صادراتی کره شمالی در حوزه‌های غذای دریایی، منسوجات و مجسمه‌سازی ارائه دادند. این قطعنامه پیشنهاد می‌دهد همکاری‌های بین کره‌ای درخصوص جاده و خطوط ریلی از تحریم‌ها معاف شوند و تمام تدابیر اعمالی پیشین که توسط شورای امنیت سازمان ملل که مستقیما معیشت مردم این کشور را هدف قرار می‌داد، لغو شوند.

چین و روسیه همچنین  خواستار «احیای سریع مذاکرات شش جانبه یا از سرگیری مباحثات چندجانبه در هر شکل مشابه با هدف تسهیل راهکار جامع و مسالمت‌آمیز از طریق گفت‌وگو، کاهش تنش در شبه‌جزیره کره و ارتقای همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری‌های منطقه‌ای منفعت‌بار در شمال شرقی آسیا» شدند (جزئیات بیشتر)

مخالفت آمریکا با برداشته شدن تحریم‌های کره شمالی و بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل، در ادامه تشدید تنش‌های اخیر بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ صورت گرفته است.

مقام‌های کره شمالی در هفته‌های اخیر به آمریکایی‌ها درباره لزوم مذاکرات تا پیش از پایان سال جاری میلادی و دادن امتیازات در خصوص مسائلی از قبیل تحریم‌ها هشدارهای جدی داده‌اند و همزمان بر آمادگی پیونگ‌یانگ برای انجام آزمایش‌های موشکی تاکید کرده‌اند.

به رغم سه دیدار ترامپ و کیم در سنگاپور (۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۷)، ویتنام (۸ اسفند ۱۳۹۷) و منطقه غیرنظامی دو کره (۹ تیر ۱۳۹۸)، مذاکرات در زمینه خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره به جایی نرسیده و اختلافات جدی دو کشور همچنان پابرجاست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر