۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۵۳۴۵
یادداشت
در این چهار دهه ای که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران می گذرد، هرگاه کاری شگرف و قدم بزرگ برای اعتلای کشور برداشته شده است به مدد تفکر بسیجی بوده است. تفکری که امروز دیگر به اعضای بسیج محدود نیست و ثمراتش سبب شده که دیگر مرز نشناسد به خاطر نوع نگرش متعالی و ثمربخشی آن، آحاد جامعه اسلامی را با خود همراه کند.
 
حسین سیاف زاده مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ: 

در این چهار دهه ای که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران می گذرد، هرگاه کاری شگرف و قدم بزرگ برای اعتلای کشور برداشته شده است به مدد تفکر بسیجی بوده است. تفکری که امروز دیگر به اعضای بسیج محدود نیست و ثمراتش سبب شده که دیگر مرز نشناسد به خاطر نوع نگرش متعالی و ثمربخشی آن، آحاد جامعه اسلامی را با خود همراه کند.

تازه‌ترین حماسه آفرینی حاصل از نگرش و تفکر بسیجی را پس از سیل اوایل امسال شاهد بودیم. جایی که پیر و جوان، زن و مرد همه و همه به یاری آسیب دیدگانی شتافتند که سیل آنها را از هستی ساقط کرده بود و بار این غم می رفت تا رمق ادامه زندگی را از آنها بگیرد اما آتش و شور خدمت بسیجیان، گرمای زندگی را دوباره در وجودشان جاری کرد.

حماسه آفرینی امروز بسیج سازندگی در نقاط محروم نیز جلوه دیگری از این مجاهدت هاست. غیرت و معرفت دانشجویان بسیجی که چندین روز دور از خانه در مناطق کم بضاعت حاضر شده و با حل بخشی از مشکلات مردم دوباره نشاط را به خانه‌های آنها برمی گرداند همگان را به تحسین واداشته است.

یکی از ویژگی‌های فرهنگ بسیجی این است که کارهای خود را هرچقدر بزرگ و ارزشمند در گمنامی و بی‌نشانی انجام می‌دهد. نمونه اش را کم نداریم. شهید دکتر مجید شهریاری یکی از آنهاست که به تازگی سالگرد شهادتش را پشت سر گذاشتیم. شاید با گذشت چندین سال بسیاری ندانند که این دانشمند هسته‌ای بود که با یک نگاه بسیجی دهه‌ها تلاش کرد و درعرصه علم مردانه حاضر شد و سبب دستیابی ایران به تکنولوژی غنی سازی شد. آنانی که توفیق همراهی و آشنایی با ایشان را داشته‌اند شهادت می‌دهند که با وجود جایگاه علمی بالایش ذره‌ای تکبر و فخر فروشی در اخلاق و منش او نبود و تا روز شهادتش بسیاری از جایگاه والای علمی ایشان بی خبر بودند.

جالب اینجاست که برکات تفکر بسیجی چون خورشید است که برعالم می‌تابد و مرز نمی شناسد. شهید دکتر حاج غضنفر رکن آبادی دیپلمات کارکشته کشورمان که در فاجعه خونین منا به فیض شهادت نائل شد یکی از ثمرات این تفکر است. او به واسطه شغلش، سال‌ها در لبنان مشغول به خدمت بود و جالب اینجاست که تمام اهالی شهر از مسلمان، مسیحی، دروزی و همچنین تمام طوایف سیاسی کشور ایشان را به اسم کوچک می‌شناختند و او را به سبب روحیه بسیجی که در انجام فعالیت‌ها و ماموریت‌هایش داشت سمبل فرد بسیجی در لبنان می دانند.

صاحبان تفکر بسیجی در عین اینکه اهل اخلاص در عمل، اهل ارتباط با خدا و اهل فکر و اهل معرفت هستند ویژگی بارز دیگری دارند و آن اعتقاد به تحقق غیرممکن‌هاست و شهید حاج حسن تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران نمونه بارز آنهاست. به راستی ما در دوران دفاع مقدس، در برابر ارتش تا بن دندان مسلح دشمن چه داشتیم؟ مسئول وقت عملیات سپاه خوزستان در روزهای اولیه تهاجم بعثی‌ها برایم نقل می کرد که هنگام حمله ارتش بعث عراق در 31 شهریور 59 ، ما 10 عدد کلاشینکف بیشتر نداشتیم. اما شهید تهرانی مقدم به مدد همین تفکر به صورت بسیجی وارد این عرصه شد، مردانه تلاش کرد و زمانی که به شهادت رسید فاصله موشک های ما بین ایران و رژیم غاصب صهیونیستی به کمتر از 10 دقیقه رسیده بود. 

تکفر بسیجی همواره به فکر استفاده از ظرفیت موجود و مردمی است چون می داند که در صورت استفاده منسجم از توان مردمی است که می توان قدرتی عظیم و پویا در اختیار داشت که قادر است که هر غیرممکنی را ممکن کند. اما جای تعجب اینجاست که با این همه شور و شعور چرا مسئولان در جهت رفع مشکلات و توسعه کشور از آن استفاده نمی کنند؟ چرا در قضیه گران سازی قیمت بنزین از بُعد فرهنگی اجتماعی بسیج در جهت اقناع افکار عمومی استفاده نشد.

آیا مسئولان ما نمی‌دانند رمز موفقت ما در طول این 4 دهه، پشتیبانی مردم و استفاده از ظرفیت انسجام توده‌های مختلف مردم بوده است؟ این عجیب است که این روزها از مسئولان می شنویم که می‌گویند طرح گران سازی قیمت سوخت را به شکلی اجرا کردیم تا مردم تحت هیچ شرایطی از آن با خبر نشوند و غافلگیر شوند. آیا این افتخار است یا مایه شرمندگی و شرمساری است.
چرا با وجود آمادگی و ظرفیت عظیم بسیج برای حل مشکلات در کشور، دست اندرکاران اجرایی کشور از آن غافل هستند.

یکی از مهمترین وظایف تفکر بسیجی، اقناع چهره به چهره است. همین که مردم احساس کنند در نظام دلسوزانی وجود دارد که سرنوشت مردم برایشان اهمیت دارد در سخت‌ترین شرایط ایستادگی می‌کنند. همانطور که در دوران دفاع مقدس هم مردم بودند که جانانه پای کار دفاع آمدند و آن حماسه بزرگ را رقم زدند.

یکی از مصادیق نیاز اقناع چهره به چهره، جامعه دانشگاهیان است. وقتی دانشجویان که به تعبیر شهید بهشتی موذن جامعه هستند با سوالات بی پاسخ از سوی مسئولان مواجه می شوند، گوشه‌گیر و منزوی می‌شوند. زیرا بسیاری از آنها تا زمانی که پشت پرده و اهداف غائله دی ماه مشخص نشد متوجه اصل ماجرا نشدند و تازه پس از آن فهمیدند که حضور مردم به چه فتنه بزرگی پایان داده است. 

اگر ما بتوانیم فرهنگ بسیجی را به معنای دقیقش در جامعه بسط دهیم، در بزنگاه‌های مختلف می توانیم فتنه دشمن را به خودشان برگردانیم. در این میان وظایف بسیج دانشجویی به عنوان نماینده قشر دانشجو، یعنی قشر پرسش‌گر و مطالبه‌گر بسیار سخت و مهم‌تر و نیازمند یک تفکر جهادی علمی است.

واقعیت این است که اعمال افراد در یک جامعه برگرفته از افکار آنها است. اگر بسیج دانشجویی بتواند در این زمینه قدم‌های مهم اجرایی بردارد، بی‌شک ما در سایر عرصه ها نیز پیروز میدان خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر